Ani open source, ani zdarma. V tomhle případě jde jen o to, kdo vlastní (většinou) zakázkově vytvořený kód - dodavatel a nebo zákazník. A kdo potom rozhoduje o pokračování služby, když se dodavatel znelíbí/zdraží/zkrachuje/skončí mu smlouva.. Každá normální firma kód napsaný pro ni na zakázku taky vlastní. Téměř každý úřad vlastní jen jakousi licenci k používání, která je bez původního dodavatele k ničemu, viz třeba klasika opencard.
Dle ideí pana Bláhy si jdu pořídit auto. Ale ne od jednoho dodavatele, ne, to by byl vendor lockin. Pěkne hezky motor od Mercedesu (jsou fakt dobrý), podvozek od Fordu, převodovku od Toyoty a karoserii od Ferrari, to se mi líbí. Případně kdo co nabídne lepšího a levněji. Úspěch zaručen.
Máte v tom zmatek. Jde o to, že pro váš účel si koupíte Fabii za cenu Fabie a když se vám znelíbí, ze dne na den ji prodáte a koupíte Hjondéé.
Pan Bláha popisuje oblíbený přístup koupím Fabii se závazkem de facto na doživotí platit následně údržbu a servis v ceně Ferrari... Tak se dělají vendor locking řešení pro státní správu.
tady je jasne videt, ze nemate o ekonomickych sw ani tucha. vemte si jen obycejne ucetnictvi, opravdu si myslite, ze vam firma co dela ucetnictvi udela moduly podle vasich predstav? napojeni treba na eshop neexistuje / existuje pouze na jeden jejich / existuje na 2-3 nejrozsirenejsi a bac mame tu vendor lock-in. ovsem je dalsich 8-10 firem, ktere delaji moduly pro napojeni eshopu pro vase ucetnictvi a pokud nemate vlastni proprietalni eshop, pak najdete modul na ten co zrovna vy potrebujete. navic jsou firmy ktere se na to specializuji a udelaji vam modul na miru a mnohem levnejsi nez by stal od firmy ktera programuje vas ucetni sw, pokud by vam to byla vubec ochotna udelat a kdo vi v jake kvalite.
ano a to je pouze takova drobnost jako modul pro eshop, tech co potrebujete ve vetsi firme jsou desitky.
Nesmysl. Demagogie. Je to spíše tak, že byste si asi nešel koupit auto s motorem od výrobce, který by vám umožnil jezdit pouze na jeden jediný druh benzinu, dodávaný pouze od něho, nebo s rozchodem kol, které by umožnili jezdit pouze po vybraných kolejích místo po libovolné silnici. Prostě "vendor lock-in" je součástí kalkulací ve výběrových řízeních a pokud proti tomu někdo aktivně vystoupí, tak se stane automaticky nepohodlným.
Zajímavá a cenná zkušenost. Kdyby tam ještě pár roků byl, pronikl by do toho natolik, že by byl kompetentně schopen navrhnout reformu. Ale to nikdo tak dlouho nevydrží. A pak je ještě potřeba politická moc k prosazení. Takže se toho nedočkáme.
Jediná cesta je po drobných krůčcích - tu vypustit dvě zbytečná slova v zákoně, onde zase něco jiného.
Uvidíme co zmůžou svými šavlemi piráti.
bohužel hlavní účel, se kterým tam byl pan Bláha posazen je Andrejovo PR. skončily volby, skončila potřeba tam mít někoho, kdo neví, jak se správně podlézá šéfovi a že o chybách se ani neuvažuje, natož aby se o nich mluvilo. No z pohledu Marka Prchala to účel splnilo, na pár týdnů či měsíců se odvedla pozornost a teď zase pryč s ním, než bude potřeba za 3 roky požádat o další schůzky, až se budou blížit další volby :(