Hlavní navigace

Food truckům raketově rostou náklady. Sýr zdražil o 80 %, kukuřice dokonce o 100 %

23. 8. 2022
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Food trucky najdete na nejrůznějších akcích a festivalech zaměřených nejen na jídlo. Jaká je podle provozovatelů food trucků letošní sezóna?

Jedná se o speciální typ gastronomické provozovny, která je ve většině případů mobilní. Jak jsme psali, právě díky tomu, že food trucky měly výdejní okénko, mohly fungovat i přes koronavirová opatření, což se mnohým vyplatilo. V letošním roce tak fungují bez omezení a nabízí svým zákazníkům mnoho kvalitních produktů.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak se food truckům daří?
  2. Stoupají ceny surovin i energií
  3. Jaká je letošní sezóna?
  4. Populární je zahraniční kuchyně i burgery
  5. Podívejte se na pestrou nabídku food trucků
  6. Lidé utrácejí méně

Jak se food truckům daří?

David Kania z Mutant Fast Food & Catering říká, že se jim daří skvěle s tím, že jeho heslem je: „Nebečíme" stejně to nepomáhá.“ Jednou z jejich největších starostí jsou momentálně obaly na velké polévky a ramen, protože používali obaly z plastu, které drží teplo, a ty se bohužel již nebudou moci prodávat a vyrábět. Budeme muset přejít na alternativu a zatím není taková, která by splňovala naše požadovaná kritéria, doplňuje. Martin Ballaty, vedoucí sociálního podniku Team GULE FOOD TRUCK naopak popisuje, že se jim moc dobře nedaří s ohledem na skutečnosti jako je postcovidová doba, zvyšující se inflace a prohlubující se hospodářská krize, celoplošné zdražování, změna chování zákazníků a nejistota dalšího vývoje.

Pedros Streetfood z Lednice je momentálně na vrcholu sezóny, takže se jim daří dobře. Trápí je však rostoucí nejistota ve společnosti ohledně podzimu. Celkově je pro tento byznys zima velmi nepřátelská, takže letos omezili v maximální míře zbytné investice a budou šetřit na to, aby tu zimu nějak přežili. Loňská zima nás úplně finančně vyčerpala a letos nejsou o moc lepší vyhlídky, tak se snažíme rozšířit nebo diverzifikovat náš byznys, abychom si dokázali vydělat alespoň na náklady i přes zimu. Snad nám do toho zase vláda a covid nehodí vidle jako poslední 2 roky, dodává Petr Pavlů.

Stoupají ceny surovin i energií

Podle Petra Pavlů náklady vyrostly astronomicky a stačí se podívat jen na základní suroviny, jako je například sýr, který šel nahoru skoro o 80 %, a většina jejich základních surovin podražila mezi 30 – 60 % s tím, že třeba kukuřice, kterou velmi používali, šla nahoru o 100 %. Samozřejmě energie jsou devastační, ale nemůžeme přenést celou váhu nákladů na zákazníka, protože potom by ten burger stál třeba 300 Kč a to už nikdo nekoupí. Takže to musíme dotovat snížením už tak malých marží a těžko říct, jak dlouho to bude udržitelné, popisuje dále.

Pro GULE FOOD TRUCK nebylo možné udržení prodejních cen z roku 2021, ačkoliv se do poslední chvíle bránili přenosu na koncového zákazníka. S počátkem street foodové sezóny tak byli nuceni zvýšit prodejní ceny na jednotlivých položkách o 15 – 20%, aby docílili udržitelnosti jejich konceptu. S ohledem na skutečnost, že náš sociální podnik zaměstnává 9 osob (3 vedoucí, 6 osob s handicapem), jsou naší největší položkou personální náklady. Dále pak pronájmy na food festivalech, energie, pohonné hmoty, vstupní suroviny na výrobu koblížků, vyjmenovává Martin Ballaty.

David Kania uvádí, že vstupy stouply napříč celým sortimentem, od asijských produktů kvůli dražší dopravě, přes obaloviny, maso kuřecí i hovězí. Od nového roku dostali už pátý ceník od jejich řezníka s razítkem „pozor změna cen“, která se netýkala poklesu. Vyšší náklady na energie jsme rovněž pocítili všichni. Ať je to elektřina, zemní plyn, PB bomby na vaření nebo CNG, na který jezdí náš food truck, což nás trápí nejvíce, protože cena se hýbe téměř každý týden, vyjmenovává a dodává, že kvůli tomu rušili i některé výjezdy. Nevyplatí se jim totiž utratit značné obnosy za palivo a raději se soustřeďují na catering a jejich lokální zákazníky, kteří každé jejich otevření vítají a za to jim moc děkují.

Pivovary tíží vysoké náklady za energie i nedostatek personálu. Ovlivní to ceny piva? Přečtěte si také:

Pivovary tíží vysoké náklady za energie i nedostatek personálu. Ovlivní to ceny piva?

Jaká je letošní sezóna?

