Hlavní navigace

E-shopisté, minimalizujte ztráty z vratek oblečení. Poradíme, jak na to

5. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Internetoví prodejci oblečení mají nejvíc vratek z celého oboru. Pro zákazníky je těžké vybrat si správnou velikost a časté vratky představují zbytečné náklady.

Internetovým prodejcům oblečení se vrací více než polovina objednaného zboží. Je to dáno tím, že lidé nejsou schopni správně odhadnout velikost oděvu a pro jistotu si objednávají vícero kousků stejného zboží. Doma si pak košile nebo kalhoty vyzkouší, nechají si nejlépe padnoucí kus a zbytek posílají zpět. Je to zcela v pořádku, protože takovou možnost povoluje zákon. Pro nákupy na internetu platí lhůta bezplatného vrácení zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. Co to ale znamená pro obchodníky? Přinejmenším zatížení logistikou a také výdaje za ni. Zákazník má totiž právo na vrácení peněz, které zaplatil za dodání od prodávajícího.

Naše vratky se pohybují kolem 60 %, ale je to něco, co na rozdíl od ostatních e-shopů vítáme. Do budoucna čekáme růst vratek s tím, jak víc a víc lidí začne využívat unikátní model, který nabízíme, říká k tématu Andrea Burgerová, mluvčí obchodu ZOOT. Tuto firmu velký objem vratek netrápí, protože sází na hybridní model. Zákazníci mají možnost objednat si online co nejvíce variant oděvu, pak si zásilku přijít vyzkoušet do některé z Výdejen radosti, vybrat jeden kousek a zbytek bez problémů nechat na kamenné prodejně. Zboží se platí až po převzetí, takže ZOOTu nepřibývají další zbytečné operace. Ne každý internetový obchodník s módou a oblečením si ale tento model může dovolit, případně s ním pracovat nechce. Jak se tedy vyvarovat zbytečných operací a výdajů při vratkách?

Psali jsme: Zboží z hygienických důvodů zpět nebereme. Omyl, většinou musíte

Tabulka velikostí nestačí

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Vratky se v kategorii oděvů v průměru pohybují kolem 50 %. Typickými vratkovými produkty jsou boty nebo kalhoty. Je to z toho důvodu, že právě tyto kousky musí perfektně sednout. Proto zvlášť u těchto druhů zboží musí být detailní popis. Vyplatí se ale samozřejmě i u sukní, halenek, sak nebo košil. Zkušení obchodníci s oblečením mají na svých e-shopech i tabulky s velikostmi. Ty jsou při vybírání vhodné velikosti nejlepším pomocníkem. Na webových stránkách máme detailní on-line návod, u každého zboží si zákazník může prohlédnout tabulku s velikostmi a jim odpovídajícími mírami v centimetrech pro výběr oblečení, prádla, bot, pokrývek hlavy či šperků, říká Eva Kotýnková, mluvčí společnosti Tchibo, objemově největšího on-line prodejce oblečení v České republice.

Připomeňte si: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Není nic snazšího než se podle přesného návodu přeměřit a najít si správnou velikost vybraného oblečení. Je ale potřeba zákazníkům poradit, kde a jak se změřit. Případně také připojit informaci o tom, že pokud jsou zákazníkovy míry uprostřed mezi dvěma konfekčními velikostmi, je pro jistotu lepší vybrat si větší velikost. Některé e-shopy uvádí i střihy modelů. Pro řadu zákazníků jsou důležité zkušenosti předchozích nakupujících. Není proto od věci zavést možnost diskutovat o každém kusu oblečení přímo v okně, ve kterém je nabízeno. Komentáře zákazníků, kteří už si oblečení koupili a zkusili, mohou nákupní proces usnadnit dalším klientům.

