„Pane Nováku, dodanil jste „penzijko“?“ Berňáky posílají personalizované dopisy

13. 12. 2024

Sdílet

13.12.24 /2x/ Dopis, šok, překvapení, čtení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Finanční správa začala využívat personalizované neformální dopisy, které posílá poplatníkům, u nichž identifikuje nesrovnalosti v daňových povinnostech. 

Berňák zavedl Daňové echo

Finanční správa začala využívat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – tzv. Daňové echo. Jde o koncept, který je inspirovaný moderními behaviorálními přístupy a jehož cílem je zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní. Jedná se o personalizované dopisy, které úřady zasílají poplatníkům v případech, pokud na základě dostupných dat identifikuje nesrovnalosti v jejich daňových povinnostech. 

Jak vysvětluje v tiskové zprávě Generální finanční ředitelství (GFŘ), smyslem Daňového echa není represivní opatření, ale spíše neformální upozornění a nabídka možnosti včasné nápravy bez zbytečných sankcí. Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti, uvedla generální ředitelka GFŘ Simona Hornochová. 

Věříme, že tento přístup povede k vyšší míře dobrovolného plnění daňových povinností a snížení nákladů spojených s kontrolními postupy. Jsem přesvědčen, že prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Pokud se tato nová komunikace osvědčí, máme v plánu pokračovat i v dalším období a u jiných daňových témat, doplnil ředitel sekce výkonu daní Jiří Žežulka

První Daňová echa už byla poslána v souvislosti s dodaněním odpočtů na penzijní připojištění, pokud ho poplatník zrušil před svým 60. rokem.

Autor aktuality

Je zástupcem šéfredaktora Podnikatel.cz a zajímá se o novinky a změny v legislativě s dopadem na byznys. Věnuje se také analýzám a komentuje aktuální dění. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).