Zákon o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů - HLAVA V - PODPORA TEPLA Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ PODPORA TEPLA A PODPORA BIOMETANU

Předpis č. 165/2012 Sb.

Znění od 10. 9. 2025

165/2012 Sb. Zákon o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů

HLAVA V

PODPORA TEPLA Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ PODPORA TEPLA A PODPORA BIOMETANU

Díl 1

Podpora tepla

§ 23

Podpora tepla a formy podpory tepla

(1) Pro účely stanovení podpory tepla z obnovitelných zdrojů podle tohoto zákona se za teplo z obnovitelných zdrojů považuje teplo vyrobené využitím obnovitelného zdroje.

(2) Podpora tepla z obnovitelných zdrojů (dále jen „podpora tepla“) se uskutečňuje formou

a) investiční podpory tepla, nebo

b) provozní podpory tepla.

(3) Provozní podpora tepla se uskutečňuje formou zeleného bonusu na teplo.

(4) Investiční podpora tepla se uskutečňuje formou programů podpory ze státních nebo evropských finančních prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů.

(5) Právo zvolit podporu tepla formou provozní podpory tepla má výrobce tepla, který vyrábí teplo z obnovitelných zdrojů podle § 24 využívající geotermální energii, energii biomasy nebo bioplynu s výjimkou skládkového a kalového plynu nebo teplo z obnovitelných zdrojů podle § 25a využívající geotermální energii nebo energii biomasy. Právo na podporu pro výrobny tepla uvedené do provozu od 1. ledna 2022 se vztahuje pouze na výrobny tepla, jejichž výrobní technologické celky nejsou v den uvedení do provozu podle prováděcího právního předpisu starší 5 let. Věta předchozí se nevztahuje na zdroj tepelné energie, v němž byla od 1. ledna 2022 provedena úplná náhrada fosilního paliva pro výrobu tepla obnovitelným zdrojem energie.

(6) Výrobce tepla, který uplatňuje provozní podporu tepla, je povinen zaregistrovat přímo v systému operátora trhu provozní podporu tepla zeleným bonusem na teplo. Postup při registraci stanoví prováděcí právní předpis.

§ 24

Provozní podpora tepla

(1) Právo na provozní podporu tepla podle tohoto zákona se vztahuje pouze na držitele licence na výrobu tepelné energie, který vyrábí tepelnou energii z obnovitelných zdrojů.

(2) V případě výrobny tepla uvedené do provozu od

a) 1. ledna 2022 se provozní podpora tepla může vztahovat pouze na teplo z výrobny tepla umístěné na území České republiky spalující biomasu nebo využívající geotermální energii se jmenovitým tepelným výkonem vyšším než 200 kW, kde podporovaným teplem je teplo dodané z této výrobny tepla do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií; za výrobny tepla uvedené do provozu od 1. ledna 2022 se považují také zdroje tepelné energie, v nichž byla od 1. ledna 2022 provedena úplná náhrada fosilního paliva pro výrobu tepla obnovitelným zdrojem energie,

b) 1. ledna 2016 do 31. prosince 2021 se provozní podpora může vztahovat pouze na užitečné teplo z výrobny tepla umístěné na území České republiky využívající bioplyn vznikající z více než 70 % ze statkových hnojiv a vedlejších produktů živočišné výroby nebo z biologicky rozložitelného odpadu s instalovaným elektrickým výkonem do 500 kW, je-li při výrobě tepelné energie splněna minimální účinnost užití energie stanovená prováděcím právním předpisem.

(3) Provozní podpora tepla se vztahuje na teplo vyrobené ve výrobně tepla

a) splňující minimální účinnost energie stanovenou prováděcím právním předpisem, s výjimkou výroby tepla využívající geotermální energii,

b) využívající biomasu nebo bioplyn z podporovaného druhu a parametrů obnovitelných zdrojů podle prováděcího právního předpisu,

c) z pevných paliv z biomasy ve výrobně tepla s celkovým jmenovitým tepelným příkonem nad 7,5 MW nebo z plynných paliv z biomasy ve výrobně tepla s celkovým jmenovitým tepelným příkonem nad 2 MW se podpora tepla z obnovitelných zdrojů vztahuje pouze na teplo vyrobené z paliv z biomasy splňujících kritéria udržitelnosti pro paliva z biomasy a úspor emisí skleníkových plynů podle prováděcího právního předpisu, přičemž paliva z biomasy vyrobená z odpadů a zbytků jiných než zbytků ze zemědělství, akvakultury, rybolovu a lesnictví musí splňovat pouze kritéria úspor emisí skleníkových plynů, vyjma paliv z biomasy vyrobených z tuhého komunálního odpadu, která nepodléhají ani kritériím úspor emisí skleníkových plynů,

d) z biokapalin, které splňují kritéria udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů stanovená prováděcím právním předpisem, přičemž biokapaliny vyrobené z odpadů a zbytků jiných než zbytků ze zemědělství, akvakultury, rybolovu a lesnictví musí splňovat pouze kritéria úspor emisí skleníkových plynů, vyjma biokapalin vyrobených z tuhého komunálního odpadu, které nepodléhají ani kritériím úspor emisí skleníkových plynů,

e) energetickým využitím komunálního odpadu, a to pouze na teplo vyrobené z biologicky rozložitelné části komunálního odpadu; v případě nevytříděného komunálního odpadu stanoví podíl biologicky rozložitelné a nerozložitelné části na energetickém obsahu komunálního odpadu prováděcí právní předpis.

