Ne každý ocení plnou poštovní schránku reklamních letáků. Nápis, že si je nepřejete, ale ne vždy funguje. Ve volebním období i tak praská ve švech. Co s tím?
V období voleb se do domovních schránek obyvatel dostávají nejen klasické reklamní zásilky, ale také materiály politických stran a hnutí. Česká pošta jako logistická firma zajišťuje jejich rozesílání na základě smluv a objednávek politických subjektů,
uvádí instituce v tiskové zprávě.
Jsou to informační materiály, nikoliv reklama
Podle zákona o regulaci reklamy se materiály politických stran nepovažují za reklamu, ale za informační zásilky. To znamená, že je lze doručovat i do schránek označených „Nevhazovat reklamu“. Šíření těchto materiálů je v obecném zájmu veřejnosti, podobně jako rozesílání radničních či obecních zpravodajů.
Povinnost doručení
Česká pošta je povinna doručit tyto materiály do všech domovních schránek, dodávacích schránek či P. O. Boxů, bez výběru a bez preferencí. Ke všem zakázkám přistupuje stejně a není odpovědná za obsah volebních materiálů. V předvolebním období probíhají interní kontroly, aby byla zajištěna správnost doručení.
Hlasovací lístky
Obálky s hlasovacími lístky se doručují adresně, obdobně jako obyčejné zásilky, a spadají pod mez obchodních podmínek České pošty. Pokud obec rozhodne distribuovat hlasovací lístky vlastními silami, Česká pošta se na jejich doručení nepodílí.