Umělá inteligence v SEO: Cesta ke kvalitnějšímu obsahu, nebo slepá ulička?

25. 3. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Umělá inteligence hraje roli ve spoustě oborů a výjimkou není ani SEO. Zjistěte, jak se dá využít a jaká jsou úskalí.

Odborníci se shodují, že otázkou už není, jestli umělá inteligence ovlivní SEO, ale spíše jakým způsobem. I přes mnohá využití je však patrné, že budou stále důležité texty vytvořené lidmi.

Co se dozvíte v článku
  1. Vyhledávání se stále vyvíjí
  2. Zjednodušování úkolů
  3. Pomoc s tvorbou obsahu
  4. Chce to najít rovnováhu

Vyhledávání se stále vyvíjí

Tomáš Čupr, jednatel agentury SEO Consult, na úvod říká, že umělá inteligence mění SEO zásadním způsobem. Dle jeho slov dochází na straně vyhledávačů k rychlému vývoji algoritmů využívajících strojové učení a jazykové modely (např. Google Search generativní AI nebo RankBrain), což posouvá důraz z mechanického budování pozic na skutečnou relevanci, kvalitu obsahu a uživatelskou zkušenost. Na straně tvůrců obsahu pak AI umožňuje rychlejší tvorbu textů, analýz a doporučení, čímž zvyšuje produktivitu. Celkově je SEO stále komplexnější disciplínou, kde vítězí ti, kteří umí AI efektivně využívat, ale zároveň si zachovají kontrolu nad strategií, zdůrazňuje.

Společnost Google tedy pracuje s nástroji poháněnými umělou inteligencí, jako je například BrankBrain. To významně ovlivňuje SEO tak, že došlo ke zlepšení přesnosti výsledků vyhledávání a také personalizace. Tyto algoritmy totiž využívají strojové učení k pochopení záměru uživatele a nabízí tak relevantnější výsledky vyhledávání. Jak pro Forbes vysvětluje Scott Keever, zakladatel a ředitel digitální agentury Scott Keever SEO, vyhledávání pokročilo od základní shody klíčových slov k sémantickému vyhledávání a zároveň bere v úvahu chování uživatelů a význam slov nebo frází. Algoritmy AI v podstatě pomáhají vyhledávačům interpretovat a analyzovat kontext, což je klíčem k přesnému zpracování jazyka. To zahrnuje nejen okolní text, ale také situační použití, kulturní aspekty a zamýšlený význam jazyka, dodává.

Claire Snook, digital comms manager v agentuře AMBITIOUS, doporučuje představit si vyhledávače jako velké jazykové modely. Ty využívají ke zpracování a výpočtu svého výstupu neuronové sítě a učí se reagovat na požadavky uživatelů extrahováním významů z textu a pochopením vztahů mezi slovy a frázemi. Mohou tedy provádět úkoly, jako je odpovídat na otázky tím, že předem vyjádří to, co chce uživatel vědět. Pro značky to znamená, že se nyní jedná o jejich propojení s tématy, která zákazníky zajímají. Například značka spojená s ekologicky uvědomělými hodnotami se může objevit ve vyhledávání, které souvisí s udržitelnými postupy. Dosažení tohoto cíle není o přeplňování klíčovými slovy, ale o vytvoření skutečného, autoritativního obsahu, který je v souladu s hodnotami publika, přibližuje Snook pro server MarketingTech na příkladu.

Od února nová povinnost pro firmy. Nikdo o tom ale nemluví Přečtěte si také:

Od února nová povinnost pro firmy. Nikdo o tom ale nemluví

Zjednodušování úkolů

Podobně jako v mnoha ostatních oborech také v SEO je možné umělou inteligenci použít především ke zjednodušování úkolů. Nástroje řízené umělou inteligencí automatizují úkoly SEO například tím, že analyzují data, dávají doporučení a pomáhají provádět akce zaměřené na zlepšení hodnocení webových stránek ve vyhledávačích. Chcete-li tyto nástroje efektivně využívat, začněte s komplexním auditem webu, který odhalí a vyřeší veškeré technické problémy. Tento základní krok zajistí, že váš web bude připraven pro další optimalizaci, radí Scott Keever.

