Povinné hlášení všech dohod o provedení práce se blíží

23. 5. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Již za měsíc červenec 2024 budou zaměstnavatelé hlásit veškeré dohody o provedení práce spolu s novými údaji i nově zaváděným postupem.

Není žádným tajemstvím, že plánované změny u dohod o provedení práce k 1. červenci 2024 nenastanou. Respektive zavedení dvou limitů pro odvod pojistného u jednoho nebo souběžně u více zaměstnavatelů. Zákonem stanovené oznamovací povinnosti zaměstnavatele se ale neruší. Jen jsou poupraveny a doplněny. 

Co se dozvíte v článku
  1. Systém pro hlášení dohod se připravuje na spuštění 
  2. Oznamování o nástupu a skončení zaměstnání u DPP
  3. Nový Výkaz DPP 
  4. Hlášení změn u zaměstnance 
  5. Výkaz bude povinně elektronický 

Změnu přináší pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o investičních společnostech a investičních fondech (sněmovní tisk č. 570), jímž se upravuje problematika dohod konaných mimo pracovní poměr.

Systém pro hlášení dohod se připravuje na spuštění 

Na začátku měsíce dubna 2024 jsme v článku Jak bude probíhat hlášení dohod od 1. července 2024? popisovali náležitosti i nový způsob oznamování dohod o provedení práce. Z výsledků čtenářské ankety vyplynulo, že plných 84 % čtenářů je přesvědčeno, že změna nenastane, protože je zásadní a na její realizaci není dostatek času. Naopak. Česká správa sociálního zabezpečení je, zdá se, na chystané změny připravena. 

Již koncem měsíce dubna byla pro vývojáře mzdových a personálních systémů zveřejněna Definice e – Podání VPDPP, tj. informace k nové službě e-Podání nového formuláře „Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce“ – dále jen Výkaz DPP). Koncem května bude spuštěno testovací prostředí tak, aby první hlášení za měsíc červenec 2024 mohlo proběhnout bez komplikací.

Oznamování o nástupu a skončení zaměstnání u DPP

V čem spočívá hlavní změna? Zaměstnavatelé nyní oznamují nástup zaměstnance, změny i skončení zaměstnání formulářem „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“ – dále jen Oznámení o nástupu. Oznamují se veškerá zaměstnání, tedy i dohody o provedení práce (DPP) jednotlivě při vzniku účasti na nemocenském (a tím i důchodovém) pojištění. 

Aktuální změna se týká pouze dohod o provedení práce. Počínaje měsícem červencem budou u České správy sociálního zabezpečení evidovány veškeré dohody o provedení práce bez ohledu na výši zúčtované měsíční odměny. Tedy i takové, které účast na pojištění nezaloží. Zaměstnavatel již nebude mít povinnost odesílat formulář Oznámení o nástupu. Hlášení bude možné provést novým souhrnným formulářem Výkazem DPP. 

Avšak možnost využít pro hlášení stávající formulář zůstane. Zaměstnavatel sám rozhodne, kterou variantu upřednostní. Jak pro server Podnikatel.cz vysvětlila Jitka Drmolová, Česká správa sociálního zabezpečení bude k oběma způsobům přistupovat rovnocenně. Pokud má zaměstnavatel ve svém mzdovém programu například implementováno odesílání prostřednictvím formuláře Oznámení o nástupu do zaměstnání, není nutné, aby u zaměstnanců na DPP pro oznámení nástupu či skončení zaměstnání vytvářel další řešení. Jen bude muset následně navíc odesílat nový tiskopis Výkaz DPP, kde uvede příjmy zaměstnance a druh činnosti u dohody o provedení práce (druh činnosti T až Z). 

Poznámka: Druh činnosti (standardní číselník) zaměstnavatelé využívají při komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení. Zde jsou rozlišena číslem nebo písmenem jednotlivá zaměstnání konkrétního zaměstnance a jejich pořadí, pokud je souběžně sjednáno více zaměstnání se stejným zaměstnavatelem. Například první dohoda o provedení práce u téhož zaměstnavatele je označena písmenem „T“, druhá písmenem „U“ atd. 

Nový Výkaz DPP 

Nově doplněným § 9a zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti se s účinností od 1. července 2024 upravuje oznamovací povinnost zaměstnavatele. Nejpozději do dvacátého dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém zaměstnával zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce, bude předkládat příslušné územní správě sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopisu údaje o těchto zaměstnancích. Těmito údaji se rozumí:

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce
  • jméno a příjmení zaměstnance,
  • rodné číslo nebo datum narození (nebylo-li rodné číslo přiděleno), 
  • název zdravotní pojišťovny zaměstnance (doplněno výše popisovaným pozměňovacím návrhem), 
  • datum nástupu zaměstnance do zaměstnání, 
  • datum skončení zaměstnání a 
  • výše příjmů, které těmto zaměstnancům za příslušný kalendářní měsíc zúčtoval. 

Poprvé tak zaměstnavatelé učiní do 20. srpna 2024 pro DPP za měsíc červenec. U příjmů, které by zaměstnavatel zúčtoval až po skončení zaměstnání vykonávaného na základě dohody o provedení práce, se uvede také měsíc, ve kterém zaměstnání skončilo. 

Hlášení změn u zaměstnance 

Nový tiskopis Výkaz DPP bude sloužit pro oznámení o nástupu do zaměstnání, skončení zaměstnání u zaměstnanců na dohodu o provedení práce a pro oznámení výše příjmů (zúčtované odměny) za uplynulý měsíc. Jak již bylo výše uvedeno, zaměstnavatel bude moci nadále využít pro oznámení o nástupu a skončení zaměstnání stávající formulář Oznámení o nástupu spolu s novým formulářem Výkazem DPP, kterým oznámí jen příjmy zaměstnance a druh činnosti. 

Ostatní akce, jako je například změna, převod, skončení nebo vznik příslušnosti k pojištění v České republice, eventuálně změny druhu činnosti T až Z, budou nadále zasílány prostřednictvím formuláře Oznámení o nástupu (nový Výkaz DPP to neumožní).

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Jakým způsobem budete od července 2024 oznamovat nástup/skončení zaměstnání na DPP?

  • Pouze s využítím nového souhrnného formuláře Výkaz DPP.
    22 %
  • Oznámením o nástupu/skončení spolu s Výkazem DPP (příjmy).
    14 %
  • Netuším. Teprve to budeme řešit.
    64 %

Výkaz bude povinně elektronický 

Zaměstnavatelé budou i nadále ve stanovené lhůtě předkládat formulář „Přehled o výši vyměřovacího základu a o výši pojistného“, které jsou povinni odvádět, s uvedením čísla účtu, z něhož byla platba pojistného provedena. Formulář se odesílá elektronicky. Stejně jako Oznámení o nástupu. 

Elektronická podoba bude předepsána také pro nový Výkaz DPP za daný měsíc. Možnosti jeho odeslání se nijak neliší od jiných elektronických podání pro ČSSZ. Zaměstnavatel formulář odešle datovou větou ze mzdového programu nebo prostřednictvím ePortálu ČSSZ. Pokud by tak nemohl učinit z prokazatelných objektivních technických důvodů, mohl by eventuálně svou povinnost splnit v písemné podobě na předepsaném tiskopise zasláním na adresu určenou územní správou sociálního zabezpečení (uvádí se zde důvod takového postupu). To ovšem jen ve skutečně výjimečných a odůvodnitelných případech.

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz se specializací na mzdové účetnictví a HR. Oboru se věnuje i jako odborná lektorka a poradce. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).