Novelu o pozemkových komunikacích, která přináší změnu v pokutování za přetížení kamionů, podepsal prezident Petr Pavel. Co přesně se mění?
Pokutu za přetížení kamionu, které bude policií zajištěno při vysokorychlostním vážení, budou platit pouze jeho provozovatelé, nikoli také řidiči.
Za přetížený kamion může být uložena pokuta 9000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Bude-li překročena nejvyšší hmotnost do půl tuny, pokuta dosáhne 5000 korun.
Důvodem změny je při vysokorychlostní vážení kamionů nemožnost dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naopak při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. V argumentaci je také uvedeno, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější.
Konec beztrestného ničení českých silnic
Přetížená vozidla nejen že ničí české komunikace, ale mohou představovat velké bezpečnostní riziko. Kontroly cílené na přetížená vozidla, která brázdí české silnice, nemusí probíhat pouze namátkově. Stává se, že se celníci zaměří na konkrétního dopravce na základě udání.
Jedna z akcí, která proběhla v létě loňského roku, přinesla šokující výsledky. Zastižen byl řidič s vozidlem, které bylo přetížené o více jak 3,3 tuny. Jak potvrdila Lenka Havelková, mluvčí Celního úřadu pro Karlovarský kraj, s tím se ještě nesetkali. Byl to zatím rekordní případ,
uvedla Havelková.