(4) Provozní podpora tepla se nevztahuje na

a) neoprávněnou dodávku tepelné energie podle energetického zákona,

b) teplo vyrobené výrobcem tepla, který neplní povinnosti podle § 27 odst. 3 nebo nesplní povinnost vůči operátorovi trhu podle § 27 odst. 5 písm. a),

c) teplo naměřené měřicím zařízením, které zaznamenalo naměřené hodnoty nesprávně tak, že došlo k prospěchu výrobce tepla v důsledku neoprávněného zásahu do tohoto měřicího zařízení nebo porušení zajištění proti neoprávněné manipulaci nebo chyby a poruchy měřicího zařízení,

d) teplo vyrobené z bioplynu, na který byla uplatněna provozní podpora biometanu.

§ 25

Investiční podpora tepla

(1) Investiční podpora tepla se vztahuje na výstavbu výrobny tepla z obnovitelných zdrojů nebo z odpadního tepla a na rozvodné tepelné zařízení2) z těchto výroben tepla na území České republiky s minimální účinností užití energie stanovenou prováděcím právním předpisem.

(2) Vyhlašují-li organizační složky státu, kraje nebo obce programy podpory ze státních, evropských finančních prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů, týkající se zcela nebo z části obnovitelných zdrojů, jsou povinny do výzvy k podání nabídek podle příslušných programů zařadit investiční podporu výstavby výrobny tepla z obnovitelných zdrojů a rozvodných tepelných zařízení2) z těchto výroben tepla.

(3) V případě výstavby výrobny tepla z tepelných čerpadel se investiční podpora tepla vztahuje na výrobnu tepla splňující požadavky stanovené rozhodnutím Komise15).

(4) V případě výstavby výrobny tepla z biokapalin se investiční podpora tepla vztahuje pouze na výrobnu tepla využívající jako paliva biokapaliny splňující kritéria udržitelnosti stanovená v prováděcím právním předpise. Splnění kritérií udržitelnosti biokapalin je povinen výrobce tepla doložit poskytovateli dotace do 30 dní po uvedení výrobny tepla do provozu.

(5) Investiční podpora tepla se nevztahuje na solární systémy nebo systémy s tepelnými čerpadly, které by svým provozem zhoršily celkovou průměrnou roční účinnost stávajících účinných soustav zásobování tepelnou energií.

§ 25a

Udržovací podpora tepla

(1) Úřad stanoví udržovací podporu tepla tak, aby došlo k vyrovnání rozdílu mezi

a) měrnými provozními náklady při použití biomasy u výroben tepla spalujících biomasu nebo u výroben tepla nebo elektřiny společně spalujících obnovitelný zdroj a neobnovitelný zdroj a měrnými provozními náklady při použití tuhých fosilních paliv,

b) měrnými provozními náklady a tržní cenou elektřiny a cenou tepla u výroben tepla využívající geotermální energii.

(2) Rozsah a celkovou výši měrných provozních nákladů a způsob tvorby ceny tepla použité Úřadem pro stanovení výše udržovací podpory tepla podle odstavce 1 stanoví prováděcí právní předpis.

(3) Udržovací podpora tepla se vztahuje na množství tepla dodaného do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií anebo v případě společného spalování obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje na poměrnou část dodaného tepla pocházející z obnovitelného zdroje vypočtenou způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

(4) Úřad meziročně upravuje výši udržovací podpory tepla na základě monitoringu provozních nákladů a tržní ceny elektřiny a ceny tepla a jejich změn.

(5) Podmínkou vzniku práva na udržovací podporu tepla je registrace podpory v systému operátora trhu výrobcem, s výjimkou udržovací podpory tepla pro rok 2022. Pokud výrobce tepla v systému operátora trhu registruje udržovací podporu tepla do 31. prosince 2022, vznikne právo na udržovací podporu tepla za rok 2022 při splnění ostatních podmínek podpory, nejdříve ode dne 1. ledna 2022.

(6) Udržovací podpora tepla není poskytována do

a) předložení pravomocného usnesení podle § 35 odst. 8, pokud u výrobny tepla před registrací udržovací podpory tepla v systému operátora trhu bylo vedeno řízení o stanovení podmínek podpory z moci úřední, nebo

b) předložení dokladu prokazujícího bezdlužnost v případě zjištěné nadměrné podpory u výrobny elektřiny před registrací udržovací podpory tepla v systému operátora trhu, kdy je uložena povinnost vrácení prostředků do státního rozpočtu podle § 35 odst. 5 písm. b).

