Zaplaví letos i LinkedIn krátká videa? Zeptali jsme se odborníků

28. 1. 2025
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Mobil a sociální síť LinkedIn
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Krátká videa jsou nepochybně trendem mnoha sociálních sítí. Stále více se objevují také na LinkedIn. Jak toho využít?

LinkedIn je označovaný za profesní síť. To však nemusí znamenat, že by na něm videa neměla mít své místo. Je ale nutné přistupovat k nim s rozmyslem.

Co se dozvíte v článku
  1. Mají videa na LinkedIn své místo?
  2. Zaplaví LinkedIn videa?
  3. Videa, co mají šanci na úspěch
  4. Na co si dát pozor?
  5. Testujte formáty a zapojujte se

Mají videa na LinkedIn své místo?

Jakub Horáček, CEO In creative, na úvod připomíná, že videa na LinkedIn nejsou novým formátem, ale LinkedIn je dříve nikterak nepodporoval, naopak dosah příspěvku, který obsahoval video, byl nižší než klasický post se statickou grafikou. Z toho důvodu to nemotivovalo přispěvatele sítě LinkedIn tvořit videa. Odhaduje, že se zde nebude jednat o krátká videa tzv. shorts, ale bude zde zaměření na kvalitní obsah spojený s předáním informace, protože se přece jen pořád jedná o profesní síť. Z toho důvodu budou podle něj videa z větší míry formální.

Také Míša Chramostová, LinkedIn stratég, koučka & mentorka, uvádí, že všechny sociální sítě se soustředí na videa a LinkedIn už měl jeden pokus o napodobení stories, který mu nevyšel. Teď to podle ní vypadá, že aktuální sázka na krátká videa zafungovala. Zahraniční uživatelé hlásí masivní nárůst zapojení u krátkých videí/reels. Údajně můžete zaznamenat až šestinásobně vyšší engagement. A navíc kromě dosahu můžete nově sledovat a měřit i počet zhlédnutí svých videí. Konkrétní číslo byste měli vidět přímo u videa, upřesňuje.

Souhlasí také Kateřina Merleová, specialistka na reklamy na Facebooku, Instagramu a LinkedInu. Vysvětluje, že na zaujetí uživatele, který vás ještě nezná, máte jen pár vteřin. Právě video dokáže za ten krátký čas předat mnohem více informací než text nebo obrázek. Navíc mladší generace, které se na LinkedIn postupně dostávají, jsou zvyklé konzumovat obsah primárně ve video formátu. Na druhou stranu si myslím, že klíčem není zaměřit se pouze na krátká videa. Rozmanitost příspěvků (texty, články, ankety, videa) zůstává důležitá, protože právě diverzita obsahu má vliv na celkový dosah příspěvků, připomíná.

Věkovou kategorii, která je na konzumaci videí zvyklá a tento formát obsahu preferuje, zmiňuje v souvislosti s LinkedIn také Ivana Courtonová, Marketing & Training Manager, GroupM. Podle ní to potvrzuje, že videa mají na této platformě své místo, a pokud chce LinkedIn držet krok s dobou, pak jde o správný vývoj, protože tiktokizace obsahu se projevuje na většině sociálních sítí. Samozřejmě je důležité zachovat rozdíl v obsahu, který bude přizpůsobený zaměření LinkedInu – tedy kariérní rozvoj, odbornou edukaci či profesní růst, zdůrazňuje.

Videa zde určitě místo mají. V posledních letech je trend jít cestou videí a podcastů. Čtení delších textů už (bohužel) dlouho není in. Myslím si, že je to krok, který LinkedIn udělat musel, i když tímto se jeho kvalita ještě zhorší, přidává Lukáš Bureš, CEO Evolution marketing.

Zaplaví LinkedIn videa?

Krátká videa, tzv. „short-form content“, získávají popularitu i na LinkedIn. Podle Míši Chramostové mají čeští tvůrci rádi bezpečnou zónu, nevrhají se do nových formátů bezhlavě, a proto si myslí, že nárůst videí bude na LinkedIn postupný. Určitě tak nepůjde o zaplavení videi v negativním slova smyslu, ale o obohacení způsobu komunikace. Lidé oceňují stručný, výstižný obsah, který respektuje jejich čas. Spousta lidí konzumuje videa bez zvuku s titulky. Trend pro tento rok bude pravděpodobně směřovat k dalšímu růstu krátkých videí s edukativním nebo inspiračním obsahem, například krátké tipy, zkušenosti z praxe apod., doplňuje.