Někdy ale ani to nestačí. Proto se u oblečení stále častěji objevují třeba videa, 360° a 3D fotografie. Máme také speciální oddělení copywriterů, kteří sídlí přímo ve skladu, aby si mohli každý kus detailně osahat a zprostředkovat tak zákazníkovi co nejreálnější zkušenost. Tito lidé mají samozřejmě školení stylingu, takže součástí popisků bývají i rady, s čím daný kousek kombinovat, doplňuje Andrea Burgerová.

Mohlo by vás zajímat: Nezaspěte dobu, na e-shopu nabídněte 3D a 360° fotografie

Ušetřete a motivujte k nákupům díky aplikacím

Proces výběru oblečení na internetu může usnadnit několik moderních aplikací. Mají hned několik výhod jak pro nakupující, tak prodávající. Proto stojí za to popřemýšlet o jejich zapojení právě do vašeho byznysu. 

Prvním řešením by mohla být aplikace SizeID. Komplikované tabulky s mírami, které mají zákazníkům e-shopů pomoci vybrat tu správnou velikosti, často spíše děsí. Velká část zákazníků proto pro jistotu objedná velikostí několik, doma vybere tu správnou a nepadnoucí kusy pošle zpět prodejci. SizeID se snaží tento stav napravit. Služba pomáhá určit, jakou má člověk skutečně velikost, říká Adam Bičiště, spoluzakladatel SizeID. Tento on-line rádce zjednodušuje systém výběru vhodné velikosti oblečení pomocí standardizace velikostních tabulek. Dokáže tak doporučit správnou velikost oblečení a bot v různých internetových obchodech. Stačí do aplikace zadat míry a ona na základě toho určí správnou konfekční velikost u stovek módních značek s ohledem na typ oblečení i druh střihu. 

Výhodou je, že do aplikace může zadat své míry několik členů rodiny, což usnadní například nákup takzvaných měkkých dárků. Aby nedocházelo k narušování soukromí, míry jsou skryty. Aplikace informuje jen o správné konfekční velikosti u vybrané značky. Autoři přiznávají, že ani SizeID nesníží vratky módy zakoupené online na nulu. Pokud se ale dnes pohybují kolem 50 %, znamená snížení o každých 10 % velkou úsporu pro obchody s módou a zároveň také podstatné zmenšení komplikací zákazníků. Služba se platí paušálně a nabízí i zajímavý marketingový potenciál. Díky údajům o velikosti může obchodník informovat vhodné zákazníky například o tom, že to či ono oblečení je právě ve slevě nebo je k dostání už jen několik posledních kusů. 

SizeID mimochodem nedávno spojil síly se Zásilkovnou. Nákup oblečení online bude mít v nejbližších letech významnou růstovou tendenci. Na druhé straně vnímám určitou bariéru, která některým zákazníkům brání nakupovat oblečení na internetu z důvodu, že si jej předem nemohou vyzkoušet. Proto jsme hledali cesty, jak nákup módy on-line zákazníkům co nejvíce usnadnit a věříme, že počet vratek se bude minimalizovat, vysvětluje Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny.

Za zmínku stojí i druhá aplikace, kterou společně vyvinuli čeští a slovenští studenti. Jmenuje se Flubo a funguje velmi podobně jako SizeID. Na začátku je potřeba vytvořit si uživatelský profil a do něj vložit aktuální míry. Ty aplikace zpracuje a pak by měla pracovat na principu QR kódů, které budou součástí oblečení buď na internetu, nebo i v kamenném obchodě. Má stačit jednoduché naskenování tohoto kódu a aplikace bez zkoušení vyhodnotí, zda je vybraný kousek vhodný, nebo ne. Technologie Flubo share dokáže všechny šaty jednotně měřit, párovat mezi e-shopy a uživatelům dát výstupy v mobilních aplikacích pro Android a iOS. Zákazník díky tomu zjistí, v jakých partiích mu tričko či kalhoty padnou a kde ne, komentuje za Flubo Lubomír Vyšín. Podle vývojářů je Flubo elegantním řešením i z toho důvodu, že není potřeba zasahovat do e-shopového systému.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).