Proti výpadku proudu, který nastal minulý týden, se restaurace pojistit nemohly

11. 7. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Naštvaný kuchař, který sedí u svíčky v kuchyni bez elektrického proudu.
Autor: Podnikatel.cz s využitím ChatGPT
Ilustrační obrázek
Zástupci gastropodniků žádají po vládě kompenzace za škody, které jim minulý týden způsobil výpadek elektrického proudu. Mohly se restaurace se proti škodám pojistit?

Pojišťovny se shodují, že proti výpadku proudu, který trvá jen několik hodin a který způsobila technická závada a nikoli živelná pohroma, se pojistit nedá.

Co se dozvíte v článku
  1. Dejte nám kompenzace, žádají restaurace
  2. Proti krátkodobému výpadku kvůli technické závadě se pojistit nedá
  3. Výpadek musí způsobit živelná pohroma
  4. Přerušení provozu musí trvat nějakou dobu
  5. Lze se pojistit proti zkratu, přepětí i podpětí

Dejte nám kompenzace, žádají restaurace

Velkou část Česka postihl před týdnem několikahodinový výpadek elektrického proudu. Ten způsobil problémy a škody řadě podnikatelů. Restaurace musely například vyhodit uvařené jídlo a přišly také o část tržeb z nejsilnějšího dne v týdnu. Zástupci gastronomického sektoru proto vyzvali vládu, aby vyčíslila způsobené škody a navrhla podporu pro postižené podniky.

Požadavek restauratérů vzbudil velké pozdvižení. Především na sociálních sítích  mnoho lidí argumentovalo, že se podnikatelé měli pojistit. Server Podnikatel.cz proto oslovil pojišťovny, zda se proti typu výpadku proudu, ke kterému došlo před týdnem, dá pojistit a jaké jsou případně podmínky a cena takového pojištění.

Proti krátkodobému výpadku kvůli technické závadě se pojistit nedá

Pojišťovny se vesměs shodují, že pokud proti typu výpadku elektřiny, ke kterému došlo minulý týden (tedy kvůli technické závadě a trvající „jen“ několik hodin), se pojistit nedá.

Samotný výpadek elektrického proudu, kterého jsme byli svědky (blackout), není mezi pojistnými nebezpečími v rámci SME pojištění uvedený. To se týká i pojištění přerušení provozu. U něj by muselo k výpadku proudu dojít vlivem jiných okolností – například požárem, výbuchem, přímým úderem blesku nebo jinými přírodními živly. Pak by šlo o likvidní pojistnou událost. Nicméně i zde platí, že by přerušení provozu muselo trvat déle než 48 hodin. S ohledem na situaci, která v Česku v pátek vznikla, tak z výše uvedených pojištění nevzniká nárok na výplatu pojistného plnění, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.

Živnostníci, podnikatelé či firmy sice mají v podobných případech možnost si u Generali u produktů Jistota a ProfiPlán pojistit poškození/zničení obsahu chladícího zařízení. Nicméně zde by výpadek elektrické energie musel trvat déle než 12 hodin, aby bylo možné mluvit o pojistné události.

Výpadek musí způsobit živelná pohroma

U ČSOB Pojištovny mají produkt Živelní přerušení provozu, který je běžnou volitelnou součástí majetkového pojištění podnikatelů a firem. Je však určeno pro krytí přerušení provozu v důsledku škod na vlastním majetku pojištěného z důvodu živelních událostí (např. požáru, vichřice, povodně, atd.) a nikoli technické závady. Přerušení provozu z důvodu výpadku elektřiny (příp. dalších energií jako je plyn, voda, atd.) si klient v rámci tohoto pojištění může na svou žádost za příplatek do určitého limitu připojistit, avšak pojištěn je pouze takový výpadek elektrické energie, ke kterému došlo z důvodu věcné škody na majetku dodavatele, která byla způsobena některým z pojistných nebezpečí proti nimž je pojištěno přerušení provozu pojištěného (tedy zpravidla živelní události výše). 