(7) Na udržovací podporu tepla dále platí požadavky, podmínky a pravidla uvedené v § 23 a 24.

§ 26

Zelený bonus na teplo

(1) Zelený bonus na teplo je stanoven v Kč/GJ a poskytován pouze v ročním režimu.

(2) Zúčtovacím obdobím pro úhradu zeleného bonusu na teplo je 1 měsíc nebo jeho celé násobky.

(3) Pokud o to výrobce tepla požádá, je operátor trhu povinen, na základě vyúčtování podle odstavce 4, hradit výrobci zelený bonus na teplo.

(4) Vyúčtování zeleného bonusu na teplo se uskutečňuje na základě naměřených hodnot

a) dodaného tepla z výroben tepla do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií podle § 24 odst. 2 písm. a) a § 25a odst. 3 anebo poměrné části dodaného tepla pocházející z obnovitelného zdroje v případě společného spalování obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje podle § 25a odst. 3, nebo

b) užitečného tepla pro výrobny tepla podle § 24 odst. 2 písm. b) evidovaných operátorem trhu podle prováděcího právního předpisu.

§ 26a

Výše zeleného bonusu na teplo

(1) Úřad stanoví pro výrobny tepla podle § 24 výši zeleného bonusu na teplo tak, aby při podpoře tepla vyrobeného ve výrobnách tepla uvedených do provozu od 1. ledna 2022 byl součet diskontovaných peněžních toků za dobu životnosti výrobny tepla roven nule za podmínky splnění technických a ekonomických parametrů a při zohlednění předpokládaných příjmů z prodeje elektřiny a tepla. Technické a ekonomické parametry a výši diskontní míry stanoví prováděcí právní předpis.

(2) Úřad meziročně upravuje výši zeleného bonusu na teplo na základě monitoringu nákladů na pořízení paliva a tržní ceny elektřiny a ceny tepla a jejich změn.

(3) Úřad stanoví v daném kalendářním roce na následující kalendářní rok výši ročního zeleného bonusu na udržovací podporu tepla způsobem uvedeným v § 25a.

(4) Úřad je povinen stanovit celkovou výši podpory tepla tak, aby pro rok, kdy je výrobna tepla uvedena do provozu, činil zelený bonus na teplo nejvýše pětinásobek průměrné výsledné ceny tepelné energie zveřejňované Úřadem stanovené jako průměr cen tepelné energie ze zemního plynu na úrovni výroby při výkonu nad 10 MWt za poslední tři ukončené kalendářní roky.

(5) Při stanovení zelených bonusů na teplo postupuje Úřad podle zákona o cenách a výši podpory stanoví v cenovém výměru.

§ 26b

Přechodná transformační podpora tepla v soustavách zásobování tepelnou energií

(1) Přechodná transformační podpora tepla v soustavách zásobování tepelnou energií (dále jen „přechodná transformační podpora tepla“) se vztahuje na teplo vyrobené ve výrobně tepla z neobnovitelných zdrojů, které bylo dodáno do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií umístěné na území České republiky, a na jehož výrobu byly výrobcem tepla z neobnovitelného zdroje nakoupeny a vyřazeny povolenky na emise skleníkových plynů podle jiného právního předpisu35).

(2) Přechodná transformační podpora tepla se nevztahuje na teplo vymezené v nařízení vlády podle § 3.

§ 26c

Práva a povinnosti související s přechodnou transformační podporou tepla

(1) Právo na přechodnou transformační podporu tepla se vztahuje na držitele licence na výrobu tepelné energie, který vyrábí teplo z neobnovitelného zdroje.

(2) Výrobce tepla z neobnovitelného zdroje, který uplatňuje přechodnou transformační podporu tepla, je povinen zaregistrovat tuto podporu v systému operátora trhu. Postup při registraci stanoví prováděcí právní předpis.

(3) Výrobce tepla z neobnovitelného zdroje je povinen předat elektronickou formou operátorovi trhu úplné a pravdivé údaje týkající se identifikace výrobce tepla z neobnovitelného zdroje a výrobny tepla z neobnovitelného zdroje a údaje pro vyúčtování bonusu k transformaci výroby tepla podle § 26d odst. 7 a na vyžádání operátora trhu poskytnout další doplňující údaje; způsob předání údajů, rozsah údajů a termín předání a evidence údajů stanoví prováděcí právní předpis.

(4) Výrobce tepla z neobnovitelného zdroje, který uplatňuje přechodnou transformační podporu tepla, je v případě výroby tepla z uhlí povinen úplnými a pravdivými údaji doložit závazek ukončit výrobu tepla z uhlí v dané výrobně tepla z neobnovitelného zdroje nejpozději do 31. prosince 2030 a po uvedeném datu zajistit výrobu tepla z jiných zdrojů energie než z uhlí. Způsob, rozsah a termín doložení závazku stanoví prováděcí právní předpis.

