Hlavní navigace

Češi už balí kufry na léto. Toto jsou destinace, o které bude rvačka

1. 2. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Jak jsou na tom v současné době cestovní kanceláře? Musely měnit nabídku? A mají lidé v této době vůbec zájem o cestování?

Cestovní kanceláře na jaře vydávaly poukazy za zrušené zájezdy nazvané Lex vouchery a také mohly využít podporu z programu Covid – Podpora cestovního ruchu, na který vláda vyčlenila půl miliardy korun. 

Táhnou zájezdy?

Podle Jana Bezděka, tiskového mluvčího z cestovní kanceláře FISCHER, zájem o cestování mezi lidmi určitě je a je zřejmé, že chuť cestovat se neztratila. Naopak lidé, kteří si třeba dovolenou loni odepřeli, chtějí letos vycestovat o to víc. Momentálně je zájem hlavně o exotické zájezdy do destinací, jako jsou Spojené arabské emiráty, Egypt, Zanzibar nebo Kapverdské ostrovy, a poptávka roste setrvale od poloviny prosince. Klienti jako jeden z hlavních důvodů pro nákup zájezdu uvádějí, že jejich děti stejně nemohou chodit do školy, oni sami musí pracovat z domova, tak využívají tohoto období, aby vyrazili s rodinou někam do tepla, popisuje. V CK Valaška je největší poptávka po Chorvatsku, a to jak autobusem, tak autem. Podle Martiny Frýbortové se jedná o oblíbená letoviska, jako je Makarská nebo Pag. 

Provozní ředitel CK Blue Style Ondřej Rušikvas uvádí, že zájem o zájezdy je nad očekávání vysoký a je vidět, že Češi chuť po cestování neztratili ani v této době. Oni se snaží poskytnout zvýhodněnou dovolenou jak pro držitele poukazů, tak pro nové klienty, a především zájem ze strany nových klientů, kteří byli nuceni odložit dovolenou z minulého roku, je velice mile překvapil. Cestovní kancelář TILIA se specializuje na zájezdy do Izraele, Palestiny a Jordánska, Maroka, na Srí Lanku, do Emirátů, Ománu a Ruské federace. Na rok 2021 vypsali jenom omezený počet zájezdů, aby přednostně uspokojili klienty ze zrušených zájezdů v roce 2020. Většina těchto klientů nám dala plnou důvěru a podporu, ponechala u nás zaplacené zálohy. Soustřeďujeme se proto na ně a naši kapacitu máme pokrytu právě těmito převody smluv na další období, dodává Ludmila Tvrdoňová, majitelka a ředitelka této cestovní kanceláře. 

Cestovní kancelář AVETOUR se specializuje na poznávací zájezdy a poptávka je tak vzhledem k tomu oproti předchozím letům o 80 % nižší s tím, že nejvíce „táhne“ Izrael, na který se specializují. Prodej pobytů se aktuálně téměř zastavil v CK DAEN. Tam je běžně leden ve znamení prodejů pobytů se slevami za včasný nákup, ale letos na ně klienti neslyší. V porovnání s loňským lednem jsou jen na procentech prodejů a prodávají nyní hlavně pobyty na léto, a to buď po České republice, nebo na Slovensko. Za aktuálních opatření jediné, kam lze vyrazit, jsou lázeňské pobyty. Na ty teď stát prodloužil možnost uplatnit slevové vouchery, kterými lze ušetřit 4000 Kč na osobu. Věřím tedy, že klienti si nenechají tuto akci ujít a zajedou si za relaxem a péčí do lázní, podotýká jednatelka a ředitelka Jana Kurková.

