Přírodní kosmetika začala v kuchyni. Dnes ji koupíte v desítkách obchodů

Sdílet

Andrea Pajgrt Bartošová a Eliška Stofferová, Anela Autor: Anela

Andrea s Eliškou začínaly od nuly. Dnes mají milionové obraty. Jaká byla cesta k úspěchu jejich značky přírodní kosmetiky? 

Jak píše Euro.cz, v Česku existuje víc než 50 různých značek přírodní kosmetiky. Uspět v takové konkurenci, když prim mezi zákazníky hrají běžně dostupné produkty, chce opravdu dobře promyšlený byznys plán, slušný vstupní kapitál a promakaný marketing a zkušenosti. Nic z toho ale Andrea Pajgrt Bartošová a Eliška Stofferová na začátku svého podnikání neměly. 

Jejich příběh se začal psát před 10 lety, kdy se narodila Andreina dcera, která trpěla intolerancí potravin a ekzémy, na které nic nezabíralo. Ve snaze jí pomoci zkusila studovat vše o přírodní kosmetice a s malým kuchyňským mixérem, několika kádinkami a jednou profi váhou vyrobila svůj vlastní krém. 

Zrodil se tak první produkt, dodnes oceňované netoxické a účinné šlehané tělové máslo. Nejprve ho testovala rodina, postupně se přidávali přátelé, kteří začali poptávat další přípravky. Jejich zájem přesvědčil Andreu, aby svůj koníček proměnila v práci a vlastní podnikání. 

Odvahu k založení firmy Andrea našla až na společné dovolené se svojí kamarádkou Eliškou v roce 2018. Neměly žádný velký kapitál ani investory. Jen vlastní nadšení, naivitu, důvěru v úspěch a oporu v rodinách. Daly dohromady svá jména, a tak se zrodila Anela, která loni oslavila páté narozeniny. 

První provozovna – výrobna, sklad i expedice v jednom – vznikla v roce 2019 v domě Eliných rodičů v Brně. V červnu jsme pak přidaly e-shop a horská dráha našeho společného podnikání se rozjela naplno. Veškeré výdělky z Anely jsme vracely do růstu firmy a postupně přidávaly produkty, popisuje náročné, tak trochu punkové začátky Ela. 

V těch jim pomohl také Andrein manžel Ondřej, který je i jedním ze spolumajitelů. A pomáhá dodnes, přičemž jak s oblibou sám říká, je vlastně takovým „děvčetem pro všechno“. Kontroluje finanční zdraví Anely a zároveň je nepostradatelným interním ajťákem, díky němuž firma zvládá spoustu procesů automatizovat. Také se spolupodílí na strategickém rozhodování a v mezičase plní roli údržbáře nebo technika. 

Stejně jako mnoha jiným e-shopům také Anele přinesl covid raketový růst. Velmi oblíbená byla tehdy třeba naše dezinfekce, která nevysouší pokožku, a navíc hezky voní. Objednávali si ji dokonce i lékaři do svých ordinací, vzpomíná na tehdejší boom Eliška s tím, že tento zájem jim pomohl dostat značku do širšího povědomí lidí. 

S růstem přišla potřeba větších prostor, proto se tehdy Anela přemístila společně se stěhováním Andrey do Dobřan v Orlických horách. Rok 2021 tak proběhl ve znamení přesunu a přibývání zaměstnanců. A také optimistických očekávání. Jenže vzápětí přišla válka na Ukrajině a energetická krize a s ní i razantní pokles objednávek. Kosmetika je prostě zbytná záležitost. 

Poslední úspory jsme tehdy vložily do inovace webových stránek a prvních placených reklam v online světě. Zlepšily jsme vlastní sociální sítě, vrátily se k osobnímu setkávání se zákazníky na trzích a důkladně promyslely marketing vánoční sezony. A tak i když pro nás rok 2022 skončil ztrátou, jeho závěr znamenal zásadní obrat k lepšímu, komentuje tehdejší strategii Ela. 

Eliščino a Andreino úsilí se vyplatilo a firma se vrátila k růstu. Tržby za rok 2023 se už vyhouply na 17 milionů korun, takže si obě podnikatelky mohly vloni dovolit investovat necelý milion do dalšího rozšiřování výroby, skladu i expedice. Otevřely také svoji první kamennou prodejnu v Dobrušce. Naši kosmetiku ale dodáváme i do jiných e-shopů nebo prodejen. Anelu si můžete pořídit již ve 38 obchodech, přibližuje Eliška. (Euro.cz)

Vyléčení manžela brala jako zázrak i nový start. Poznejte tuto bylinkářku Přečtěte si také:

Vyléčení manžela brala jako zázrak i nový start. Poznejte tuto bylinkářku

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).