(5) Výrobce tepla z neobnovitelného zdroje je v případě výroby tepla z uhlí povinen předávat operátorovi trhu s údaji pro vyúčtování bonusu k transformaci výroby tepla také úplné a pravdivé údaje o pokroku při plnění závazku uvedeného v odstavci 4. Způsob a rozsah údajů o pokroku plnění závazku uvedeného v odstavci 4 stanoví prováděcí právní předpis.

§ 26d

Forma a výše přechodné transformační podpory tepla

(1) Přechodná transformační podpora tepla se uskutečňuje formou bonusu k transformaci výroby tepla.

(2) Bonus k transformaci výroby tepla je stanoven v Kč a je poskytován pouze v ročním režimu.

(3) Zúčtovacím obdobím pro úhradu bonusu k transformaci výroby tepla je kalendářní rok.

(4) Operátor trhu je na základě vyúčtování podle odstavce 7 a údajů podle § 26c odst. 3 až 5 povinen hradit bonus k transformaci výroby tepla výrobci tepla z neobnovitelného zdroje, který o tuto podporu požádá.

(5) Výše bonusu k transformaci výroby tepla je stanovena jako součin rozdílu průměrné tržní ceny povolenky na emise skleníkových plynů stanovené Úřadem za kalendářní rok, za který se bonus k transformaci výroby tepla poskytuje, a ceny povolenky na emise skleníkových plynů zajištující přechod k transformaci výroby tepla stanovené nařízením vlády podle § 3 a množství povolenek na emise skleníkových plynů nakoupených a vyřazených výrobcem tepla z neobnovitelného zdroje podle jiného právního předpisu35) na pokrytí emisí skleníkových plynů z výroby tepla dodaného do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií podle § 26b odst. 1 se zohledněním § 26b odst. 2 v kalendářním roce, za který se bonus k transformaci výroby tepla poskytuje. Průměrnou tržní cenu povolenky zveřejní Úřad na svých internetových stránkách do 31. ledna roku následujícího po roku, za který se bonus k transformaci výroby tepla poskytuje.

(6) Výše bonusu stanoveného podle odstavce 5 nesmí překročit tři čtvrtiny součinu průměrné tržní ceny povolenky stanovené podle odstavce 5 a množství povolenek na emise skleníkových plynů nakoupených a vyřazených výrobcem tepla z neobnovitelného zdroje podle jiného právního předpisu35) na pokrytí emisí skleníkových plynů z výroby tepla dodaného do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií podle § 26b odst. 1 se zohledněním § 26b odst. 2.

(7) Vyúčtování bonusu k transformaci výroby tepla se uskutečňuje na základě informací o množství nakoupených a vyřazených povolenek na emise skleníkových plynů a dalších údajů evidovaných operátorem trhu podle prováděcího právního předpisu.

§ 26e

Účinná soustava zásobování tepelnou energií

(1) Účinnou soustavou zásobování tepelnou energií je soustava zásobování tepelnou energií, do které bylo dodáno v kalendářním roce v období

a) do 31. prosince 2027 alespoň 50 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů, 50 % odpadního tepla, 75 % tepla z kombinované výroby elektřiny a tepla nebo 50 % tepla z kombinace uvedených možností,

b) od 1. ledna 2028 alespoň 50 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů, 50 % odpadního tepla, 50 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů a odpadního tepla, 80 % tepla z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla nebo 50 % tepelné energie z kombinace uvedených možností, pokud podíl tepla z obnovitelných zdrojů činí alespoň 5 %,

c) od 1. ledna 2035 alespoň 50 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů, 50 % odpadního tepla, 50 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů a odpadního tepla nebo 80 % tepla z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, odpadního tepla a tepelné energie z obnovitelných zdrojů, pokud podíl odpadního tepla a tepelné energie z obnovitelných zdrojů činí alespoň 35 %,

d) od 1. ledna 2040 alespoň 75 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů, 75 % odpadního tepla, 75 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů a odpadního tepla nebo 95 % tepla z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla, odpadního tepla a tepelné energie z obnovitelných zdrojů, pokud podíl odpadního tepla a tepelné energie z obnovitelných zdrojů činí alespoň 35 %,

e) od 1. ledna 2045 alespoň 75 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů, 75 % odpadního tepla nebo 75 % tepelné energie z obnovitelných zdrojů a odpadního tepla,

f) od 1. ledna 2050 pouze odpadní teplo a tepelná energie z obnovitelných zdrojů.

