Server Podnikatel.cz se zaměřil na přímé spoje tuzemských přepravců do zahraničních destinací a přinesl srovnání cen za jejich jízdenky.
Co se dozvíte v článku
Vlak má své výhody
Cestování vlakem má spoustu výhod. Patří mezi ně například dostatek prostoru pro zavazadla, možnost využít čas při cestování k práci, čtení knížek nebo zkrátka odpočinku, a to i v lůžkových nebo lehátkových vozech v nočních spojích. A v neposlední řadě také to, že se dají vstupenky koupit on-line a navíc na tom ušetřit.
Podle Petra Moravce, výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia, se při nákupu jízdenek rozhodně vyplatí nákup přes internet, který je často výhodnější a nabízí cestujícím další benefity. Například možnost rezervace zdarma, zisk dodatečných věrnostních bodů a další výhody. Při nákupu jízdenek s cílem dosáhnout nejvýhodnější cenu obecně u všech dopravců platí, že čím dříve v předprodeji nakupuji, tím výhodnější je cena,
doplňuje.
Vlakem k našim sousedům
Mezi oblíbené destinace českých turistů se v poslední době zařazuje Polsko. Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family, potvrzuje, že Polsko je momentálně nejrychleji rostoucí přímořskou destinací. V porovnání s loňskem, kdy začalo získávat na oblibě, je podle ní dnes poptávka více než trojnásobná s tím, že největší zájem je o zájezdy do oblasti Trojměstí, tedy do okolí měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně. U spojení EuroCity Baltic Express vlak vyjíždí z pražského hlavního nádraží čtyřikrát denně a do cílové stanice dorazí přibližně za 8,5 hodiny.
Tato mezistátní dálková linka Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Tyto vlaky provozované Českými dráhami ve spolupráci s polským dopravcem PKP Intercity za tuto dobu ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Na cestu denně vyráží čtyři páry vlaků nabízejících cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Od 14. dubna by měly České drahy nasadit také noční spoje a lůžkový vůz.
Co se týče Polska, tak se nejedná jen o zájezdy k moři. Například LeoExpres vloni v prosinci navýšil počet vlakových spojů do Krakova na pětkrát týdně, v pátek a neděli dokonce dvakrát denně. Peter Köhler, generální ředitel skupiny Leo Express upřesnil, že novým večerním spojem ve 20:58 z Prahy do Ostravy a Krakova reagují na poptávku cestujících v segmentu, kde dosud chyběla odpovídající nabídka.
Už od roku 2023 jezdí RegioJet na východ Slovenska, a to třikrát denně. Lidé tak mohou vyrazit například do aquaparku Tatralandia nebo do Tater. Délka jízdy mezi Prahou a Košicemi je něco přes 8 hodin a k dispozici jsou i spací vozy.
Přehled cen za jízdenky
V tabulkách jsou aktuální ceny uvedené přepravci bez slev a mohou se lišit například podle vytíženosti a oblíbenosti linky, případně časem potenciálního objednání (nákupu jízdenky).
| Trať | Přepravce | Cena | Poznámky-typy jízdenek |
|---|---|---|---|
| Praha-Berlín | České dráhy | 637 Kč/1020 Kč | 2.třída/1. třída |
| Praha-Bratislava | RegioJet | 529 Kč/599 Kč/679 Kč | low cost/standard/relax |
| Praha-Bratislava | České dráhy | 510 Kč/765 Kč/1148 Kč | 2. třída/1. třída/Business |
| Praha-Gdaňsk | České dráhy | 1224 Kč/3295 Kč | 2. třída/1. třída |
| Praha-Gratz | České dráhy | 1400 Kč/1760 Kč | 2.třída/1. třída |
| Praha-Košice | České dráhy | 1,829 Kč | 2. třída |
| Praha-Košice | Leo Express | 789 Kč/1579 Kč | economy/economy+ |
| Praha-Krakov | RegioJet | 490 Kč/1090 Kč | standard/lůžko |
| Praha-Krakov | Leo Express | 479 Kč/1489 Kč/1489 Kč | economy/economy+/business |
| Praha-Krakov | České dráhy | 1,559 Kč | 2. třída |
| Praha-Mnichov | České dráhy | 765 Kč/1046 Kč | 2. třída/1. třída |
| Praha-Vídeň | RegioJet | 379 Kč/449 Kč/559 Kč/599 Kč | low cost/standard/relax/business |
| Praha-Vídeň | České dráhy | 472 Kč/1224 Kč/1607 Kč | 2. třída/1. třída/Business |
Do měst i na hory
České dráhy v letošním roce vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a výše zmíněné čtyři sezónní vlaky do Polska. Celkem tak obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Tyto mezistátní vlaky ročně využije přes sedm milionů cestujících.
Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, uvedl, že prémiovou nabídku představují vlaky Railjet a nově také ComfortJet, které postupně uvádějí do provozu. Tyto soupravy v budoucnosti ovládnou spojení na sever Německa, do Rakouska i do Bratislavy a Budapešti. Umožní nám nabídnout také přímé cesty do více destinací, třeba do dánské Kodaně,
dodává.
Například noční vlak do Curychu tak mohou využít například v zimě lyžaři, kteří mohou z Curychu snadno navázat regionálními vlaky do lyžařských středisek, jako jsou Davos, St. Moritz, Engelberg nebo Zermatt.
K moři, tedy například do Chorvatska momentálně přímo spoje z České republiky nejezdí. Jak uvádí na webu Ušetřeno.cz, na přímý vlak do Chorvatska je možné nasednout ve Vídni, odkud jede do Rijeky, Záhřebu a Splitu. Vlakem k moři se společností RegioJet se letos nedostanete, protože tyto spoje byly nahrazeny dálkovými autobusovými linkami. Zatím není jasné, zda tento dopravce přímé vlaky do Chorvatska obnoví,
podotýkají dále.
Láká vás vyrazit na dovolenou vlakem?
Kolik stojí další přímé spoje?
Do ostatních destinací je přímých spojů méně, jak bylo uvedeno výše, v některých případech jsou nahrazeny autobusovými linkami a například u Českých drah a přímého vlaku do Curychu jsou uvedeny pouze ceny pro 2. třídu.
| Trať | Přepravce | Cena | Poznámky-typy jízdenek |
|---|---|---|---|
| Praha-Budapešť | RegioJet | 849 Kč/999 Kč/1249 Kč | low cost/standard/relax |
| Praha-Budapešť | České dráhy | 1122 Kč/1466 Kč | 2. třída/1. třída |
| Praha-Curych | České dráhy | 2091 Kč | 2. třída |