Obchodní řetězec IKEA otevřel v Budapešti modernizovaný obchodní dům využívající moderních technologií. Jeho součástí je také logistický areál.
Jak píše Euro.cz, technologické inovace jsou hybnou sílou dnešního světa, a proto není divu, že do jejich implementace investují značné množství peněz jak malé, tak velké podniky. Výjimkou v tomto ohledu není ani švédský nábytkářský řetězec IKEA, který v úterý v budapešťské čtvrti Soroksár po rozsáhlé roční rekonstrukci za 50 milionů eur (asi 1,2 miliardy korun) znovuotevřel svůj zdejší obchodní dům a distribuční centrum. Právě v tomto komplexu společnost nyní testuje řadu různých inovací, které, když se osvědčí, budou následně rozšířeny i do dalších prodejen po celém světě.
Asi tou nejdůležitější změnou, jež si zákazníci všimnou takřka ve všech částech obchodního domu, jsou všudypřítomné obrazovky a digitální kiosky, kterých je v Soroksáru hned několik stovek. Lidé si na nich mohou prohlížet různé výrobky v životní velikosti ze všech stran a úhlů, porovnávat mezi sebou jejich barevné provedení a zároveň si zboží rovnou objednat k vyzvednutí u pokladen. Zde si přitom zákazníci navolí i přibližný čas vyzvednutí podle toho, jak moc se ještě v obchodním domě chtějí zdržet.
Inovací na prodejní ploše je ale mnohem více. Zajímavou novinkou jsou například projektory koberců, které opět umožňují rychlejší porovnání jednotlivých vzorů a pomáhají zákazníkům s výběrem. Kromě toho IKEA inovovala systém pro orientaci v obchodním domě, aby lidé v pověstném bludišti jednotlivých oddělení a zkratek našli konkrétní výrobek co nejsnadněji. Jeho přesnou lokaci včetně nejrychlejší cesty zákazníkům prozradí jak jednotlivé kiosky, tak i aplikace IKEA, která nově nabízí funkci navigování po prodejní ploše podobnou klasické navigaci pro automobily.
Roboti navyšují kapacitu objednávek
Všechny zmíněné inovace vedou podle managementu společnosti ke vzniku nového hybridního modelu obchodního domu, jenž v sobě kombinuje online a fyzické nakupování. Souvisí to přitom i s postupnými změnami v očekávání zákazníků a také v tom, jak vůbec lidé bytové zařízení nakupují. Samotná prodejní plocha zdejšího obchoďáku se tedy po rekonstrukci zmenšila, právě kvůli využití moderních technologií ale zákazníci rozhodně nebudou o nic ochuzeni.
Nakupování v obchodním domě Soroksár je oproti ostatním obchodním domům IKEA opravdu jiné. Je kratší, interaktivnější a automatizované. Přesto si zákazníci mohou vše vyzkoušet a mají k dispozici všechny služby – prohlédnou si celý sortiment výrobků, poradí se s našimi zaměstnanci a samozřejmě nejsou ochuzeni ani o naše o výborné jídlo,
řekl David McCabe, generální ředitel tohoto nábytkářského giganta pro Českou republiku a Maďarsko.
Kromě změn v samotném prodejním prostoru obchodní dům Soroksár získal značná vylepšení i ve svém zázemí. Jedním z impulzů pro tyto změny byla skutečnost, že IKEA v posledních letech rychle roste v online sektoru, takže bylo nutné výrazně navýšit kapacity pro internetové objednávky. A právě za tímto účelem bylo značně investováno do rozvoje a automatizace logistických řešení, díky čemuž v Soroksáru vznikl největší obchodní dům IKEA s distribučním centrem v celé Evropě.
Skladové prostory na budapešťském předměstí nyní v mnoha ohledech připomínají budoucnost z vědecko-fantastických filmů. Pohybuje se v nich totiž hned několik desítek chytrých robotů různých druhů, kteří chystají zboží pro zákazníky z prodejny i z internetu. Díky této automatizaci se povedlo zdvojnásobit kapacitu odbavování online objednávek z 540 tisíc na 950 tisíc ročně. (Euro.cz)