Změny v nabídce byly malé

V cestovní kanceláři TILIA žádné inovace nenastaly. Jde nám především o to, abychom splnili svoje závazky, takže programy a služby zůstávají v tom rozsahu a kvalitě, jak je zákazníci zakoupili pro rok 2020, upřesňuje Ludmila Tvrdoňová. Podobně v CK Blue Style bylo jejich cílem nastavit podmínky tak, aby si klienti mohli pohodlně zajistit preferovaný hotel či termín a nemuseli se obávat o své finanční prostředky. Změny v nabídce zájezdů jsme nedělali, ale přišli jsme s novinkou prodeje pobytových zájezdů (jiných CK, ne vlastních), aby měli klienti větší možnost volby při výběru dovolené, prozrazuje Matěj ChválekCK AVETOUR. V DAEN nabídku zájezdů na rok 2021 upravili s ohledem na aktuální situaci. Zařadili do ní nová ubytování v České republice a doplnili také nabídku lázeňských pobytů. Dopady covidu samozřejmě dolehly i na nabídky zájezdů, a to především ke snížení počtu nabídek – omezení destinací, menší množství poznávacích zájezdů po Evropě, shrnuje Martina Frýbortová.

Došlo k úpravě podmínek 

Petr Kostka, tiskový mluvčí EXIM tours, si všímá velkého zájmu o předprodeje na léto 2021 tzv. first moment. Důvod je jasný, klientům jsme dali jistotu, nakupují bez rizika s nízkou zálohou a v případně problému vracíme hotovost, i když klient uplatní voucher, my mu v případě storna vracíme hotovost, popisuje. V CK DAEN v loňském roce představili speciální akci s názvem Rezervace bez rizika, což je jejich záruka pro klienty, že o peníze, které do dovolené vloží, nepřijdou. U vybraných partnerů klienti mají až 31 dní před nástupem možnost změny nebo zrušení bez poplatku. Navíc, v případě, že hotel, který si zamluví, bude muset z preventivních důvodů zavřít, vymění pobyt zdarma bez jakýchkoliv sankcí kdykoliv před nástupem. Také jsme k našim pobytům v zahraničí přidali možnost speciálního cestovního COVID připojištění, které nabídne možnost rozšíření pojistného krytí o náklady na náhradní ubytování a náhradní dopravu následkem vzniku umístění pojištěného klienta do karantény v zahraničí. Součástí pojištění je také pojištění storna v případě onemocnění nemocí COVID-19 před cestou, vyjmenovává Jana Kurková.

Také v AVETOUR vyjednali s pojišťovnou úpravu podmínek storno připojištění. V případě zrušení zájezdu ze strany klienta z důvodu pozitivního testu na covid  uhradí pojišťovna 80 % z ceny zájezdu a podmínkou je mít uzavřené připojištění při podpisu smlouvy. Nicméně garantujeme klientům i vrácení veškerých finančních prostředků za stavu, kdy zájezd z těchto důvodů (koronaviru) zrušíme my, na což mají klienti samozřejmě dle zákona právo, ale mnoho CK se těmto možnostech obloukem vyhýbá, podotýká Matěj Chválek. CK Valaška pojištění navýšily pojišťovny, ale zvedly se i limity. Storno zájezdu jsme zanechali stejné, ale změnili jsme podmínky, jako mnoho cestovních kanceláří nabízíme 100% garanci vrácení peněz z důvodů nemožnosti cestování, uvádí Martina Frýbortová.

V případě, že by z důvodu koronaviru nebylo možné ze strany cestovní kanceláře zájezd zrealizovat, vrátí cestovní kancelář Blue Style klientům uhrazené peníze za zájezd zpět. Součástí služeb ke každému zájezdu je i základní pojištění, které poskytují zdarma. Toto pojištění nyní obsahuje i krytí výloh spojených s léčením, asistencí a repatriací v případě, že v destinaci onemocníte na Covid-19, upřesňuje Ondřej Rušikvas. V cestovní kanceláři FISCHER podmínky výrazně upravili tak, aby měli klienti jistotu, že včasným nákupem na letošní léto nic neriskují. Momentálně zaplatí pouze jednu zálohu a zbytek zájezdu doplatí až 30 dnů před odletem. V ceně základního pojištění nabízí i připojištění na covid, které kryje situaci, kdy by klient před odjezdem onemocněl covidem a nemohl odcestovat.

