Od letošního ledna došlo ke zvýšení mýta pro nákladní automobily nad 3,5 t. Zdražování se chystá také v dalších evropských státech.
Provozovatelé nákladních automobilů nad 3,5 t oproti loňským sazbám zaplatí zhruba o 5 % více. Stát chce tímto zvýšením zajistit dodatečné finanční prostředky na údržbu a rozvoj silniční infrastruktury. Ivana Lang, ředitelka pro oblast mýtného ze společnosti Eurowag, doplňuje, že mnoho zemí zvyšuje sazby mýtného nejen kvůli inflaci a vyšším nákladům na infrastrukturu, ale také proto, aby motivovaly dopravce k přechodu na ekologičtější vozidla. Emisní poplatky dosud v některých zemích vůbec neexistovaly a dnes se stávají složkou mýtného prakticky všude.
Ostatní státy zdražují
Slovensko letos původně počítalo s dramatickým zvýšením sazeb mýtného až o 80 %. Jeho vláda nakonec schválila přibližně poloviční růst o 40 %. Ten má platit od 1. července letošního roku. Toto navýšení zahrnuje jak kompenzaci za neprovedené inflační úpravy z předchozích let, tak zavedení nových poplatků za emise CO2 a další externality v souladu s evropskou směrnicí o EuroVignette. Navíc zde přibylo 140 nových vyměřených úseků, 64 stávajících úseků bylo upraveno a 46 zrušeno. Podle Ivany Lang mezi klíčové změny patří zařazení 21 kilometrů dálnice na obchvatu Bratislavy mezi zpoplatněné úseky.
Od 1. ledna si vyšší mýtné účtuje také Rakousko, kde se pro nákladní automobily zvýšilo mýto o 7,3 % až 12,6 % v závislosti na počtu náprav a třídě CO2. Samostatné sazby budou pak stanoveny pro autobusy.
Německo zavedlo významné změny v mýtném předloni v prosinci. Tam jsou vozidla s nulovými emisemi až do konce letošního roku osvobozena od poplatku za CO2.
V Maďarsku vysoká míra inflace donutila zvýšit sazby mýtného, a to pro nákladní automobily nad 3,5 o 3,4 %. Ostatní složky zůstávají beze změny.
Jak upřesňuje Ivana Lang, Polsko zavedlo od Nového roku povinnost registrace v systému SENT pro dopravce ze zemí EU a Evropského sdružení volného obchodu (ESVO) při přepravě zboží do Polska ze země mimo EU nebo z Polska do země mimo EU.
Další změny přináší v letošním roce také Evropská služba elektronického mýtného (EETS) umožňující platit mýtné napříč zapojenými zeměmi prostřednictvím jediné univerzální mýtné jednotky.
K Česku, Slovensku, Polsku a tamějším soukromým dálnicím A1 a A4, Maďarsku, Rakousku, Německu, Belgii, Španělsku, Portugalsku a mostům Øresundbron a Storbælt letos ve druhém čtvrtletí přidáme Bulharsko a Švýcarsko,
říká Ivana Lang s tím, že pro země, které EETS ještě neimplementovaly, zákazníkům nabízí národní řešení, a to buď jednotku, nebo vinětu. Pro Francii a Itálii pak nabízí partnerskou jednotku.