Hlavní navigace

Mějte úspěšný a správný affiliate program. Tady je pár tipů od odborníků

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Affiliate marketing je zajímavým marketingovým kanálem, který může pomoci mnoha e-shopům. My vám přinášíme návod, jak jej dělat správně a v souladu s GDPR.

Doba čtení: 4 minuty

Affiliate marketing je výkonnostní online kanál, který by měl být součástí marketingového mixu každého většího e-shopu. Vše se točí kolem provizí za uskutečněnou akci a e-shop je tak v pozici inzerenta a platí jen za nákup, který se uskuteční díky affiliate partnerovi, takzvanému publisheru. V affiliate e-shop neplatí provizi partnerovi, který zobrazuje reklamu, pokud zákazník zboží nevyzvedne, nezaplatí nebo vrátí, upřesňuje Robert Studený, COO ze společnosti VIVnetworks.com. Cílem affiliate marketingu je tedy přivádět e-shopu nové zákazníky. Často přitáhnete právě takové, kteří se nedají lehce zasáhnout standardními kanály, doplňuje Ondřej Martinek, affiliate manažer a partner.

K dalším výhodám kromě minimálních vstupních nákladů, férovosti a transparentnosti patří také setrvačnost a dlouhodobost. Provizní program totiž stále roste a přibývají také webové stránky, které vytváří partneři. Tím poskytují další a další zpětné odkazy, které mohou pomoci v SEO, budování brandu a v tom hlavním – přivádění nových zákazníků, popisuje Mário Roženský zabývající se provizním prodejem a vyděláváním na internetu, který vyvíjí software AffilBox. Do affiliate se můžete jako e-shop pustit také tehdy, když máte pocit, že máte nasycené ostatní kanály a hledáte něco dalšího. Pokud už máte zaběhnutý e-shop, který generuje stovky objednávek měsíčně, využíváte běžné marketingové kanály jako PPC, remarketing a sociální sítě, tak affiliate marketing je ten správný způsob, jak prodat více, dodává Júlia Ferancová, Country Manager z Dognet Czechia.

Ptejte se odborníka v poradně GDPR po praktické stránce
Ing. Kamil Beránek
poradce pro GDPR

Co si na začátku rozmyslet

V prvé řadě si musí provozovatelé uvědomit, zda mají pro affiliate dobrý e-shop a umí pracovat s jeho návštěvníky. Ideální je, aby byl daný internetový obchod už zaběhnutý, organický a měl určitou objednávkovou základnu. Kromě toho je dobré, aby byl web pěkně zpracovaný, měl přehledný nákupní proces a dobré jméno. Podstatné také je, aby se celý nákup uskutečňoval online, dodává Júlia Ferancová. Dále je nutné počítat, a to jestli má e-shop dostatečnou marži, ze které by mohl odměňovat partnery. Ideálně by měly mít e-shopy spočítané průměrné peněžní náklady na 1 objednávku přes jednotlivé marketingové kanály – díky tomu budou moci jednodušeji vybrat tu správnou provizní odměnu pro partnery, doplňuje Ondřej Martinek.

Jak affiliate marketing ovlivní GDPR

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) by nemělo do affiliate marketingu přivést žádné zásadní změny. Odborníci radí nepanikařit a případně se o konkrétním případu krátce poradit s právníky. Za prvé, affiliate sledovací technologie je jen zčásti tvořena cookies nevyužívající žádné osobní údaje. Díky tomu by tyto cookies měly dle vícero právníků spadat pod tzv. oprávněný zájem, upřesňuje Ondřej Martinek. A za druhé, ti, kteří využívají affiliate síť, mohou starosti nechat na nich. Například affiliate síť Dognet využívá celosvětovou technologii Post Affiliate Network, což je nezávislé řešení, které používají stovky sítí i samostatných programů na světě. Jejich právní oddělení řeší GDPR celkově pro všechny programy a sítě využívající jejich technologii, dodává Júlia Ferancová. Podobně je na tom VIVnetvowrks.com s celosvětovou affiliate sítí CommisionJunction.com, kde inzerenti nemusí nic měnit a pro partnery je třeba získat souhlas s uložením cookie CJ. To se děje na stránkách partnera nebo v rámci prokliku z partnerského webu do e-shopu. Pro partnery CJ připravil 2 možnosti: widget pro získání souhlasu a automatický widget pro sběr souhlasu, popisuje Robert Studený.

Mário Roženský upozorňuje partnery, aby si přidali na stránky informace o zpracování osobních údajů, a to hlavně tehdy, pokud na webech sbírají kontakty, na které dále rozesílají affiliate nabídky. K formulářům je třeba přidat zaškrtávátko pro udělení souhlasu a vhodné jsou také informace o cookies. Z pohledu e-shopu je to také řada věcí, zejména potom podpis zpracovatelské smlouvy s poskytovatelem softwaru či jiného typu smlouvy s affiliate sítí, coby správcem údajů, dodává. Nutné je také informovat o cookies třetích stran a předávání osobních údajů zpracovateli. Také Ondřej Martinek zdůrazňuje, co provozovatel musí: Zajistit bezpečné uchovávání osobních údajů partnerů, nepředávat osobní údaje zákazníků a zajistit si případně souhlasy se zpracováním těchto osobních údajů.

WT100 tip v článku Votrubova

Rady závěrem

Affiliate marketing nabízí skvělé příležitosti, ale vyžaduje také péči. Navíc jeho obsluhování není pro každého. Je potřeba vyhledávat nové zajímavé partnery, motivovat je ke spolupráci a potom je podpořit k lepším výkonům. A také je nutné vyhodnocovat, co provizní program přináší a zda vodí relevantní zákazníky, dodává Mário Roženský. Vyplatí se také stále pracovat na samotném e-shopu, protože každé zlepšení konverznosti obchodu pomůže i partnerům a tím pádem na tom vydělají všichni.

Velmi důležitá je také komunikace s partnery – například dávat jim informační servis, což znamená s předstihem je informovat o nových akcích, trendech, bestsellerech a novinkách na e-shopu. Díky tomu může publisher efektivněji propagovat a přinášet citelně větší objem objednávek, doplňuje Ondřej Martinek. S komunikací úzce souvisí také budování vzájemného vztahu s partnery, kde se vyplatí být pečlivý a vyplácet peníze dle domluvy. Inzerenti by opravdu neměli affiliate partnery opomínat, jsou to stejní obchodní partneři jako všichni ostatní a měli by jim proplácet faktury dle běžné splatnosti, upozorňuje dále Ondřej Martinek. Na to klade důraz také Júlia Ferancová, která zdůrazňuje, že celý affiliate stojí a padá na publisherech. Podpořte ty, kteří vám vytváří největší objemy, a pokud je to ve vašich možnostech, na provizích nešetřete, uzavírá.