Počet videí na LinkedInu viditelně roste, což je logický vývoj, když vidíme úspěch krátkých videí na jiných platformách. Předpokládám, že trend bude pokračovat a v roce 2025 budeme potkávat na LinkedInu ještě více videí, než je tomu dnes, říká Kateřina Merleová. Podotýká ale, že je důležitá personalizace. Pokud tedy například dáváte přednost psanému projevu a videa přeskakujete, algoritmus LinkedIn vám pravděpodobně bude častěji nabízet obsah, který preferujete. To znamená, že ne každého uživatele zaplaví videa. Obsah se bude stále přizpůsobovat tomu, co divák chce, shrnuje.

Obecně lze říct, že videa se již zobrazují v podstatě každému uživateli LinkedInu, avšak v různé míře, přidává Ivana Courtonová s tím, že trendem pro tento rok podle ní bude pravděpodobně větší důraz na krátká videa s vysokou informační hodnotou, jako jsou rychlé rady, mikro přednášky či krátké pohledy do zákulisí firem.

Zapomeňte na fotky, teď jsou v kurzu krátká videa Přečtěte si také:

Zapomeňte na fotky, teď jsou v kurzu krátká videa

Videa, co mají šanci na úspěch

Podle Jakuba Horáčka bude obsah videí navazovat na doposud zveřejňovaný statický obsah, tedy videa náborová, referenční projekty či prezentační. Vše zaměřeno na představení konkrétních firem a jejich služeb či produktů nebo jednotlivců, snažící se navázat kontakt s potenciálními zákazníky nebo partnery, upřesňuje. Podle Ivany Courtonové by s ohledem na zaměření LinkedInu stále měla převažovat videa zaměřená na vzdělávací obsah, kariérní tipy nebo ukázku produktů a služeb. Samozřejmě i zde si mohou najít své místo vtipná videa, pokud jsou propojena s kontextem, např. s pracovní náplní, podotýká.

Podnikatelé a značky mohou zaujmout také autentickými příběhy, například případovými studiemi nebo sdílením konkrétních úspěchů.

Konkrétně mohou:

  • Vytvářet krátké edukativní video série, například tipy pro lepší time management.
  • Sdílet zákulisní videa, například ukázky z pracovního procesu nebo představení týmu.
  • Využít storytelling, například sdílením příběhů spojených s podnikáním.
  • Reagovat na aktuální trendy ve svém oboru prostřednictvím videí.

Jak připomíná Míša Chramostová, úspěšná videa na LinkedIn by měla být především relevantní a hodnotná pro čtenáře, tedy cílové publikum. LinkedIn je sociální síť, takže je důležité se zde chovat sociálně. AI příspěvků je tu, bohužel, více než dost. Lidé přitom chtějí vidět živé lidi. Tudíž v prvé řadě je důležité vytvářet obsah, který emočně zaujme, uvádí a doporučuje mluvit o příbězích z praxe a zkušenostech. Jak to děláte vy. Je dobré ukazovat zákulisí firmy a firemní kulturu. Pokud hledáte zaměstnance, doporučuji, aby videa tvořili lidé, kteří budou se zaměstnancem v denním kontaktu (projektový manažer, marketingový manažer, ředitel apod., nejen HR a náboráři). Ukažte lidem, na jakých projektech a s kým budou pracovat, doporučuje.

Podle Lukáše Bureše jde hodně o cílovou skupinu a na LinkedIn nemusíte nutně cílit jen na firmy. Podobně jako Chramostová doporučuje ukazovat „sebe“. I když jste velká firma a domlouváte zakázku s jinou obří firmou, jednáte vždy s konkrétním člověkem. Ukažte, že se v oboru vyznáte, že se s vámi dobře jedná. Vzbudit důvěru je základ. Pokud někomu něco vysvětlujete, ukazujete nebo radíte, stáváte se automaticky důvěryhodnou autoritou, vysvětluje dále.

