Ještě neskončily letní prázdniny a odborníci už odhadují, že letošní vánoční sezóna bude opět lepší než ta loňská. Předvánoční útraty Čechů budou o více než 5 procent vyšší než loni. Celoroční tržby e-commerce tak vzrostou o 6 až 8 procent a nejspíš přesáhnou 205 miliard korun. Přispívá k tomu rostoucí reálná mzda i stabilní vývoj cen.
Reálné mzdy rostou poměrně rychlým tempem, inflace je stabilní a tržby v maloobchodě jsou taženy především on-line prostředím. To se nezmění ani ve druhé polovině roku, s nástupem vánoční sezóny naopak tempo růstu nejspíš ještě zrychlí,
očekává provozní ředitel skupiny DODO Peter Menky.
Češi tak dostávají po letech chuť k nakupování. Napomáhá tomu i zkrocená inflace. Pozitivní nálada se propisuje do rostoucí spotřeby domácností, jež táhne českou ekonomiku a vytváří očekávání další silné vánoční sezóny,
říká analytik PwC Dominik Kohut.
Největší růst se očekává v prodeji potravin či léčiv, ale i v segmentech jako je elektronika, móda, hračky a kosmetika. Trhu budou sice nadále dominovat velké e-shopy, nicméně menší obchody mají stále šanci uspět díky specializaci a personalizovanému přístupu k zákazníkům,
vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel PPC Profits, jednoho z leadrů on-line marketingu v České republice.
Doposud tržby e-commerce přesáhly 200 miliard jen jednou v historii: ve druhém covidovém roce 2021 tržby přesáhly dokonce 220 miliard korun. Letošní výsledek by tak měl být druhý nejlepší. V loňském roce tržby e-commerce podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly 194 miliard korun.