Přišel čas zasloužené dovolené, což znamená zejména odstřižení se od pracovních povinností. Pro mnohé to znamená, že mohou vypnout pracovní e-maily a telefony. Jenže, co když vám na dovolenou volá zaměstnavatel? Musíte to zvednout?
Podle zákoníku práce má zaměstnanec právo na dovolenou a během ní by neměl být pracovně rušen. Zaměstnavatel nesmí bezdůvodně narušovat volný čas zaměstnanců, a to ani telefonicky. Povinnost přijmout hovor od šéfa tedy zaměstnanec na dovolené nemá.
Existují ovšem výjimky
Výjimkou může být situace, kdy máte tzv. pracovní pohotovost. Ta však musí být domluvena předem a také adekvátně odměněna.
Zvedli jste to a šéf chce, abyste se vrátili do práce?
Mohou nastat situace, kdy je nutné zaměstnanci změnit termín dovolené, nebo ho dokonce z dovolené odvolat. Takový postup zákoník práce umožňuje. Pokud se tak však stane, zaměstnavatel je povinen nahradit náklady, které v důsledku zrušené dovolené vznikly. Měl by tedy proplatit například jízdné nebo storno poplatky.
Jak doslova uvádí § 217 zákoníku práce: Zaměstnavatel je povinen nahradit zaměstnanci náklady, které mu bez jeho zavinění vznikly proto, že zaměstnavatel změnil jemu určenou dobu čerpání dovolené nebo že ho odvolal z dovolené.