Martin Ballaty říká, že street foodovou sezónu 2022 zahájili na počátku dubna a i přes tradiční boje s aprílovým počasím byla návstěvnost festivalů velmi slušná. Květen patří k měsícům na akce nejhojnějším a prozatím se jedná o jejich nejúspěšnější měsíc v sezóně. Se vstupem do prázdnin pozorujeme rapidní pokles návštěvníků – jako příčinu vidíme možnost vycestovat do zahraničí po několika letech a start hospodářské krize, myslí si. Podle Davia Kania měla letošní sezóna delší rozjezd než roky předtím. Akce jezdí zřídka, a když už někde byli, tak zaznamenali značný pokles v návštěvnosti akcí a tím i méně zákazníků. 

I Petr Pavlů si myslí, že sezóna 22 je taková poměrně zvláštní, protože jsou v centru turistického ruchu a zatím ten ruch nějak extra nepociťují. Dá se tak podle něj obecně říct, že to nejspíše bude nejslabší sezóna z období před covidem. Červenec byl na lidi obzvláště slabý a většina podniků v Lednici byla poloprázdná. Kolegové z gastra mi to všichni potvrdili. Srpen bývá vždy silnější, ale že by to byl nějaký velký nárůst, se úplně říct nedá, popisuje. Na akce nyní Pedros Streetfood prakticky nejezdí, jelikož je plně zaměstnávají stálé provozovny. Nicméně těžko se nám porovnává, jelikož letos jsme přibrali více zaměstnanců a máme otevřeno každý den a déle než loni, podotýká Petr Pavlů.

Populární je zahraniční kuchyně i burgery

Jedna ze specializací Mutant food trucku jsou velké asijské polévky a ramen, kterých mají v portfoliu něco přes třicet, takže si každý může vybrat tu, co mu nejvíce vyhovuje. Dále je zájem o autentickou mexickou kuchyni, kterou jsem letos měl možnost poznat přímo v Mexiku v kuchyních místních bister a food trucků, upřesňuje David Kania. U Pedros mezi nejoblíbenější patří burgery z vyzrálého masa a pak quesadillas s tím, že obecně burgery jsou pořád hodně trendy. Používáme skvělé hovězí od vyhlášených řezníků Maso Klouda, které si sami každý den meleme a tím docílíme naprosto dokonalé textury a chuti masa.. Chceme lidem nabídnout streetfood v té nejvyšší kvalitě a bez kompromisů, popisuje Petr Pavlů.

Kristýna a Kateřina z Food truck Alfréd začaly jejich cestu s hovězím mletým špízem ve slanině s čedarem a bramborákovými koulemi se slaninou, cibulkou a česnekem, které pekly v horkovzdušné fritéze. Pro server AutoRoad.cz uvedly, že jim šlo o to jejich návštěvníkům nabízet kvalitní jídlo, takže prvotní bylo zajistit opravdu kvalitní maso, které měly z farmy v Prosečném. Ceny masa však šly tak nahoru, že od něj v tuto chvíli upustily. Začaly se tak věnovat vaflím, jelikož se jim k jejich Alfímu stejně vždy hodilo něco sladkého a tomuto sortimentu se chtěly v budoucnu věnovat. Vafle prodáváme s nutellou, zmrzlinou, šlehačkou, ovocem a dozdobené lentilkami. Občas nám maso chybí, jelikož si ho lidé chválili, ale na vafle také pějí ódu. Občas nabízíme i domácí štrúdl, klobásy, paštiku nebo limonádu, kávu. Záleží na typu akce, vyjmenovávaly.

ebf 24 - tip duben

Koncept GULE a jeho produkty jsou stále na českém trhu ojedinělou záležitostí a jejich čerstvě připravené koblížky jsou svým tvarem, velikostí i chutí originálem, který nikdo nedělá. Proto je převážná část zákazníků „již naladěna“ a přesně vědí, pro co si jdou (bez ohledu na zvolenou příchuť). Takže poptávka je primárně po koblížcích, kterým sekunduje výběrová káva z pražírny Nordbeans, shrnuje Martin Ballaty.

Podívejte se na pestrou nabídku food trucků

Lidé utrácejí méně

David Kania zopakoval, že jejich návštěvníků je méně a že pokles návštěvnosti akcí je zřejmě zapříčiněn právě tím, že mají lidé hlouběji do kapsy a nemají chuť utrácet. Už v případě zmrzliny jsme informovali o tom, že jsou lidé letos opatrní při utrácení a raději si dopřejí častější, ale menší porce. Opět za to může inflace, která dopadá i na cenu zmrzliny. Také Petr Pavlů uvedl, že se trend šetření začíná pomalu projevovat i u nich, kdy lidé chodí, ale utrácí méně. Podle srovnání jsme, myslím, cca o 20–25 % s tržbami níž než loni, což je poměrně znatelný úbytek. Samozřejmě jsme museli zdražit, takže přibyla část lidí, které ta cena může odradit, dodává. Jak už bylo uvedeno i výše, lidé z týmu GULE FOOD TRUCK sledují zákaznické chování dlouhodobě a aktuálně je podle Martina Batallatyho opravdu čitelné, že zákazník velmi zvažuje, za co své „rezervy“ utratí. Obáváme se, že se situace bude ještě prohlubovat a může to znamenat konec pro mnoho provozů. Bohužel nepatříme to segmentu základních potřeb a jsme „zbytnou zábavou“, na kterou zkrátka lidé přestanou mít volné finanční prostředky, uzavírá.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).