Hlavní navigace

Jak dopadne nová regulace GDPR na české e-shopy a weby?

11. 9. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
EU bojuje za ochranu soukromí uživatelů internetu. Jde o online nakupování a využívání internetových služeb. Jak se GDPR dotkne provozovatelů e-shopů a webů?

Od května 2018 začne platit nové evropské nařízení General Data Protection Regulation (GDPR), tedy Obecné nařízení na ochranu osobních údajů, které se týká mimo jiné i všech provozovatelů e-shopů či jiných internetových služeb, u kterých se zákazník registruje svými osobními údaji. Jde o další krok, navazující na nedávnou evropskou regulaci cookies, který si stanovuje za cíl lépe ochránit spotřebitele.

Jaké nové povinnosti vznikají provozovatelům e-shopů a webů? Co se dá udělat už teď?

Evropská unie tuto novou regulaci zdůvodňuje tak, že po spotřebitelích jsou nyní často vyžadovány velmi detailní osobní údaje a provozovatelé internetových služeb s těmito údaji pak nakládají prakticky podle své vůle (po spotřebiteli je vyžadován jen obecný souhlas se zpracováním jeho dat) a často je i sdílejí nebo přeprodávají dalším subjektům.

Co budou muset udělat e-shopy

Pro provozovatele e-shopů a webových služeb bude nová evropská regulace, která ale zatím nebyla přenesena do české legislativy a nelze tedy ještě do všech detailů hovořit o způsobu jejího naplnění v našem prostředí, znamenat především nutnost získání nových souhlasů zákazníků se zpracováním jejich osobních údajů a pak také daleko větší důraz na bezpečné uchovávání získaných dat.

Čtěte také: GDPR: Nový strašák pro firmy. Nařízení shrnuje právník

Souhlas bude nutné vyžadovat na několika úrovních – nejen při získávání a zpracování dat potřebných pro realizaci samotného nákupu (fakturační údaje), ale například také při jejich předání partnerským společnostem realizujícím platbu za zboží či služby a případnou dopravu zákazníkovi. Souhlas se zpracováním osobních dat musí být požadován odděleně od ostatních podmínek a neměl by být podmínkou pro samotné využití služby (pokud to není zcela nezbytně nutné). Zákazník také může již poskytnutý souhlas kdykoli odvolat a obchodník nebo provozovatel služby mu za tímto účelem musí připravit jednoduchou cestu, jak odvolání souhlasu provést. Evidovány přitom musí být jak poskytnuté souhlasy, tak i všechny pohyby osobních dat zákazníků i případná odvolání souhlasů.

Provozovatelé e-shopů a internetových služeb ponesou s nástupem GDPR také daleko větší zodpovědnost za data, která budou na základě souhlasu zákazníků uchovávat. Tato data musí být zabezpečena proti odcizení a nedovolené manipulaci a jejich správce musí ustanovit osobu, která bude za bezpečné uchování dat přímo odpovědná (může jí ale být třeba i přímo majitel e-shopu).

Psali jsme: 7 kroků, jak se vyrovnat s tajemným GDPR, tedy ochranou osobních údajů ponovu

Je čas ptát se poskytovatele obchodní platformy

Po nařízení o cookies a zavedení elektronické evidence tržeb je GDPR další zásadní změnou v životě českých internetových obchodníků a provozovatelů webových služeb. Největší internetoví obchodníci se na nástup GDPR jistě již připravují, ale jelikož v České republice působí (podle analýzy srovnávače cen Heureka.cz) více než 36 000 e-shopů, lze očekávat, že ne všichni jejich provozovatelé jsou si svých nových povinností vědomi. GDPR se navíc týká i všech internetových služeb, které při registraci nových zákazníků rovněž požadují řadu osobních údajů.

Psali jsme: Nejlepším řešením GDPR pro malé firmy bude přechod na cloud

skoleni_18_3

Menší obchodníci a poskytovatelé služeb často nevyužívají vlastní e-shopové řešení, ale pronajímají si obchodní platformu spravovanou poskytovatelem obchodních řešení. V tom případě je již nyní na čase pokládat tomuto poskytovateli dotazy ohledně připravenosti jeho řešení na zavedení regulace GDPR. 

Mezi důležité otázky, na které je třeba hledat odpověď, patří především:

  • Jaká data o zákaznících jsou v rámci obchodního řešení ukládána?
  • Jak je s těmito daty nakládáno – především kde se fyzicky nacházejí a kdo k nim má přístup?
  • Jak jsou osobní data zákazníků zabezpečena (fyzické zabezpečení, šifrování atd.)?
  • Jsou data sdílena s nějakými dalšími subjekty?
  • Jaká data o našich zákaznících opravdu potřebujeme a jaké souhlasy si budeme muset vyžádat.

Jakkoli mohou zatím publikované informace o GDPR znít pro provozovatele e-shopů nepříjemně, pravděpodobně bude možné nové podmínky zpracování osobních údajů zákazníků splnit s přijatelnými náklady. Důležité bude především nastavit správný systém získávání souhlasů a mechanismy zabezpečení získaných dat. Obchodníci by měli hledat pomoc u provozovatele své obchodní platformy nebo si zvolit takového poskytovatele, který bude na GDPR připraven včas.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).