(2) Účinnou soustavou zásobování tepelnou energií je také soustava zásobování tepelnou energií, ve které množství emisí skleníkových plynů na jednotku tepelné energie dodané zákazníkům nepřesáhlo v kalendářním roce v období od

a) 1. ledna 2028 150 g/kWh,

b) 1. ledna 2035 100 g/kWh,

c) 1. ledna 2045 50 g/kWh,

d) 1. ledna 2050 0 g/kWh.

(3) Způsob stanovení množství emisí skleníkových plynů na jednotku tepelné energie dodané zákazníkům v soustavě zásobování tepelnou energií stanoví prováděcí právní předpis.

(4) Je-li vystavěna nová soustava zásobování tepelnou energií nebo provedena rekonstrukce soustavy zásobování tepelnou energií, jejíž náklady přesáhnou 50 % investičních nákladů na výstavbu nové srovnatelné soustavy zásobování tepelnou energií (dále jen „podstatná rekonstrukce“), je účinnou soustavou zásobování tepelnou energií soustava, která splňuje podmínky podle odstavce 1 nebo 2, pokud po uvedení nové soustavy zásobování tepelnou energií do provozu nebo provedení podstatné rekonstrukce soustavy zásobování tepelnou energií současně

a) ve zdrojích tepelné energie, ze kterých je dodávána tepelná energie do podstatně zrekonstruované soustavy zásobování tepelnou energií, nedošlo ke zvýšení spotřeby fosilních paliv jiných než zemního plynu ve srovnání s průměrnou roční spotřebou těchto paliv za tři kalendářní roky plného provozu před provedením podstatné rekonstrukce soustavy zásobování tepelnou energií a

b) nebyl k soustavě zásobování tepelnou energií připojený žádný nový zdroj tepelné energie, ve kterém se spotřebovává jiné fosilní palivo než zemní plyn, pokud je nová soustava zásobování tepelnou energií vystavěna nebo je provedena podstatná rekonstrukce soustavy zásobování tepelnou energií do 31. prosince 2030.

(5) Úřad eviduje účinné soustavy zásobování tepelnou energií a zveřejňuje je na svých internetových stránkách do 30. dubna kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, za který se vyhodnocuje splnění podmínek pro účinnou soustavu zásobování tepelnou energií. Úřad dále zveřejní na svých internetových stránkách soustavy zásobování tepelnou energií, do kterých je dodávána tepelná energie ze zdrojů tepelné energie se souhrnným instalovaným výkonem vyšším než 5 MWt, které nejsou účinnými soustavami zásobování tepelnou energií a pro které nebyl Úřadem schválen plán na zajištění účinnější spotřeby primární energie, snížení distribučních ztrát a zvýšení podílu tepelné energie z obnovitelných zdrojů na dodávce tepelné energie (dále jen „plán transformace“).

§ 26f

Povinnosti provozovatele soustavy zásobování tepelnou energií

(1) Provozovatel soustavy zásobování tepelnou energií je povinen poskytnout Úřadu do 28. února kalendářního roku pravdivé a úplné údaje za předchozí kalendářní rok pro posouzení, zda je soustava zásobování tepelnou energií účinnou soustavou zásobování tepelnou energií.

(2) Provozovatel soustavy zásobování tepelnou energií, do které je dodávána tepelná energie ze zdrojů tepelné energie se souhrnným instalovaným výkonem vyšším než 5 MWt a která není v roce 2025 nebo v každém pátém následujícím roce účinnou soustavou zásobování tepelnou energií, je povinen vypracovat a do 30. září následujícího kalendářního roku předložit ke schválení Úřadu plán transformace. Provozuje-li soustavu zásobování tepelnou energií více provozovatelů společně, předkládají jeden společný plán transformace.

(3) Úřad plán transformace schválí, jestliže navrhovaná opatření zajišťují splnění podmínek pro účinnou soustavu zásobování tepelnou energií do 10 let od předložení plánu transformace Úřadu ke schválení.

(4) Pokud Úřad plán transformace neschválí, uvede důvody, pro které plán transformace neschválil, a uloží provozovateli soustavy zásobování tepelnou energií jeho přepracování a opětovné předložení Úřadu ke schválení v přiměřené lhůtě.

(5) Provozovatel soustavy zásobování tepelnou energií je povinen se schváleným plánem transformace řídit. Zjistí-li provozovatel soustavy zásobování tepelnou energií, že není schopen řídit se schváleným plánem transformace nebo že tento plán již nezajišťuje splnění podmínek pro účinnou soustavu zásobování tepelnou energií, je povinen o tom do 30 dnů informovat Úřad včetně uvedení důvodů a do 6 měsíců předložit Úřadu nový plán transformace ke schválení.

(6) Provozovatel soustavy zásobování tepelnou energií, pro kterou Úřad schválil plán transformace a která v předcházejícím kalendářním roce nebyla účinnou soustavou zásobování tepelnou energií, informuje Úřad do 30. června kalendářního roku o pokroku při plnění plánu transformace za předcházející kalendářní rok.

