Hlavní navigace

Ujíždí maloobchodům vlak? Zjistěte, jak jsou na tom s inovacemi

29. 5. 2024

Sdílet

30.5. 24 4x / supermarket, nákup, potraviny Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Průzkum poradenské společnosti Boston Consulting Group ukázal, že inovace v maloobchodě globálně zaostávají. Přitom jde doba dopředu a díky zaváděním novinek se zlepšuje konkurenceschopnost.

Jak píše Euro.cz, zavádění inovací je pro maloobchodní prodejce v kamenných i internetových obchodech naprosto stěžejní. Celá řada z nich však očekávání zákazníků nenaplní. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) provedeném mezi 436 zaměstnanci globálních maloobchodních firem z 18 zemí světa.

Pro mnoho podniků jsou inovace jednou z hlavních priorit, která jim umožňuje držet konkurenceschopnost. Ostatně, přesně tímto způsobem o novinkách smýšlí na 81 procent z nich. Konkrétně v maloobchodě se na ně ale soustředí „jen“ polovina společností. Maloobchod generuje relativně nízké zisky v poměru k vloženému kapitálu, a firmy tak musí přísně prioritizovat, do čeho budou investovat. Pokud se jim navíc nějaká změna nepodaří na 100 procent, okamžitě si toho mohou všimnout desítky tisíc zákazníků, komentuje ředitel pražské pobočky Boston Consulting Group a odborník na mezinárodní i český retail Jamie Brindley.

Někteří obchodníci se dle něj soustředí spíše na zefektivňování provozu prodejen, což jim v krátkodobém horizontu může přinášet vyšší zisky a spokojenost zákazníků. V dlouhodobém horizontu to ale zvyšuje riziko, že nedokážou dostatečně rychle reagovat na nástup nových konkurentů, vysvětluje Brindley. Zdrženlivost je dána především faktem, že zavádění novinek v maloobchodě vyžaduje hodně času, zároveň však výrazně roste rychlost, s jakou jednotlivé inovace přicházejí.

Dříve přicházely výraznější novinky jednou za desítky let – tím je myšlen třeba přechod od pultového prodeje k samoobsluhám a supermarketům nebo následně příchod platebních karet. V porovnání s minulou dobou je dnes tempo inovací výrazně vyšší.

V zásadě každý rok přijde na trh nějaká novinka, která mění zážitek lidí z nakupování a která také zvyšuje jejich nároky na samotné obchodníky. Namátkou třeba věrnostní programy, samoobslužné pokladny, scan and go, dovážka zboží nebo hyperpersonalizované nabídky v aplikacích prodejců, přibližuje Brindley s tím, že dříve zákazníkům k uspokojení stačily jen výhodné ceny.

Ty samozřejmě spotřebitelé napříč světem vyhlíží i dnes, kromě nich je pro ně však důležitá také šíře nabídky, online dostupnost, bezpečnost výrobku nebo jeho udržitelnost. Postupem času navíc mezi požadavky nakupujících přibyla také možnost využití mobilní aplikace, co nejsnazší dostupnost či nepřetržitá možnost kontaktování obchodníka.

Nakupovali jste už v samoobslužném obchodě?

Dalším znakem současné doby je již zmíněná hyperpersonalizace nabídky, kterou prodejci dle BCG mohou zákazníkům zpříjemnit zážitek z nakupování, a to třeba tím, že je za splnění určitých „úkolů“ odmění prostřednictvím bodů. Ty budou moci následně přeměnit ve specifické výhody, jako jsou třeba slevy či dárky. Mezi aktuální trendy patří rovněž nasazování takzvaných chytrých zrcadel, jež jsou zákazníkům díky rozšířené realitě schopná ukázat, jak na nich vybrané oblečení bude vypadat, bez toho, aniž by si ho reálně museli zkoušet. (Euro.cz)

Poslechněte si podcast o novinkách v Lidlu:

Lidl nasazuje samoobslužné kasy, jsou oblíbené i u seniorů
Lidl nasazuje samoobslužné kasy, jsou oblíbené i u seniorů
0:00/

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).