Čili pokud bude potvrzeno, že příčinou výpadku elektřiny min. týden byla čistě technická závada na vedení VVN (tak jak to zatím vypadá dle aktuálních dostupných informací), pak takováto událost není pojištěním přerušení provozu kryta, neboť k výpadku nedošlo v důsledku živelní události, doplnil serveru Podnikatel.cz Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

Přerušení provozu musí trvat nějakou dobu

Také u ČSOB Pojišťovny je navíc důležitá i délka přerušení provozu, a to v porovnání se sjednanou spoluúčastí konkrétního pojištění. Přerušení provozu se totiž obvykle sjednává s časovou spoluúčastí, a to v délce nejméně 1 den, spíše ale 3 dny (u větších podniků i podstatně více). Pokud tedy budeme předpokládat, že u většiny klientů trvalo v pátek přerušení provozu maximálně jeden den (spíše ale cca půl dne), pak by i z tohoto důvodu pojistné plnění nemohlo být z tohoto pojištění (pravděpodobně u valné většiny klientů) vyplaceno, neboť délka přerušení provozu by nepřesáhla sjednanou spoluúčast, upřesnil Petr Milata.

Dalšími pojišťovanými riziky v podnikatelském pojištění, která se pojí s elektřinou, jsou u ČSOB Pojišťovny:

  • Pojištění proti zkratu/přepětí/ podpětí – uplatní se případech kdy v důsledku výpadku elektřiny dojde ke zkratu/přepětí/podpětí, které poškodí nebo zničí pojištěný majetek (obvykle budovy nebo různé přístroje pod.). Toto pojistné nebezpečí je v rámci majetkového pojištění buď jako připojištění nebo v některých verzích produktu i automaticky v základním rozsahu.
  • Pojištění zásob v chladicích a mrazicích zařízeních – poskytuje se jako připojištění v rámci majetkového pojištění

Pro vyhodnocení výše a počtu škod je zatím podle Petra Milata příliš brzy, ale obecně neočekává z pátečního incidentu nějaké významné škody. „Největší potenciál vidíme ve škodách na věcech způsobených zkratem, částečně v pojištění zásob v chladicích a mrazicích zařízeních. Z pojištění přerušení provozu z výše uvedených důvodů aktuálně škody neočekáváme,“ podotkl Milata.

AI Visibility 1

Lze se pojistit proti zkratu, přepětí i podpětí

Proti přerušení elektřiny kvůli technické závadě na vedení, která trvá několik hodin, se nelze pojistit ani u Allianz pojišťovny. Stejně jako ostatní pojišťovny i Allianz pojišťovna nabízí pojištění proti zkratu, přepětí či podpětí či proti škodám způsobených nefunkčností chladicího zařízení. Pojistné za toto riziko se pohybuje v řádech stovek korun, ale v podstatě se nepojišťuje samostatně, ale vždy v buď v balíčku nebo v souvislosti s dalšími riziky, dodala Marie Petrovová, mluvčí Allianz pojišťovny.

V případě poškození elektrického zařízení pak pojišťovna hradí náklady na uvedení tohoto zařízení do provozuschopného stavu, který byl bezprostředně před škodou, náklady na demontáž a montáž, náklady na dopravu, případné další nezbytné poplatky (např. clo). Pokud tyto náklady dosahují nebo převyšují cenu zařízení bezprostředně před škodou, považujeme zařízení za zničené a uhradíme jeho cenu bezprostředně před škodou, náklady na demontáž zničeného zařízení a montáž zařízení nového, náklady na dopravu nového zařízení a na likvidaci zničeného zařízení, případné další nezbytné poplatky (např. clo). Škodu uhradíme až po předložení dokladů, které prokazují provedení opravy nebo výměny. Pokud k nim nedojde nebo jestliže pro dané zařízení již nelze získat sériově vyráběné náhradní díly, uhradíme časovou cenu přístroje nebo zařízení, uzavřela Marie Petrovová.

Autor článku

Je zástupcem šéfredaktora Podnikatel.cz a zajímá se o novinky a změny v legislativě s dopadem na byznys. Věnuje se také analýzám a komentuje aktuální dění. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).