§ 27

Práva a povinnosti subjektů na trhu s teplem a s provozní podporou tepla

(1) Držitel licence na rozvod tepelné energie16) v soustavě zásobování tepelnou energií s celkovým tepelným výkonem zdrojů tepelné energie nad 25 MWt je povinen od výrobce tepla vykupovat teplo vyrobené z obnovitelných zdrojů nebo z odpadního tepla a za tím účelem umožnit připojení výrobny tepla k rozvodnému tepelnému zařízení. Povinnost výkupu se vztahuje pouze na množství tepla, které neohrozí spolehlivý a bezpečný provoz dotčené soustavy zásobování tepelnou energií nebo její části nebo neomezí využití obnovitelných zdrojů nebo odpadního tepla v jiném zdroji tepelné energie připojeném k rozvodnému tepelnému zařízení.

(2) Povinnost umožnit připojení výrobny tepla a výkupu tepla nevzniká,

a) pokud výrobce tepla není držitelem licence na výrobu tepelné energie podle energetického zákona,

b) pokud je rozvodné tepelné zařízení součástí účinné soustavy zásobování tepelnou energií,

c) pokud by došlo ke zvýšení celkových nákladů na pořízení tepla pro stávající odběratele držitele licence na rozvod tepelné energie, nebo

d) pokud parametry teplonosné látky neodpovídají parametrům v rozvodném tepelném zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v místě připojení.

(3) Výrobce tepla je povinen zajistit měření

a) dodaného tepla do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v případě podpory podle § 24 odst. 2 písm. a) nebo § 25a způsobem podle prováděcího právního předpisu, nebo

b) užitečného tepla v případě podpory podle § 24 odst. 2 písm. b) způsobem podle prováděcího právního předpisu.

(4) Výrobce tepla je povinen zaregistrovat místo předání vyrobeného tepla z výrobny tepla vyrábějící teplo z obnovitelných zdrojů do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v případě výroben tepla podle § 24 odst. 2 písm. a) a § 25a nebo užitečného tepla v případě výroben tepla podle § 24 odst. 2 písm. b), ke kterému vzniká nárok na provozní podporu tepla podle tohoto zákona, v systému operátora trhu a dále registrovat všechny změny v těchto údajích podle prováděcího právního předpisu.

(5) Výrobce tepla je povinen

a) předat elektronickou formou operátorovi trhu úplné a pravdivé naměřené hodnoty tepla dodaného do rozvodného tepelného zařízení soustavy zásobování tepelnou energií v případě výrobny tepla podle § 24 odst. 2 písm. a) a § 25a nebo užitečného tepla v případě výrobny tepla podle § 24 odst. 2 písm. b) a jejich evidenci a údaje týkající se identifikace výrobce tepla a výrobny tepla a na vyžádání operátora trhu poskytnout další doplňující informace týkající se předávaných údajů; způsob předání údajů, rozsah údajů a termín předání a evidence údajů stanoví prováděcí právní předpis,

b) vykazovat operátorovi trhu a na vyžádání též Úřadu, Státní energetické inspekci (dále jen „Inspekce“) a ministerstvu, v případě společného spalování obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje zvlášť množství tepla z obnovitelného zdroje a zvlášť množství tepla z neobnovitelného zdroje, skutečné nabytí množství obnovitelného zdroje a jeho kvalitu a skutečné využití veškerého nabytého množství obnovitelného zdroje pro účely výroby tepla způsobem, který stanoví prováděcí právní předpis.

(6) Výrobce tepla je dále povinen

a) udržovat a provozovat měřidlo s platným ověřením podle zákona o metrologii,

b) zdržet se jakýchkoli neoprávněných zásahů do zajištění proti neoprávněné manipulaci nebo do měřicího zařízení nebo do jeho součásti či příslušenství.

Díl 2

Podpora biometanu

§ 27a

Podpora biometanu a forma podpory

(1) Podpora biometanu formou zeleného bonusu se poskytuje na biometan vyrobený ve výrobně biometanu na území České republiky připojené k distribuční nebo přepravní soustavě24) České republiky nebo dodaný do čerpací stanice nebo výdejní jednotky25), která je přímo připojená k výrobně biometanu.

(2) Podpora biometanu se vztahuje na biometan vyrobený ve výrobně biometanu

a) v souladu s požadavky na kvalitu biometanu a odorizaci stanovenými prováděcím právním předpisem,

b) z paliv z biomasy splňující kritéria udržitelnosti pro paliva z biomasy a úspor emisí skleníkových plynů podle prováděcího právního předpisu; paliva z biomasy vyrobená z odpadů a zbytků jiných než zbytků ze zemědělství, akvakultury, rybolovu a lesnictví musí splňovat pouze kritéria úspor emisí skleníkových plynů,

c) využívající biomasu nebo bioplyn z podporovaného druhu a parametrů obnovitelných zdrojů podle prováděcího právního předpisu,

d) provozované držitelem licence na výrobu plynu,

e) s výrobními technologickými celky, které nejsou v den uvedení do provozu starší 5 let; to platí pro výrobnu biometanu, která nevznikla úpravou výrobny elektřiny využívající bioplyn,

f) z biokapalin, které splňují kritéria udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů stanovená prováděcím právním předpisem, přičemž biokapaliny vyrobené z odpadů a zbytků jiných než zbytků ze zemědělství, akvakultury, rybolovu a lesnictví musí splňovat pouze kritéria úspor emisí skleníkových plynů, vyjma biokaplin vyrobených z tuhého komunálního odpadu, které nepodléhají ani kritériím úspor emisí skleníkových plynů.

