Marketplace neboli on-line tržiště ovlivňují e-commerce po celém světě a jsou její běžnou součástí. Jaká je situace u nás?
V Česku i na Slovensku mají před tržišti silnější pozici nezávislé e-shopy. Zatímco v západní Evropě on-line tržiště tvoří téměř polovinu všech online nákupů, v Česku se jejich podíl ustálí na jedné třetině. V Německu a Itálii marketplaces generují 44 % e-commerce obratu a například v Polsku Allegro ovládá 40–50 % trhu.
Stále však roste podíl marketplaces na celkovém obratu české e-commerce scény: zatímco v roce 2020 činil jen 5 %, dnes už dosahuje 20 %, což zaznělo na konferenci Gecomcon 2025.
Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, doplňuje, že u nás velká zahraniční tržiště jako Allegro, Kaufland nebo Trendyol pořád hledají své místo. Většina českých prodejců se soustředí na budování vlastního e-shopu, a tak se zde online tržiště až do nedávna příliš neetablovaly. V jiných zemích Evropy šel rozvoj e-commerce ruku v ruce s růstem dominantního tržiště,
popisuje.
Podle společnosti Upgates přibližně každý druhý majitel e-shopu vnímá Marketplace jako určitou hrozbu svého podnikání. Hlavně tedy kvůli cenovému tlaku. Druhá polovina českých prodejců se tržišť nebojí, protože podle nich cílí na jinou skupinu zákazníků.
České spotřebitele nejčastěji trápí špatná komunikace, komplikované reklamace a dlouhé dodací lhůty – zejména pokud zboží putuje od zahraničních prodejců. Ti často odesílají zboží rovnou z Asie, takže do Česka putuje i několik týdnů,
dodává Michal Benatzky.
Pro prodejce však mohou být online tržiště příležitostí, a to hlavně při expanzi do zahraničí. Díky marketplaces mohou totiž obchodníci snadno a levně zjistit, o co je v zahraničí zájem.