Finanční správa začala využívat personalizované neformální dopisy, které posílá poplatníkům, u nichž identifikuje nesrovnalosti v daňových povinnostech.
Berňák zavedl Daňové echo
Finanční správa začala využívat nový nástroj pro zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – tzv. Daňové echo. Jde o koncept, který je inspirovaný moderními behaviorálními přístupy a jehož cílem je zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní. Jedná se o personalizované dopisy, které úřady zasílají poplatníkům v případech, pokud na základě dostupných dat identifikuje nesrovnalosti v jejich daňových povinnostech.
Jak vysvětluje v tiskové zprávě Generální finanční ředitelství (GFŘ), smyslem Daňového echa není represivní opatření, ale spíše neformální upozornění a nabídka možnosti včasné nápravy bez zbytečných sankcí. Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti,
uvedla generální ředitelka GFŘ Simona Hornochová.
Věříme, že tento přístup povede k vyšší míře dobrovolného plnění daňových povinností a snížení nákladů spojených s kontrolními postupy. Jsem přesvědčen, že prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Pokud se tato nová komunikace osvědčí, máme v plánu pokračovat i v dalším období a u jiných daňových témat,
doplnil ředitel sekce výkonu daní Jiří Žežulka.
První Daňová echa už byla poslána v souvislosti s dodaněním odpočtů na penzijní připojištění, pokud ho poplatník zrušil před svým 60. rokem.