(3) Podpora biometanu se nevztahuje na

a) neoprávněnou distribuci biometanu v distribuční soustavě nebo neoprávněnou přepravu biometanu v přepravní soustavě podle jiného právního předpisu26), nebo

b) biometan naměřený měřicím zařízením, které zaznamenalo naměřené hodnoty nesprávně tak, že došlo k prospěchu výrobce biometanu v důsledku neoprávněného zásahu do tohoto měřicího zařízení nebo porušení zajištění proti neoprávněné manipulaci nebo chyby a poruchy měřicího zařízení.

(4) Rozhodne-li se výrobce biometanu využít podporu biometanu formou zeleného bonusu na biometan, je povinen zaregistrovat v systému operátora trhu podporu zeleným bonusem na biometan. Výrobce biometanu je povinen zaregistrovat podporu zeleným bonusem na biometan po nabytí právní moci rozhodnutí o udělení licence na výrobu plynu, která umožňuje výrobci provozovat výrobnu biometanu, nejpozději do 90 dní od uvedení výrobny biometanu do provozu. Pokud výrobce biometanu nezaregistruje podporu zeleným bonusem na biometan podle věty druhé, právo na podporu biometanu nevzniká. Postup a rozsah při registraci podpory stanoví prováděcí právní předpis.

§ 27b

Zelený bonus na biometan

(1) Zelený bonus na biometan je stanoven v Kč/MWh výhřevnosti a je poskytován v ročním režimu.

(2) Zúčtovacím obdobím pro úhradu zeleného bonusu na biometan je 1 měsíc.

(3) Pokud není výrobce biometanu subjektem zúčtování27) nebo nepřenesl odpovědnost za odchylku na jiný subjekt zúčtování, je vykupující biometanu povinen převzít odpovědnost za odchylku28).

(4) Pokud o to výrobce biometanu požádá, je operátor trhu povinen na základě vyúčtování podle odstavce 5 hradit výrobci biometanu zelený bonus na biometan.

(5) Vyúčtování zeleného bonusu na biometan se uskutečňuje na základě naměřených hodnot biometanu podle prováděcího právního předpisu a evidovaných operátorem trhu podle prováděcího právního předpisu. Nepředá-li výrobce biometanu operátorovi trhu naměřené hodnoty biometanu nárok na úhradu zeleného bonusu na biometan nevzniká.

§ 27c

Výše zeleného bonusu na biometan

(1) Úřad stanoví v daném kalendářním roce na následující kalendářní rok výši ročního zeleného bonusu na biometan tak, aby součet diskontovaných peněžních toků za dobu životnosti výrobny biometanu byl roven nule za podmínky splnění technických a ekonomických parametrů a při zohlednění předpokládaných příjmů z prodeje biometanu. Úřad může stanovit samostatně výši ročního zeleného bonusu na biometan vyrobený ze surovin vymezujících pokročilý biometan uvedených v prováděcím právním předpisu a na ostatní biometan. Technické a ekonomické parametry a výši diskontní míry stanoví prováděcí právní předpis.

(2) Úřad meziročně upravuje výši zeleného bonusu na biometan na základě monitoringu nákladů na pořízení paliva a ceny zemního plynu a jejich změn.

(3) Úřad je povinen stanovit celkovou výši podpory biometanu tak, aby pro rok, kdy je výrobna biometanu uvedena do provozu, činil zelený bonus na biometan nejvýše pětinásobek průměrné tržní ceny plynu na vnitrodenním trhu s plynem organizovaném operátorem trhu stanovený jako průměr z hodnot ročních vážených průměrných cen za každý ukončený kalendářní rok v posledních třech letech.

(4) Při stanovení zelených bonusů na biometan postupuje Úřad podle zákona o cenách a výši podpory stanoví v cenovém výměru.

