Od roku 2026 už malé účetní jednotky nebudou muset nechat ověřovat účetní závěrku auditorem. Zároveň dojde ke zvýšení limitů pro povinný audit. Příslušný návrh schválila před několika týdny Poslanecká sněmovna.
Mění se podmínky pro povinný audit
Poslanci schválili na konci června novelu zákona o účetnictví, která od roku 2026 mění podmínky pro povinný audit firem. Aktuálně platí, že řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku jsou povinny mít ověřenou auditorem velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu, a střední účetní jednotky. Malé účetní jednotky mají povinný audit, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy podle občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených hodnot.
- aktiva celkem 40 000 000 Kč,
- roční úhrn čistého obratu 80 000 000 Kč,
- průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.
Povinný audit se týká i ostatních malých účetních jednotek, pokud k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň 2 hodnoty uvedené výše.
| Kategorie | Celková aktiva | Roční úhrn čistého obratu | Průměrný počet zaměstnanců |
|---|---|---|---|
| mikro | do 9 mil. Kč | do 18 mil. Kč | do 10 |
| malé | do 100 mil. Kč | do 200 mil. Kč | do 50 |
| střední | do 500 mil. Kč | do 1 mld. Kč | do 250 |
| velké | nad 500 mil. Kč | nad 1 mld. Kč | nad 250 |
Jestliže účetní jednotka 2× po sobě k rozvahovému dni překročí (či přestane překračovat) 2 a více stanovených limitů, posouvá se do vyšší (nižší) kategorie.
Malých účetních jednotek už se povinný audit týkat nebude
Povinnost zajistit audit se nově nebude vztahovat na účetní jednotky spadající do kategorie malých účetních jednotek. Povinnost auditu tak zůstane jen pro jednotky z kategorie velkých a středních účetních jednotek. Navrhovaná změna reflektuje skutečnost, že audit představuje pro účetní jednotky administrativní, časovou a finanční zátěž – náklady na jeden auditovaný subjekt se pohybují od nižších statisíců až po miliony korun v závislosti na velikosti a složitosti firmy. Současné limity pro povinný audit, které zůstávají beze změny již přibližně 15 let, vedou k tomu, že stále více organizací musí audit absolvovat, přestože jim nepřináší žádný praktický užitek,
píše se v odůvodnění pozměňovacího návrhu, který malé účetní jednotky z povinnosti dělat audit vyjímá.
Podle odhadů se tak až 10 tisíc firem, které nyní auditem musí projít, nově kontrole vyhne.
Souhlasíte se zúžením okruhu firem, které podléhají povinnému auditu?
Zvýší se i limity u kategorizace
Dále se zvýší limity pro zařazení do jednotlivých kategorií účetních jednotek. U středních účetních jednotek, od kterých bude nově povinný audit, vzroste roční výše aktiv z 100 milionů na 120 milionů Kč a limit výše ročního obratu z 200 na 240 milionů Kč.
Hranice pro počet zaměstnanců zůstane u středních účetních jednotek na 50 a i nadále má platit po zařazení do kategorie překročení dvou ze tří parametrů. Celkově se tak výše příjmů a aktiv, od kterých bude nutný audit, zvýší na trojnásobek.