Lex voucher vyvolal na sociálních sítích mnoho ohlasů:

Finance šly i z vlastních zdrojů

Jak zdůrazňuje Ludmila Tvrdoňová, minulý rok znamenal pro každou cestovní kancelář velké finanční ztráty. Oni například u leteckých společností a zahraničních partnerů mají složené velké částky, které jim nikdo nevrátí a můžou je vybrat pouze ve službách. Někteří klienti striktně trvali na vrácení částek za neuskutečněné zájezdy, bylo to ještě před účinností zákona o vystavování voucherů na služby. Použila jsem na jejich vyplacení i rodinné úspory, nechtěla jsem být vystavena nepříjemnostem a nátlaku z jejich strany. O to více si musím vážit těch zákazníků, kteří projevili účast, vyjádřili nám podporu a ponechali zaplacené zálohy na zájezd v dalším roce. Jsou to převážně naši stálí klienti, kteří se tímto krásným gestem stali klienty VIP, dodává. 

Jejich cestovní kancelář je rodinná firma bez zaměstnanců. Dostali tak kompenzační bonus za dvě období, pomoc ve formě podpory na úhradu nájmu, dotkly se jich také snížené částky na zdravotní a sociální pojištění a vstříc jim vyšel i finanční úřad. Tento týden Ludmila Tvrdoňová dostala dobré zprávy v podobě pojištění pro případ úpadku a rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu od ministerstva pro místní rozvoj. Ministerstvo poskytlo maximální podporu při vyřízení, technicky to nebylo náročné a administrátoři upozorňovali na drobné nedostatky žádosti, aby vše mohlo být vyřízeno a nikoliv zamítnuto. Jsem mile překvapena, doplňuje.

V CK DAEN na tom po finanční stránce nejsou úplně nejlépe. Nějaké finanční podpory od státu se nám dostalo, přes vypsané podpory, ale tato podpora nepokryje ani běžné měsíční náklady. Ty jsme se pokusili snížit na maximum, ale i tak musíme financování dotovat z jiných zdrojů, prozrazuje Jana Kurková. CK AVETOUR využila příspěvky formou Antiviru, Covid – Nájemné a zatím zde čekají na dotaci pro podporu CK (Covid – Cestovní kanceláře). Dotace pro CK a dopravce jsme využili v maximální možné výši, ale jedná se o částky, které pokryjí pouze provoz CK, podotýká Martina Frýbortová.

Letošek ztráty zřejmě nepokryje

Cestovní kancelář Blue Style patřila před vypuknutím pandemie k silným a ekonomicky stabilním subjektům na trhu cestovních kanceláří. Pro každý subjekt byl propad poptávky radikální a neobešel se bez úsporných opatření. Většina klientů, která měla u nich v minulém roce rezervovanou dovolenou, využila poukazů TravelSafe+, v rámci kterých mohou využít uhrazené prostředky na nákup letošní dovolené, navíc s řadou dalších výhod. Věříme, že zájem o cestování v situaci, kdy epidemie ustupuje a je k dispozici očkování, bude opět veliký. Mnoho lidí bylo nuceno odložit svou dovolenou, ale již nyní vidíme, že mají jednoznačně tendenci a chuť cestovat, pokud je jim to umožněno, shrnuje Ondřej Rušikvas.

Martina Frýbortová pevně věří, že letošní sezóna bude o něco lepší, ale letošní zájezdy, pokud se uskuteční ve stejném množství jako v roce 2020, tak nepokryjí ztráty. I přes roční „stop stav“ jsme stále zabezpečeni. Letošní zájezdy nedokáží pokrýt ani 50 % za ztráty v minulém roce, ale zatím nejsme schopni konkretizovat při současných opatřeních, dodává Matěj Chválek. Jana Kurková si myslí, že budou potřebovat roky, aby se zotavili z toho, co na nich minulý rok napáchal. Tento rok se navíc zatím nedá očekávat, že by se prodeje vrátily do běžných čísel předchozích let. Naopak očekáváme, že letošní rok bude možná ještě horší než ten předcházející. Vzhledem k tomu, jak postupuje očkování, lze očekávat, že letošní sezóna nebude stále v plné cestovatelské síle, uzavírá.

Jaký očekáváte, že bude rok 2021 z pohledu podnikání?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).