§ 27d

Práva a povinnosti osob na trhu s biometanem

(1) Provozovatel přepravní soustavy, provozovatel distribuční soustavy nebo jiný výrobce plynu jsou povinni přednostně připojit výrobnu biometanu za účelem přístupu k jimi provozovanému plynárenskému zařízení, a to v nejbližším místě připojení, pokud o to výrobce biometanu požádá a splňuje podmínky připojení stanovené jiným právním předpisem30). Tato povinnost nevzniká v případě nedostatku kapacity plynárenského zařízení, ke kterému by měla být výrobna biometanu připojena, nebo při ohrožení bezpečného a spolehlivého provozu plynárenské soustavy. Provozovatel přepravní soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy nebo jiný výrobce plynu je povinen zaregistrovat předávací místo výrobny biometanu připojené k jím provozovanému plynárenskému zařízení jako výrobní předávací místo v systému operátora trhu a dále registrovat všechny změny v těchto údajích v rozsahu podle jiného právního předpisu.

(2) Provozovatel přepravní soustavy, provozovatel distribuční soustavy nebo jiný výrobce plynu jsou povinni na vyžádání výrobce biometanu poskytnout informace nezbytné pro připojení výrobny biometanu podle odstavce 1, odhad nákladů souvisejících s tímto připojením, lhůty pro přijetí a vyřízení žádosti o toto připojení a odhad doby nezbytné pro provedení tohoto připojení.

(3) Výrobce biometanu je povinen zaregistrovat předávací místo výrobny biometanu, která není připojena k distribuční nebo přepravní soustavě České republiky, v systému operátora trhu a dále registrovat všechny změny těchto údajů v rozsahu podle jiného právního předpisu30).

§ 27e

Podmínky podpory biometanu

(1) Výrobce biometanu je povinen na svůj náklad zajistit měření množství, kvality a tlaku vyrobeného biometanu v předávacím místě plynárenského zařízení, k němuž je výrobna biometanu připojena, a předávat tyto údaje provozovateli tohoto plynárenského zařízení, a to způsobem, který stanoví prováděcí právní předpis. Výrobce biometanu je povinen předávat operátorovi trhu údaje související s výrobnou a výrobou biometanu a o surovinách využitých pro výrobu biometanu v rozsahu, termínech a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Způsob a rozsah měření biometanu, požadavky na kvalitu biometanu, odorizaci a tlak vyrobeného biometanu stanoví prováděcí právní předpis.

(2) Výrobce biometanu, který uplatňuje právo na podporu zeleným bonusem na biometan dodaný do čerpací stanice nebo výdejní jednotky přímo připojené k výrobně biometanu bez využití plynárenské soustavy, je povinen

a) na svůj náklad zajistit měření množství takto dodaného biometanu stanoveným měřidlem podle zákona o metrologii,

b) předat operátorovi trhu elektronickou formou údaje o množství vyrobeného biometanu dodaného do čerpací stanice nebo výdejní jednotky s rozdělením na pokročilý a ostatní biometan a údaje o surovinách využitých pro výrobu takového biometanu v rozsahu, termínech a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

(3) Výrobce biometanu je dále povinen

a) udržovat a provozovat měřicí zařízení podle o metrologii,

b) zdržet se jakýchkoli neoprávněných zásahů do zajištění proti neoprávněné manipulaci nebo do měřicího zařízení podle odstavců 1 a 2 nebo do jeho součástí a příslušenství.

(4) Výrobce biometanu je povinen předat elektronickou formou operátorovi trhu úplné a pravdivé naměřené hodnoty množství biometanu podle odstavců 1 a 2 a údaje týkající se identifikace výrobce biometanu a výrobny biometanu a na vyžádání operátora trhu poskytnout další doplňující informace týkající se předávaných údajů. Způsob, rozsah a termín předání a evidence naměřených hodnot biometanu a předávaných údajů týkajících se identifikace výrobce biometanu a výrobny biometanu stanoví prováděcí právní předpis.

§ 27f

Požadavky na výrobu biometanu a jeho uplatnění

(1) Biometan vyrobený ve výrobnách biometanu vzniklých úpravou výroben elektřiny využívajících bioplyn musí být vyroben alespoň z 35% podílu surovin vymezujících pokročilý biometan uvedených v prováděcím právním předpisu.

(2) Biometan vyrobený ve výrobnách biometanu, které nevznikly úpravou výroben elektřiny využívajících bioplyn, musí být vyroben alespoň z 45% podílu surovin vymezujících pokročilý biometan uvedených v prováděcím právním předpisu.

(3) Nestanoví-li tento zákon jinak, lze pokročilý biometan, na který byla poskytnuta podpora zeleným bonusem na biometan, uplatnit pouze v odvětví dopravy, a to pro plnění cíle pro pokročilá biopaliva a pokročilý bioplyn pro dopravu1). Pro jiné účely než v odvětví dopravy lze takto podpořený pokročilý biometan uplatnit pouze v případě, že množství pokročilého biometanu, dodaného do přepravní nebo distribuční soustavy, nebo do čerpací stanice nebo výdejní jednotky, na který výrobce biometanu uplatnil právo na podporu biometanu, překročí celkové množství zemního plynu a biometanu spotřebovaného v dopravě.

Skrýt změny zákona Legenda text přidán text vypuštěn
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).