Daňové echo jako nový nástroj Finanční správy ČR zafungovalo. Díky němu se podařilo zlepšit výběr daní, a to bez zbytečných kontrol a sankcí.
Po prvních dvou vlnách kampaně dobrovolně opravilo své daňové přiznání téměř 3000 lidí. Do státního rozpočtu se tak vrátilo více než 52 milionů korun.
Daňové echo je moderní a přívětivější forma upozornění, kdy Finanční správa ČR posílá poplatníkům, u kterých zaznamenala nesrovnalost, osobní sdělení s možností chybu napravit. Bez sankcí a složité administrativy.
„Prevence funguje lépe než represe. Většina chyb nevzniká úmyslně. Pokud lidem dáme prostor, většina ho skutečně využije,“ uvedl Jiří Žežulka, ředitel sekce kontroly a analýzy rizik.
Projekt má zatím za sebou dvě etapy
Daňové echo I:
Téma: předčasné ukončení penzijního spoření
- Oslovení: 575 lidí
- Reagovalo: 357 (úspěšnost 62 %)
- Přiznaná daň: 3,5 mil. Kč
Daňové echo II:
Téma: sleva na manžela/manželku
- Oslovení: 3 432 lidí
- Reagovalo: 2 580 (úspěšnost 74 %)
- Přiznaná daň: 48,8 mil. Kč
Vysoká úspěšnost kampaně ukazuje, že lidé k daním přistupují zodpovědně, když dostanou prostor k nápravě,
říká generální ředitelka Finanční správy ČR Simona Hornochová.
Finanční správa se chystá Daňové echo dále rozšířit. Například i na situace ještě před podáním přiznání, kdy už jsou k dispozici data z jiných úřadů. Inspiraci bere ze Slovenska, Belgie nebo Británie, kde podobný přístup funguje dlouhodobě.