Odstoupení od smlouvy do 14 dnů u zboží zakoupeného přes internet má svá pravidla a ne vždy platí, že prodejce je povinen vrátit náklady na dopravu v plné výši.
Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy, ruší se smlouva od počátku. Kupující musí vrátit zboží a prodávající peníze. Po odstoupení od smlouvy je podnikatel povinen vrátit spotřebiteli veškeré peněžní prostředky, které od něho na základě smlouvy přijal, včetně nákladů na dodání,
vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Podnikatel ale nemusí peníze vrátit hned, než obdrží zboží nebo spotřebitel prokáže, že zboží odeslal zpět.
I když je podnikatel povinen vrátit náklady na dopravu, nemusí to být v plné výši. Podnikatel má právo vrátit pouze náklady, které odpovídají nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
U expresního dodání, které je často zpoplatněno vyšší částkou, vrátí podnikatel pouze tu část nákladů na dopravu, která by odpovídala nejlevnějšímu způsobu dodání zboží.
Nepostačí však vrátit pouze poplatek za doručení na prodejnu či poplatek za osobní odběr, který bývá obvykle za symbolickou částku či zcela zdarma. Podnikatel musí vrátit nejlevnější způsob dodání, ať už je to dodání na odběrné místo, do boxu či k vám domů,
doplňuje Hekšová.
U dobírky je situace jiná. Ta se totiž nepovažuje za náklad na dodání, ale za poplatek spojený s platbou. Proto je podnikatel povinen vrátit poplatek za dobírku vždy.