HLAVA II
Poštovní smlouva
§ 4
(1) Obsahem poštovní smlouvy jsou práva a povinnosti vyplývající z poštovních podmínek platných pro odesílatelem zvolenou poštovní službu, případně i odchylky nebo doplnění poštovních podmínek podle § 6 odst. 7, pokud se na nich provozovatel s odesílatelem dohodli.
(2) Návrhem na uzavření poštovní smlouvy je předání písemnosti, jiné věci nebo poukázané peněžní částky provozovateli podle poštovních podmínek k poskytnutí poštovní služby.
(3) Přijetím návrhu na uzavření poštovní smlouvy je převzetí písemnosti, jiné věci nebo poukázané peněžní částky provozovatelem k poskytnutí poštovní služby způsobem uvedeným v poštovních podmínkách (dále jen "podání"). Poštovní smlouva je uzavřena podáním.
(4) Provozovatel je oprávněn požadovat, aby odesílatel potvrdil, že obsah a úprava poštovní zásilky vyhovují poštovním podmínkám; není však povinen zjišťovat, zda odesílatel dodržel všechny smluvní podmínky.
§ 5
(1) Z poštovní smlouvy vzniká provozovateli povinnost dodat poštovní zásilku nebo poukázanou peněžní částku příjemci.
(2) Provozovatel není povinen plnit povinnosti podle poštovní smlouvy z příčin vzniklých na straně příjemce nebo v důsledku plnění povinnosti uložené provozovateli zvláštním právním předpisem.2)
(3) Práva ze smlouvy o poštovní zásilce nebo ze smlouvy o poštovním poukazu se promlčují uplynutím jednoho roku od podání, nestanoví-li tento zákon jinak.
§ 6
(1) Poštovní služby se poskytují podle poštovních podmínek. Poštovní podmínky musí mít písemnou formu.
(2) Poštovní podmínky musí obsahovat vymezení
a) rozsahu poštovních služeb,
b) způsobu předání,
c) způsobu podání,
d) způsobu dodání,
e) postupu provozovatele v případě, že poštovní zásilku nebo poukázanou peněžní částku nebylo možno dodat,
f) ceny3) poštovní služby, způsobu její úhrady a rozsahu nároků odesílatele na její vrácení, jestliže provozovatel nesplnil smluvní podmínky,
g) reklamačního řízení.
(3) Poštovní podmínky týkající se poštovní zásilky dále musí obsahovat vymezení
a) povinné úpravy poštovní zásilky, jejích přípustných rozměrů a hmotnosti,
b) povinné zvláštní úpravy poštovní zásilky obsahující věci nebezpečné nebo vyžadující zvláštní zacházení, popřípadě dalších náležitostí, které musí u takové poštovní zásilky splnit odesílatel,
c) nedovoleného obsahu poštovní zásilky,
d) rozsahu odpovědnosti provozovatele za vzniklou škodu podle § 13 odst. 1,
e) způsobu uplatnění nároku na náhradu škody způsobené provozovatelem,
f) postupu provozovatele při otevření poštovní zásilky podle § 8,
g) postupu provozovatele při prodeji nebo zničení poštovní zásilky nebo její části podle § 9 a 10 a lhůty, jejímž uplynutím je takové nakládání s poštovní zásilkou podmíněno.
(4) Poštovní podmínky mohou obsahovat další podmínky, za nichž je poštovní služba poskytována. Těmito dalšími podmínkami nesmějí být vyloučeny podmínky podle odstavců 2 a 3.
(5) Provozovatel je povinen poštovní podmínky uveřejnit a umístit na viditelném místě v každé provozovně, v níž lze poštovní smlouvu uzavřít.
(6) Poštovní podmínky s výjimkou ceny3) pro základní služby poskytované držitelem poštovní licence stanoví prováděcí předpis; poštovní podmínky pro ostatní poštovní služby stanoví provozovatel.
(7) Pro jednotlivý případ lze sjednat odchylky od poštovních podmínek nebo jejich doplnění, jestliže to poštovní podmínky připouštějí.
