Agrofert se neměl účastnit výběrových řízení na veřejné zakázky, rozhodl Nejvyšší správní soud (NSS). Důvodem je stejně jako u dotací střet zájmů Andreje Babiše.
Agrofert už prohrál desítky sporů o dotace
Společnost Agrofert staronového premiéra Andreje Babiše definitivně letos prohrála několik desítek sporů ohledně střetu zájmů a odmítnutí dotací pro Agrofert. Od letošního ledna až do konce listopadu prohrály firmy z holdingu Agrofert u NSS více než 30 sporů o dotace, které jim nebyly přiděleny či jim byly odebrány kvůli střetu zájmů Andreje Babiše.
Agrofert neměl mít nárok ani na veřejné zakázky
Ve čtvrtek navíc NSS vydal další důležitý rozsudek, ve kterém potvrdil, že kvůli Babišově střetu zájmů se firmy z holdingu Agrofert neměly ani účastnit zadávacích řízení na veřejné zakázky. NSS ve sporu Moravskoslezského kraje a ministerstva pro místní rozvoj rozhodl, že to, že ministerstvo kraji neproplatilo část dotace kvůli Babišově střetu zájmů, bylo v souladu s právními předpisy. Pro nyní projednávanou věc je klíčový rozsudek ze dne 12. 9. 2025, čj. 1 Afs 59/2025–108. V něm Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že veřejný funkcionář ve smyslu § 2 odst. 1 písm. c) zákona o střetu zájmů je ovládající osobou podle § 4c tohoto zákona, pokud může v obchodní korporaci (ovládané osobě) vykonávat přímo či nepřímo rozhodující vliv,
uvedl NSS.
Jak dále doplnil soud, nepřímý vliv lze vykonávat rovněž prostřednictvím svěřenských fondů, do nichž veřejný funkcionář vložil svou majetkovou účast na ovládané osobě. „To za předpokladu, že si zachová možnost tyto svěřenské fondy přímo či nepřímo řídit (resp. je ovládat). Nejvyšší správní soud přitom dospěl k závěru, že Ing. Andrej Babiš takovou možnost ve skupině Agrofert měl, a tudíž společnosti v této skupině ovládal jako veřejný funkcionář prostřednictvím svých svěřenských fondů,“ upřesnil soud.
Tyto závěry byly podle NSS významné i pro spor ohledně veřejné zakázky, jelikož jde o stejný skutkový stav (společnost spadající do skupiny Agrofert) a obdobné právní úpravy (shodná definice ovládané osoby podle § 4b a § 4c zákona o střetu zájmů). V projednávané věci nebylo rozhodné, zda veřejný funkcionář (Ing. Andrej Babiš) ovládá svěřenský fond. Klíčové je, že ovládá právnickou osobu, jejíž účastnické cenné papíry byly do svěřenských fondů vloženy (Agrofert a. s.). Závěr o ovládání je tak stále vztažen k osobám (ovládající osobou je veřejný funkcionář, ovládanou osobou poté osoba, u které se majetková účast k ní, například účastnické cenné papíry, nachází ve svěřeném fondu). Fakt, že svěřenské fondy představují vyčleněné jmění, nevylučuje, aby byly využity jako prostředek k (nepřímému) ovládání, například právě ze strany osoby, která majetek do svěřenského fondu vyčlenila jako zakladatel a které má být plněno jako obmyšlenému,
uzavřel NSS.