Odpovědnost za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb
§ 12
(1) Za škodu vzniklou při poskytování poštovních služeb odpovídá provozovatel v rozsahu stanoveném tímto zákonem.
(2) Provozovatel odpovídá za škodu, která vznikla od podání do dodání.
(3) Provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou odesílatelem nebo příjemcem.
(4) Provozovatel neodpovídá za škodu způsobenou neodvratitelnou událostí, pokud není sjednáno jinak.
(5) Provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou zabavením nebo zadržením poštovní zásilky nebo poukázané peněžní částky nebo jiným opatřením provedeným podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního předpisu.2)
(6) Dokud poštovní zásilka nebo poukázaná peněžní částka nebyla dodána, právo na náhradu škody nebo paušální náhradu podle § 13 odst. 6 nebo 7 má odesílatel; po jejím dodání má toto právo adresát.
(7) Právo na náhradu škody lze postoupit jinému, není-li sjednáno jinak.
(8) Škoda se hradí v penězích.
§ 13
(1) Za škodu vzniklou ztrátou, poškozením nebo úbytkem obsahu poštovní zásilky provozovatel odpovídá jen v rozsahu sjednaném v poštovní smlouvě. Za jinak vzniklé škody na poštovní zásilce odpovídá, jen bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
(2) Provozovatel neodpovídá za škodu vzniklou na poštovní zásilce, která byla způsobena její zvláštní povahou nebo vadností jejího obsahu.
(3) Při ztrátě poštovní zásilky hradí provozovatel škodu ve výši ceny, kterou měla podle poštovní smlouvy poštovní zásilka při podání.
(4) Je-li obsah poštovní zásilky poškozen nebo je neúplný, provozovatel hradí škodu ve výši rozdílu mezi cenou, kterou měla poštovní zásilka podle poštovní smlouvy při podání, a cenou, kterou má poštovní zásilka poškozená nebo neúplná; je-li však účelné provést opravu, provozovatel hradí škodu ve výši nákladů opravy.
(5) V případech, kdy byla v poštovní smlouvě sjednána částka, kterou byla poštovní zásilka oceněna, se škoda hradí nejvýše do této částky.
(6) Byla-li pro případ ztráty, poškození nebo úbytku obsahu poštovní zásilky sjednána paušální náhrada, náhrada škody podle odstavců 3 až 5 se neposkytuje.
(7) Prokáže-li se, že ztráta, poškození nebo úbytek obsahu poštovní zásilky nebo jinak vzniklá škoda vznikly úmyslným jednáním zaměstnance provozovatele nebo osoby oprávněné za provozovatele jednat anebo provozovatele, který je fyzickou osobou, náhrada škody se poskytne ve výši podle odstavců 3 a 4, přičemž k omezení rozsahu odpovědnosti sjednanému podle odstavce 1 ani k omezení výše náhrady škody podle odstavce 5 nebo ke sjednané paušální náhradě podle odstavce 6 se nepřihlíží.
§ 14
Za škodu vzniklou v souvislosti s poštovním poukazem provozovatel odpovídá jen tehdy, bylo-li to v poštovní smlouvě sjednáno.
§ 15
(1) Při sjednávání smlouvy o poštovní zásilce do zahraničí nebo o poštovním poukazu do zahraničí se ustanovení § 3 až 14 použijí přiměřeně s přihlédnutím k účasti zahraničního provozovatele a k předpisům platným v zahraničí.
(2) Lhůta pro promlčení práv ze smlouvy o poštovní zásilce do zahraničí nebo o poštovním poukazu do zahraničí může být sjednána odlišně od ustanovení § 5 odst. 3, pokud je takovou úpravou lhůty podmíněna součinnost zahraničního provozovatele při poskytnutí poštovní služby.
(3) Odpovědnost provozovatele za škodu vzniklou v souvislosti s poštovní zásilkou do zahraničí nebo poštovním poukazem do zahraničí může být sjednána odlišně od ustanovení § 12 až 14, pokud je takovou úpravou odpovědnosti provozovatele za škodu podmíněna součinnost zahraničního provozovatele při poskytnutí poštovní služby.
(4) Provozovatel je přímým zástupcem odesílatele při celním řízení,9) není-li sjednáno jinak.