§ 7
Právo nakládat s poštovní zásilkou nebo poukázanou peněžní částkou mají až do jejího dodání jen provozovatel a odesílatel. Jiné osoby mohou s poštovní zásilkou nebo poukázanou peněžní částkou nakládat jen tehdy, bylo-li to dohodnuto nebo stanoví-li to zvláštní právní předpis.2)
§ 8
(1) Není-li dále stanoveno jinak, je provozovatel oprávněn otevřít poštovní zásilku pouze se souhlasem odesílatele.
(2) Bez souhlasu odesílatele je provozovatel oprávněn otevřít poštovní zásilku, jestliže
a) ji nelze dodat ani vrátit nebo nemá být podle poštovní smlouvy vrácena,
b) je důvodné podezření, že obsahuje živé zvíře1) nebo věc nebezpečnou nebo věc, která nebyla podána předepsaným způsobem, nebo věc, jejíž podání není dovoleno, nebo věc, která se do dodání znehodnotí,
c) má poškození nebo jinou závadu, která by mohla být příčinou vzniku škody.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na poštovní zásilku, z jejíž vnější úpravy je zřejmé, že je podle mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána,4) nebo podle zvláštního právního předpisu5) nedotknutelná.
(4) Provozovatel je povinen o otevření poštovní zásilky informovat při dodání adresáta, popřípadě odesílatele při vrácení poštovní zásilky.
(5) Obsah poštovní zásilky smí být při jejím otevření prohlížen jen v rozsahu nezbytném pro zajištění účelu otevření. U písemností musí být zajištěna ochrana listovního tajemství.6)
(6) Jiné osoby jsou oprávněny otevřít poštovní zásilku pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní právní předpis.7)
(7) Při otvírání poštovní zásilky musí být dodrženy zvláštní právní předpisy.8)
§ 9
(1) Provozovatel je oprávněn po uplynutí sjednané lhůty nebo lhůty stanovené tímto zákonem (§ 5 odst. 3) poštovní zásilku nebo její část prodat, zjistí-li po jejím otevření, že jde o poštovní zásilku, kterou nelze dodat ani vrátit nebo která nemá být podle poštovní smlouvy vrácena.
(2) Provozovatel je oprávněn poštovní zásilku prodat i tehdy, zjistí-li po jejím otevření, že jde o poštovní zásilku, jejíž obsah by se do dodání znehodnotil.
(3) Prodat nelze takový obsah poštovní zásilky, na který se vztahuje listovní tajemství.6)
(4) Výtěžek z prodeje po odečtení nákladů na uskladnění, nákladů prodeje a nezaplacené části ceny (dále jen "čistý výtěžek") vydá provozovatel odesílateli. Právo na vydání čistého výtěžku zaniká, není-li možno čistý výtěžek vydat a odesílatel právo na jeho vydání neuplatnil ve lhůtě dvou let od prvního dne měsíce následujícího po prodeji poštovní zásilky.
(5) Při prodeji poštovní zásilky je provozovatel povinen dodržet zvláštní právní předpisy.8)
§ 10
(1) Provozovatel je oprávněn poštovní zásilku zničit, jde-li o poštovní zásilku, kterou nelze dodat ani vrátit nebo která nemá být podle poštovní smlouvy vrácena a kterou nebylo možno prodat podle § 9 odst. 1.
(2) Provozovatel je oprávněn poštovní zásilku nebo její část zničit, jestliže se její obsah zcela znehodnotil nebo je to nezbytné pro zajištění ochrany zdraví lidí nebo pro zabránění vzniku škody.
(3) Při zničení poštovní zásilky je provozovatel povinen dodržet zvláštní právní předpisy.8)
§ 11
Nebyla-li poukázaná peněžní částka dodána ani vrácena, má odesílatel právo požádat o její vydání do čtyř let od podání, jinak toto právo zaniká.
