Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zaměřil na rapidní nárůst cen másla na českém trhu, ke kterému docházelo v druhé polovině loňského roku. Jaké jsou závěry?
V první části šetření se úřad zaměřil na mlékárny. A to na následující: Jaroměřická mlékárna, a.s., Mlékárna Hlinsko, a.s., POLABSKÉ MLÉKÁRNY a.s., Mlékárna Čejetičky, spol. s r.o., LACRUM Velké Meziříčí, s.r.o., OLMA, a.s., MADETA a. s.
Úřad dospěl k závěru, že v případě producentů/dodavatelů bylo navýšení prodejních cen způsobené zvýšením výrobních nákladů, tedy navýšení cen vstupních surovin pro výrobu SBM a dalších provozních nákladů, propad tučnosti mléka a s tím související nutnost dokupování smetany a reflektování její rostoucí ceny v prodejních cenách másla, pokles kurzu české koruny. Nebylo zjištěno žádné koordinované jednání.
Pod drobnohledem byly i řetězce
Úřad se zaměřil také na všechny relevantní maloobchodní řetězce. Jde o řetězce Kaufland, Lidl, BILLA, Penny Market, Albert, Globus a Tesco.
Jak vyplynulo z šetření, v případě obchodních řetězců bylo navýšení prodejních (maloobchodních) cen způsobeno především navýšením nákupních cen od producentů/dodavatelů a rovněž nevykázalo takovou míru podobnosti, která by naznačovala uzavření kartelové dohody.
Na základě vyhodnocení zajištěných dat lze konstatovat, že každý z oslovených obchodních řetězců si držel vlastní „obchodní strategii“, neboť ani v jenom ze sledovaných případů nebyla identifikována taková shoda, která by mohla naznačovat nezákonné koluzivní jednání,
uzavírá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.