Podle Tomáše Čupra AI dnes pomáhá zejména v těchto oblastech:

  • Analýza konkurence – AI nástroje umí rychle shrnout konkurenční strategie nebo identifikovat obsahové mezery.
  • Optimalizace on-page – automatizované kontroly struktury stránek, interního prolinkování nebo kvality textů.
  • Prediktivní analýza – predikce trendů a vývoje hledanosti klíčových slov.
  • Automatizace rutinních úkolů – reporting, kategorizace produktů nebo automatická kontrola SEO chyb.
  • Tvorba obsahu – generování návrhů článků, meta popisků, nadpisů i návrhů klíčových frází.

Pomoc s tvorbou obsahu

Odborníci ze společnosti Brightedge zaměřené na SEO a marketing na svém webu uvádí kromě výše zmíněného zkoumání klíčových slov také analýzu témat. Umělá inteligence může pomoci při seskupování klíčových slov a identifikaci nuancí v nich. A to tak, aby bylo zajištěno, že obsah bude přizpůsoben tak, aby zaujal požadovaný segment publika. Generativní technologie umělé inteligence, jako je například Copilot, dokážou prohlížet velké sady dat klíčových slov kolem daného tématu.

Konkrétně tak může umělá inteligence tvůrcům obsahu pomoci s propojováním souvisejících pojmů, které uživatel může hledat k danému tématu, identifikací dílčích témat a vytvářením návrhů blogových příspěvků, které splňují zásady SEO.

Co říkáte na AI?

Chce to najít rovnováhu

Scott Keever podotýká, že i přesto, jak se prostředí SEO vyvíjí, je nezbytné udržovat rovnováhu mezi lidskými znalostmi a umělou inteligencí. To podle něj zahrnuje zachování lidského kontaktu při vytváření obsahu a zároveň využití možností zpracování dat AI ke zlepšení strategií SEO a lepšímu sladění se záměrem uživatele. Zatímco je použití umělé inteligence k vytváření obsahu rychlé a nákladově efektivní, obsah řízený člověkem přináší kreativitu, emoce a jedinečné perspektivy, které umělá inteligence nedokáže napodobit, zdůrazňuje.

Už dříve jsme v souvislosti s trendy v marketingu psali, že by mělo dojít k vytvoření příruček pro práci s umělou inteligencí. Ty jsou obzvlášť důležité pro agentury, aby bylo transparentní, k jakým nástrojům AI používají, a aby bylo možné kontrolovat kvalitu. V Kantaru předpokládají, že v roce 2025 budou marketéři věnovat větší pozornost původu údajů a bude potřeba větší transparentnost při používání generativní umělé inteligence vzhledem ke spotřebitelům. Marketéři tak při používání umělé inteligence musí vědět, zda jsou modely založené na důvěryhodnosti, relevantní a spolehlivé.

AI Visibility 1

V SEO Consult umělou inteligenci vnímají jako akcelerátor, nikoliv náhradu odborné práce. V SEO je totiž stále zásadní lidský dohled, kreativita a strategické myšlení. Klíčové je umět nástroje využít k úspoře času na rutinních úkolech a soustředit lidskou expertízu tam, kde vzniká skutečná hodnota: v analýze, strategii a dlouhodobém budování autority webu, myslí si Tomáš Čupr.

Podle něj je třeba dávat si pozor například na kvalitu obsahu, kdy AI generovaný obsah často postrádá hloubku, originalitu a kontext s tím, že vyhledávače i uživatelé umí tento „průměrný“ obsah odhalit. Také je zde riziko duplicit a penalizací a bez lidské kontroly může dojít ke generování duplicitních nebo příliš obecně formulovaných textů, což může vést ke snížení autority webu. Nedoporučujeme popisy na webu, blogy a další části dělat pomocí AI, ale copywriterem, doplňuje s tím, že umělá inteligence také může generovat nepravdivé nebo zavádějící informace. Je třeba dbát na to, aby obsah nevznikal kopírováním bez souhlasu nebo porušováním pravidel platforem, připomíná dále v závěru.

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).