Po podání stížnosti si finanční úřad nasypal popel na hlavu a podnikatelce se omluvil. Pochybení přiznalo také Generální finanční ředitelství, které na základě tohoto přešlapu zahájilo revizi pravidel pro neformální komunikaci a zvažuje doplnění metodiky o další konkrétní vzory či praktické příklady formulace těchto zpráv.
Co se dozvíte v článku
- Dlužíte 25 Kč, hrozí vám exekuce, psalo se v SMS
- SMS skutečně přišla od finančního úřadu
- Podnikatelka podala stížnost
- Finanční úřad uznal chybu a omluvil se
- Neformální komunikace má své místo, říká GFŘ
- Dochází k revizi pravidel pro neformální komunikaci
- Skrytá čísla jsou kvůli starým ústřednám berňáků
Dlužíte 25 Kč, hrozí vám exekuce, psalo se v SMS
Když třebíčské podnikatelce Evě Kudrjavcevě Malenové (dále jen Evě Malenové), která se živí učením jazyků, přišla před několika týdny SMS, že dluží na DPH 25 Kč a hrozí jí předání na exekuční vymáhání, myslela si nejprve, že jde o podvod. Že se s různými podvodnými SMS roztrhl pytel, ostatně pravidelně upozorňuje i finanční správa. Zpráva navíc přišla z rozhraní, kde naposledy obdržela zprávu z Balíkovny. K tomu měla několik nepřijatých hovorů z neznámého čísla, na které nešlo zavolat zpět. Volala jsem dvakrát zpět, ale hovor byl okamžitě zrušený. Proto jsem to považovala za podvod. V případě zmeškaných volání telefon pořádně ani nezazvonil a ihned se objevilo zmeškané volání,
upřesnila serveru Podnikatel.cz Eva Malenová.
Takto SMS vypadala:
SMS skutečně přišla od finančního úřadu
Vzhledem k tomu však, že SMS byla podepsána konkrétním jménem a byl v ní zmíněn i finanční úřad v Třebíči, pod který skutečně spadá, podnikatelce to nedalo a raději zavolala na infolinku finanční správy. Ta jí potvrdila, že daný úředník skutečně existuje a rovnou ji přepojila. Podnikatelka tak zjistila, že jí opravdu přišla SMS z finančního úřadu a že opravdu dluží 25 Kč na DPH. Proč úředník neposlal nejprve upozornění na dlužnou částku do datové schránky a rovnou vyhrožoval exekucí, se ale nedozvěděla. Rozhovor s úředníkem pak byl slušný, přiznám se, že jsem byla tak vykolejená a přišlo mi to tak absurdní, že jsem si na datovou schránku v té chvíli vůbec nevzpomněla,
popsala pro server Podnikatel.cz Eva Malenová.
Podnikatelka podala stížnost
Podnikatelka dluh na DPH samozřejmě ihned uhradila, avšak způsob, jakým se o něm dozvěděla a že jí rovnou bylo vyhrožováno exekucí, se jí nezamlouval. Zaslala proto e-mailem dopis vedení třebíčského finančního úřadu, v němž na nešťastnou komunikaci upozornila. Plně chápu důležitost úhrad daňových povinností a uznávám svůj administrativní přešlap, kdy jsem v červnu 2024 zapomněla na platbu ve výši 25 Kč. Nicméně považuji za nepřiměřené, že prvním upozorněním na tento nedoplatek byla SMS s přímou hrozbou exekuce se dvěma vykřičníky. Tento přístup je zbytečně agresivní a neodpovídá zásadám profesionální a efektivní komunikace veřejné správy,
uvedla mimo jiné v e-mailu Eva Malenová s dotazem, proč úředník nepoužil datovou schránku.
Chtěla bych ocenit snahu finančního úřadu o inovativní způsoby komunikace s daňovými subjekty, nicméně pokud již dochází k elektronickému oslovování poplatníků, považuji za logické a systematické využívat k tomu primárně datové schránky, které jsou k tomuto účelu určeny. Datová schránka poskytuje právně závaznou komunikaci a umožňuje řádné doručení úředních zpráv, na rozdíl od SMS, která může být snadno přehlédnuta nebo považována za podvod,
podotkla podnikatelka.
Finanční úřad uznal chybu a omluvil se
Ředitel finančního úřadu v Jihlavě, pod který třebíčské územní pracoviště spadá, podnikatelce odepsal za několik dnů. V e-mailu, který má server Podnikatel.cz k dispozici, ředitel uznal, že použití formulace naznačující možnost exekuce v první zprávě o tak nízké dlužné částce bylo nepřiměřené a omluvil se „za nevhodnou formulaci sdělení, která mohla vyznít neadekvátně a zbytečně vyvolat obavy“.