Kateřina Merleová vyjmenovává, že firmy a podnikatelé mohou skrze krátká videa představit například nové produkty, nasdílet tipy (podělit se o část svého know-how), skrze video můžete předat i část firemní kultury. Půjde ale především o to, jak jednotliví podnikatelé a značky zvládnou vyvážit prodejní videa a videa, která mají pobavit, vzdělat, předat nějakou zajímavou informaci. Konkrétní tipy se také budou odvíjet od profese podnikatele a zaměření firmy. Video formát může být fajn pro kouče a lektory, ale pokud jste copywriter, možná bude pořád core vašeho byznysu v psaných příspěvcích, podotýká.

Sledujete rádi krátká videa?

Na co si dát pozor?

Optimální délka videa na LinkedIn je mezi 30 sekundami a 2 minutami. U krátkých videí je ideální formát na výšku. Pokud plánujete tvořit videa delší, edukativní, tvořte je na šířku. Ideální je publikace 1× týdně krátkého videa, 1× za 14 dní pak dlouhé video, radí Míša Chramostová a připomíná, ať ve videu nezapomenete jasně říct, co má divák udělat dál, např. navštívit web, přihlásit se k odběru novinek nebo napsat komentář. Videa mohou být točená klidně z telefonu, důležitá je kvalita zvuku, titulků, zajímavé prostřihy. Konzument by se neměl nudit, zdůrazňuje.

Podle Ivany Courtonové je potřeba dbát na to, aby byl obsah videa v souladu s profesním charakterem LinkedInu, kdy nevhodná videa, například vulgární obsah, příliš osobní témata bez profesionálního kontextu nebo videa zaměřená výhradně na humor, na LinkedIn nepatří. Důležité je pak klást důraz na kvalitu zpracování (například špatný zvuk nebo nízké rozlišení může narušit profesionální dojem), délku videa (příliš dlouhá videa bez jasné pointy diváci často přeskočí. Ideální je soustředit se na obsah, který má jasnou strukturu a přidanou hodnotu) a autorská práva (vždy je lepší se ujistit, zda sdílený obsah nepodléhá ochraně autorských práv), dodává.

Stejně jako na ostatních sociálních sítích nezapomínejte na titulky. Pokud už strávíte čas tvorbou videa, je škoda, aby uživatelé, co na video koukají bez zvuku, přišli o veškeré informace, které videem chcete předat, radí Kateřina Merleová. Když začínáte plánovat příspěvky, sepište si cíle. Proč chcete tvořit obsah? Pro koho? Co tito lidé ocení za obsah? Kolik na to máte času? Kolik energie? Na tvorbu samotnou se vrhněte až potom. A ještě jedna věc. Kontrolujte po sobě text a gramatické chyby, přidává Lukáš Bureš.

Testujte formáty a zapojujte se

Podle Ivany Courtonové asi jako na všech sociálních sítích má obvykle přínos obsah, který je autentický a má pro uživatele přidanou hodnotu. Důležité je tedy definovat cílovou skupinu, kterou chcete oslovit, a nabízet formát obsahu, který tato skupina preferuje. Je rozhodně vhodné testovat různé formáty příspěvků, ať už se jedná o prosté posty, posty s fotkou, videa, ankety nebo carousely. Nebo různé délky videí. Nebojte se případně využívat i trendy, které odpovídají zaměření LinkedInu, doplňuje. 

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Souhlasí s ní i Kateřina Merleová: Pokud máte možnost, testujte různé formáty a analyzujte, co u vašeho publika funguje nejlépe,“ říká a dodává, že je důležité nezapomenout, že LinkedIn není jen o tvorbě obsahu, ale také o komunikaci. „Reagujte na komentáře pod svými příspěvky, zapojte se do diskuzí pod cizími příspěvky a budujte svou síť, vyjmenovává.

Podle Míši Chramostové je klíčem k úspěchu na LinkedIn pravidelnost a konzistentnost. Zaměřte se na kvalitu, ne na kvantitu. Důležité je aktivně reagovat na komentáře a zapojit své publikum do diskuze. A hlavně, buďte sami sebou. Osobitý styl a kvalitní obsah má na LinkedIn největší váhu, shrnuje. Sledujte profily, které vás zaujaly. Přemýšlejte, čím a proč jsou zajímavé. Snažte se to aplikovat i na vlastní příspěvky. Mrkněte se občas na konkurenci a nechejte se inspirovat, uzavírá Lukáš Bureš.

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).