Jeden z benefitů, které firmy nabízí, je tzv. dog friedly přístup. Zaměstnanci tedy mohou na pracoviště se svým psem. Ne vždy se to ale sejde s nadšením.
Jak řešit situaci, kdy zaměstnanec do práce vodí svého psa, ten ale jinému zaměstnanci přítomnost chlupáče vadí? Situací se zabýval i Státní úřad inspekce práce.
Záleží jen na zaměstnavateli
Rozhodnutí o tom, zda je možné brát si do práce zvíře, je zcela na zaměstnavateli. Pracovní právo přítomnost zvířat nijak výslovně neupravuje. Nezakazuje ji, ale ani nevyžaduje. V praxi tedy platí: co není zakázáno, je povoleno, pokud to zaměstnavatel dovolí.
Ideálně by měla být tato otázka vyřešena v interním předpisu, například ve vnitřní směrnici nebo pracovním řádu. Pokud žádný takový dokument neexistuje a zaměstnavatel výslovně nezakázal přítomnost zvířat, může si zaměstnanec mazlíčka přivést, tedy na vlastní odpovědnost.
Zvíře kolegům vadí. Co teď?
Problém může nastat, pokud je v kanceláři více lidí. V jednom z reálných dotazů se zaměstnanec obrátil na inspekci práce s tím, že jeho kolegyně si pravidelně vodí do kanceláře psa. Zvíře ho několikrát ohrozilo a v místnosti je kvůli němu nepříjemný zápach.
Jak bylo uvedeno výše, v takových situacích má hlavní slovo zaměstnavatel. Ten zodpovídá nejen za podmínky práce, ale i za bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Pokud tedy pes působí problémy nebo ohrožuje pracovní prostředí, může zaměstnavatel rozhodnutí o jeho přítomnosti přehodnotit.
Jiná situace nastává, pokud je některý ze zaměstnanců alergik. V takovém případě je zaměstnavatel podle zákona povinen zasáhnout a zamezit možnému zdravotnímu riziku. To může znamenat zákaz vstupu zvířat na pracoviště nebo přeřazení zaměstnanců, aby se nepotkávali.
Pokud by zaměstnavatel nezasáhl, může se postižený zaměstnanec obrátit na krajskou hygienickou stanici, která má pravomoc v oblasti ochrany veřejného zdraví.