Jednalo se o nešťastnou a neadekvátní volbu slov ze strany konkrétního pracovníka Územního pracoviště v Třebíči, která neodpovídá standardům komunikace, jež by měla být ze strany správce daně uplatňována. Naší snahou je poplatníky srozumitelně a včas informovat o jejich daňových povinnostech a umožnit jim vyhnout se případným dalším krokům ze strany finanční správy. Přestože je pravda, že i drobné nedoplatky mohou v krajním případě vést k dalším procesním opatřením, jejich důsledky by měly být sdělovány způsobem odpovídajícím konkrétní situaci. V daném případě tomu tak nepochybně nebylo,
napsal podnikatelce ředitel úřadu Vlastimil Novotný s tím, že neformální upozornění se zmínkou o možnosti exekuce bylo chybou a dotčené Územní pracoviště v Třebíči bylo poučeno tak, aby podobná situace v budoucnu nenastala.
Neformální komunikace má své místo, říká GFŘ
Také Generální finanční ředitelství (GFŘ) v reakci na dotazy serveru Podnikatel.cz uvedlo, že z hlediska formulace SMS zprávy způsob komunikace rozhodně vhodný nebyl. V daném případě zaměstnanec jednoznačně vybočil z interních pravidel pro komunikaci finanční správy. Naším základním cílem je dbát na to, aby komunikace s veřejností byla profesionální, srozumitelná a transparentní. Situaci jsme bezprostředně prověřili a s příslušným zaměstnancem řešili,
doplnil serveru Podnikatel.cz Patrik Madle, mluvčí GFŘ.
Jak upřesnil Patrik Madle, forma komunikace prostřednictvím SMS je reakcí finanční správy na poptávku veřejnosti po využívání neformálních způsobů komunikace ve vhodných situacích, typicky v případech, kdy lze očekávat, že pochybení daňového subjektu bylo způsobeno omylem. Ve srovnání s formální výzvou ke splnění daňové povinnosti je neformální komunikace vůči daňovým subjektům výrazně méně invazivní. Tuto preventivní roli komunikace ze strany finanční správy v poslední době reprezentuje také například využívání nového nástroje, který jsme nazvali Daňové echo. Samozřejmě je nezbytné, aby i formulace používané v této neformální komunikaci odpovídaly jejímu cíli,
podotkl Madle.
Dochází k revizi pravidel pro neformální komunikaci
V rámci interního vzdělávání jsou podle GFŘ zaměstnanci finanční správy pravidelně školeni v oblasti profesionálního jednání a efektivní komunikace. Na základě této zkušenosti jsme zahájili i revizi pravidel pro neformální komunikaci, zejména v případech, kdy úřady využívají alternativní kanály, jako jsou SMS nebo telefonická upozornění. V té souvislosti zvažujeme doplnění metodiky o další konkrétní vzory či praktické příklady formulace těchto zpráv tak, aby byly srozumitelnější a reflektovaly principy profesionální komunikace dle Etického kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy i interních směrnic finanční správy,
komentoval Patrik Madle a dodal, že současně se finanční správa podílí na projektu „Srozumitelný úřad“, jehož cílem je zlepšit způsob, jakým veřejná správa komunikuje s občany.
Skrytá čísla jsou kvůli starým ústřednám berňáků
Finanční správa si rovněž uvědomuje problémy, které působí skutečnost, že když vám volají úředníci berňáku, zobrazí se „skryté číslo“ nebo telefonní číslo GSM brány, na které ovšem nelze zavolat zpět. Důvodem jsou staré telefonní ústředny, kterými jsou vybaveny pracoviště úřadů a které jiný způsob neumožňují.
V rámci našich finančních možností postupně provádíme modernizaci technologií využívaných pro telefonní ústředny s cílem zajistit jednotnou a efektivnější komunikaci napříč všemi úřady. Postupně pořizované moderní telefonní ústředny umožní nejen zobrazení skutečného telefonního čísla volajícího, ale například i propojení kapacit všech finančních úřadů například v době aktivace speciálních konzultačních infolinek k dani z nemovitých věcí nebo dani z příjmů fyzických osob, které ve vrcholících sezónách podávání daňových přiznání provozujeme,
doplnil Patrik Madle, mluvčí GFŘ. Těmito moderními technologiemi je však zatím vybavena pouze část pracovišť berňáků, a proto zatím nemůže finanční správa jejich možnosti v plné šíři využívat.
Oficiální kontaktní údaje jednotlivých finančních úřadů jsou nicméně dostupné na webových stránkách finanční správy a finanční správa radí, aby podnikatelé v případě jakýchkoli pochybností primárně využili komunikační kanály, jako je datová schránka, e-mail či osobní návštěva příslušného pracoviště.
