Hlavní navigace

Špína v kanceláři dělá medvědí službu, zlepšete si firemní image jarním úklidem

2. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ve špíně se úspěšný byznys buduje těžko a seriózní image pěstuje ještě hůř. Z jakého konce je dobré se ve firmě chopit jarního úklidu?

Bahnem zašlapaná podlaha, prach na pracovním stole nebo po zimě zašlá okna nejsou dobrou vizitkou dynamické a úspěšné firmy, ani seriozního živnostníka. Kvalita úklidu může ovlivnit dojem, jaký firma u zákazníka zanechá, a firemní image, kterou si různými způsoby pěstuje. Provozy, pro které přímo platí přísné hygienické předpisy, jsou přitom samostatná kapitola. Čtěte více: Při startu podnikání si pohlídejte hygienu. Jinak hrozí milionová pokuta

Jarní úklid má své místo v chodu mnoha domácností a není důvod, proč by se měl vyhnout pracovnímu prostředí. Ani v případě, že má firma úklid zajištěný pravidelně. Natož tehdy, pokud se o úklid běžně jednou za uherský rok stará vzdálená sestřenice tety podnikatele.

Jak tvrdí odborníci z úklidových firem, jarní generální úklid má svá specifika. A dostává se při něm i na to, co během roku unikalo pozornosti. Špínu je prostě potřeba alespoň jednou za rok vymést opravdu ze všech koutů.

Vyčistit koberce, vymést pavučiny

Server Podnikatel.cz v úklidových firmách zjišťoval, na co se mají podnikatelé při jarním úklidu zaměřit a na co často zapomínají. Jozef Sedlák, majitel společnosti BEST OSTRAVA, doporučuje soustředit se na umytí oken, která jsou po zimě dost špinavá, omést pavučiny, důkladně uklidit sociální zařízení a vyčistit koberce, které v zimě dostávají zabrat od soli a nečistot z obuvi. Právě to jsou oblasti, na které firmy a podnikatelé podle Jozefa Sedláka při úklidu nejčastěji zapomínají.

Elén Karlée, jednatelka brněnské společnosti Bedenika, tvrdí, že by se měl jarní úklid ve firmě zaměřit především na to, co běžně neuklízí stálá uklízečka. Do toho bych zahrnula odprašnění a vyčištění ploch nad 1,7 metru – plochy na skříních, garnýže, obrazy, svítidla a skleněné plochy ve výplních nábytku, omytí topných těles, omytí dveří a rámů a především mytí oken a rámů. Vysátí všech ploch kolem skříní, uvádí Elén Karlée.

Na základě dalších požadavků objednatele může podle ní jarní generální úklid zahrnovat také vyčištění čalounění a koberců. Dále se lze při důkladnějším úklidu zaměřit na údržbu nábytku, přičemž na dřevěný, nebo dýhovaný nábytek i na nábytek z moderních materiálů se používají speciální, pro ten který materiál určené, přípravky. Co je trošku potíž, ale mělo by se udělat, jsou vertikální žaluzie a to v horizontu alespoň 3 let, doplňuje Elén Karlée. A přidává další požadavky, které se mohou při velkém úklidu vyskytnout – například vyklizení sklepa či archivu. Čtěte také: Jak ve firmě archivovat doklady? I po letech musí být čitelné

Právě na vyčištění vertikálních žaluzií nebo čalounění a na impregnaci podlahových krytin podle majitelky úklidové firmy klienti velmi často zapomínají. Stejně jako na vyčištění krbu, pokud se vyskytne v interiéru obchodních prostor. Zapomíná se i na generální vyčištění a impregnaci povrchů v sociálních zařízeních. Mnohé podniky mají sprchy a docela moderní a krásné vybavení a obklady, které ale mají také své potřeby. Například břidlice v koupelnách je skutečně náročná na údržbu. Často se také zapomíná na takový ten úklid našich babiček ve skříních se sklenicemi a šálky, popisuje.

Kolik stojí čistota?

Ceníky úklidových firem vycházejí zpravidla z faktu, zda se jedná o úklid jednorázový nebo pravidelný, jak velká plocha se uklízí, jak je znečištěná a jaká technologie se při úklidu využívá.

Při jednorázovém úklidu jde například o cenu:

  • od 6 Kč / m2 (Complete Service, LUMIservice) při mytí oken, včetně rámů
  • od 15 Kč / m2 (Complete Service) při čištění horizontálních žaluzií
  • od 15 Kč / m2 (LUMIservice) za jednorázový generální úklid

Jak vybrat dobře a nenarazit?

Firem, které se zabývají úklidovými službami, je na trhu spousta, vybírat je proto třeba více než pečlivě. Na co se při výběru vhodného dodavatele úklidových služeb zaměřit a jak poznat seriózní firmu? Jedna z možností je, že se někdo od dodavatele přijede podívat na zakázku. Dále je schopen poradit, jak provést zakázku, bude vědět co dělat dle logiky věci (provádí se práce od stropu k podlaze). Zaměstnanci nosí firemní oblečení, firma disponuje referencemi od zákazníků v písemné podobě, vypočítává možná kriteria výběru Jozef Sedlák.

Řada úklidových firem je členem České asociace úklidu a čištění. Členství mj. znamená také povinnost řídit se etickým kodexem asociace. Ten obsahuje třeba bod o využití moderních technologických postupů, zařízení, pomůcek a prostředků, které splňují požadavky na bezpečnost a šetrnost k životnímu prostředí, ustanovení o pojištění za způsobenou škodu, povinnost zvyšování odborné kvalifikace zaměstnanců nebo dodržování úklidových standardů asociace.

Podle Elén Karlée je vždy podstatné, jak se staví komunikačně firma k zakázce, jak plní dohody, jak rychle práce provede a v jaké kvalitě. V neposlední řadě bych zdůraznila zajištění škody způsobené na zakázce a postup při řešení kolizí, upozorňuje na další důležitou okolnost výběru (seriózní firmy z oboru mají např. sjednanou pojistku na způsobenou škodu). Vsadit se ovšem dá také na sympatie, které dodavatel vzbuzuje

Dodavatel by měl předběžně odhadnout cenu a rozsah zakázky, obě strany by měly dobře promyslet termín a neměnit ho. A co považuji za opravdu důležité pro obě strany je – být osobně při předání a při odevzdání zakázky, ledasco se dá opravit anebo dodělat. Pozdější reklamace jsou v případě úklidu vždy nepříjemné, vysvětluje Karlée zkušenosti z praxe a nezapomene připomenout, že při úklidu, jakožto službě, je důležitá spokojenost obou stran. Čtěte také: Kolik se spotřebuje toaleťáku ve firmě? A šetří zaměstnavatelé na jeho kvalitě?

Na co se při výběru úklidové firmy především zaměřit:

  • reference
  • stanovení ceny při obhlídce prostor, evidence prací navíc
  • pojištění pro případ způsobené škody
  • celkové jednání firmy, vzájemné sympatie

Foto: www.isifa.com

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).