Odpovědnost za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb
§ 12
(1) Za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb odpovídá provozovatel v rozsahu stanoveném tímto zákonem.
(2) Provozovatel odpovídá za škodu, která vznikla od podání do dodání.
(3) Provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou odesílatelem nebo příjemcem.
(4) Provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou neodvratitelnou událostí, pokud není sjednáno jinak.
(5) Provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou zabavením nebo zadržením poštovní zásilky nebo poukázané peněžní částky nebo jiným opatřením provedeným podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního předpisu.2)
(6) Dokud poštovní zásilka nebo poukázaná peněžní částka nebyla dodána, právo na náhradu škody nebo paušální náhradu podle § 13 odst. 6 nebo 7 má odesílatel; po jejím dodání má toto právo adresát.
(7) Právo na náhradu škody lze postoupit jinému, není-li sjednáno jinak.
(8) Škoda se hradí v penězích.
§ 13
(1) Za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu poštovní zásilky provozovatel odpovídá jen v rozsahu sjednaném v poštovní smlouvě. Za jinak vzniklé škody na poštovní zásilce odpovídá, jen bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
(2) Provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou na poštovní zásilce, která byla způsobena její zvláštní povahou nebo vadností jejího obsahu.
(3) Při ztrátě poštovní zásilky hradí provozovatel škodu ve výši ceny, kterou měla podle poštovní smlouvy poštovní zásilka při podání.
(4) Je-li obsah poštovní zásilky poškozen nebo je neúplný, provozovatel hradí škodu ve výši rozdílu mezi cenou, kterou měla poštovní zásilka podle poštovní smlouvy při podání, a cenou, kterou má poštovní zásilka poškozená nebo neúplná; je-li však účelné provést opravu, provozovatel hradí škodu ve výši nákladů opravy.
(5) V případech, kdy byla v poštovní smlouvě sjednána částka, kterou byla poštovní zásilka oceněna, se škoda hradí nejvýše do této částky.
(6) Byla-li pro případ ztráty, poškození nebo úbytku obsahu poštovní zásilky sjednána paušální náhrada, náhrada škody podle odstavců 3 až 5 se neposkytuje.
(7) Prokáže-li se, že ztráta, poškození nebo úbytek obsahu poštovní zásilky nebo jinak vzniklá škoda vznikly úmyslným jednáním zaměstnance provozovatele nebo osoby oprávněné za provozovatele jednat anebo provozovatele, který je fyzickou osobou, náhrada škody se poskytne ve výši podle odstavců 3 a 4, přičemž k omezení rozsahu odpovědnosti sjednanému podle odstavce 1 ani k omezení výše náhrady škody podle odstavce 5 nebo ke sjednané paušální náhradě podle odstavce 6 se nepřihlíží.
§ 14
Za škodu vzniklou v souvislosti s poštovním poukazem provozovatel odpovídá jen tehdy, bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
§ 15
(1) Při sjednávání smlouvy o poštovní zásilce do zahraničí nebo o poštovním poukazu do zahraničí se ustanovení § 3 až 14 použijí přiměřeně s přihlédnutím k účasti zahraničního provozovatele a k předpisům platným v zahraničí.
(2) Lhůta pro promlčení práv ze smlouvy o poštovní zásilce do zahraničí nebo o poštovním poukazu do zahraničí může být sjednána odlišně od ustanovení § 5 odst. 3, pokud je takovou úpravou lhůty podmíněna součinnost zahraničního provozovatele při poskytnutí poštovní služby.
(3) Odpovědnost provozovatele za škodu vzniklou v souvislosti s poštovní zásilkou do zahraničí nebo poštovním poukazem do zahraničí může být sjednána odlišně od ustanovení § 12 až 14, pokud je takovou úpravou odpovědnosti provozovatele za škodu podmíněna součinnost zahraničního provozovatele při poskytnutí poštovní služby.
(4) Provozovatel je přímým zástupcem odesílatele při celním řízení,9) není-li sjednáno jinak.