Hlavní navigace

Nové tiskopisy Prohlášení k dani a Roční zúčtování daní

Dagmar Kučerová

Budou se v roce 2019 měnit nejčastěji používané daňové tiskopisy v oblasti zaměstnávání?

Doba čtení: 4 minuty

Pro rok 2018 byly zavedeny nové tiskopisy Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob a Žádost o roční zúčtování daní a daňových záloh.

Novela zákona o daních z příjmů, takzvaný daňový balíček, tak poprvé přinesla možnost uplatnit slevy na dani i nezdanitelné části základu daně elektronickou formou.

Prohlášení k dani pro rok 2018 i 2019

Tiskopis Prohlášení k dani je nadále možné předkládat i činit (podepisovat) v listinné podobě, ale také v nové elektronické formě. Jestliže zaměstnavatel využívá elektronickou formu tiskopisu, musí zajistit jednoznačnou identifikaci zaměstnance (poplatníka), a to zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím interního informačního systému. Finanční správa k tomuto postupu zaměstnavatelům doporučuje upravit podmínky využití elektronické formy tiskopisu interním mzdovým předpisem.

V současné době je tedy možné využít:

  • papírovou podobu tiskopisu Prohlášení k dani – nový jednodílný tiskopis Prohlášení k dani (vzor číslo 26) využitelný pro jedno zdaňovací období nebo starší tiskopis obsahující mimo Prohlášení k dani rovněž Žádost o roční zúčtování využitelný vždy pro tři zdaňovací období (vzory číslo 25 a dřívější),
  • elektronickou formu tiskopisu (vzor číslo 26) s jednoznačným zaručením identifikace zaměstnance nebo
  • kombinace obou forem tiskopisu, tj. předvyplnění určitých částí tiskopisu v interaktivní podobě a jeho následné vytištění.

Jaké jsou první zkušenosti s novým zjednodušeným či elektronickým formulářem, zjišťoval server Podnikatel.cz u Generálního finančního ředitelství. Plátci daně ze závislé činnosti – zaměstnavatelé (zejména ti, kteří zaměstnávají větší množství zaměstnanců nebo jejichž mzdy jsou řešeny dodavatelsky) si pochvalují zejména možnost předvyplnění osobních údajů do prohlášení z vedené personální agendy, zjednodušení vyplňování tiskopisu a možnost elektronického podpisu a v neposlední řadě samotné zjednodušení formuláře, uvedl Lukáš Heřtus.

O nových tiskopisech jsme informovali v článku Nové prohlášení k dani. Písemně nebo elektronicky, ale maximálně na rok

Zajímalo nás rovněž, zda bude pro rok 2019 vydán nový tiskopis Prohlášení k dani. Podle sdělení Generálního finančního ředitelství nový tiskopis Prohlášení k dani vydáván nebude. Zaměstnavatelé mohou (stejně jak v roce letošním) využít jednodílný tiskopis vzor číslo 26, případně dopoužívat starší vzory vydávané vždy na tři zdaňovací období. U starších vzorů (pouze papírová podoba) je však třeba upravit příslušné kolonky dle stávajících podmínek. Ovšem zaměstnanci uplatňující daňové zvýhodnění mohou využít pouze vzory s číslem 24 a 25. Využití vzoru číslo 24 se nedoporučuje u daňových nerezidentů, zde je vhodné použít novější verze tiskopisu. 

Vyplnění nového tiskopisu je jednodušší. Ať už zaměstnanec využije stávající listinnou formu nebo novou variantu elektronického formuláře. Více v článku Vyplňujeme nový vzor prohlášení poplatníka pro rok 2018

Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění

Poprvé při zúčtování daní za rok 2018 bude možné využít také nový jednodílný tiskopis Žádost o roční zúčtování v papírové podobě či v elektronické formě. Možné jsou samozřejmě obě varianty, případně jejich kombinace. Zaměstnavatelé nemusí tento nový tiskopis využít. Jestliže zaměstnanec učinil prohlášení k dani formou staršího dvoudílného tiskopisu (obsahující Prohlášení k dani i Žádost o roční zúčtování), lze roční zúčtování provést zde.

O roční zúčtování může požádat zaměstnanec svého posledního zaměstnavatele, pokud nemá dle § 38g zákona o daních příjmů povinnost podat daňové přiznání. O roční zúčtování žádá novým tiskopisem Žádost o roční zúčtování (vzor číslo 1), případně prostřednictvím stávajících tiskopisů (vzor číslo 25 a starší). Termíny se pro zúčtování daní za rok 2018 nemění. Do 15. února 2019 je nutné nejen o roční zúčtování požádat, ale také doložit nárok na případné nezdanitelné části základu daně (eventuálně dosud neuplatněné slevy na dani). Výpočet daně a roční zúčtování záloh provede zaměstnavatel nejpozději do 31. března 2019. Vypočtený přeplatek na dani z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění či doplatek na daňovém bonusu vyplatí zaměstnavatel poplatníkovi nejpozději při zúčtování mezd za měsíc březen. Pokud je tedy úhrnná výše doplatku vratitelná, tj. vyšší než 50 korun.

Daňovou povinnost lze výrazně snížit mimořádnými vklady na doplňkové penzijní spoření či penzijní připojištění se státním příspěvkem. Má to ale háček. Čtěte více v článku Mimořádné vklady na důchod. Jak je v daních (ne)uplatnit?

Tiskopis Žádost o roční zúčtování

Dosud spojené tiskopisy Prohlášení k dani a Žádost o roční zúčtování se tak počínaje letošním rokem oddělily. Již koncem loňského roku zveřejnila finanční správa jejich novou podobu. Ovšem v případě Žádosti o roční zúčtování pouze zneplatněnou (přeškrtnuto zeleným pruhem). Pro roční zúčtování za rok 2017 zpracovávané do 31. března 2018 bylo totiž možné použít pouze dřívější vzory tiskopisu. Teprve při aktuálním ročním zúčtování, tj. za rok 2018 zpracovávaném v roce 2019, bude možné využít nový zjednodušený papírový či elektronický tiskopis.

Náhled nového (dosud zneplatněného) tiskopisu Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění 

Přesný termín zveřejnění funkčního tiskopisu finanční správa prozatím neurčila. Struktura XML dat ve formátu XSD tiskopisu Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění bude zveřejněna ve druhé polovině roku 2018, a to z důvodu možnosti jejího použití až za zdaňovací období 2018, tzn. v roce 2019,  uzavřel pro server Podnikatel.cz Lukáš Heřtus.