Z nejnovějších dat Eurodatu vyplývá, že Češi patří mezi nejaktivnější online nakupující v Evropě. Alespoň jednou v roce na internetu nakoupilo 86 % jeho uživatelů.
Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, uvádí, že obliba nakupování po internetu stále roste a už se stala standardem. Zatímco před 10 lety v České republice alespoň jednou ročně online nakoupilo 52 % uživatelů internetu, loni už to bylo 86 %. V EU má přitom zkušenost s online nákupy 77 % lidí, nejvíce přitom Evropané nakupují oblečení a objednávají dovoz jídla,
dodává s tím, že kromě toho výrazně vzrostl i trh služeb. K tomu podle něj přispívají například různé cestovatelské platformy umožňující jednoduchou rezervaci ubytování či koupě letenek nebo streamovací služby a na vzestupu jsou i finanční produkty.
V měřené věkové skupině uživatelů internetu ve věku 16–74 let v loňském roce alespoň jednou online nakoupilo 86 % obyvatel České republiky. Díky tomu Češi patří mezi ty, kteří na internetu nakupují nejčastěji. Nejvíce online přitom v Evropské unii nakupují Irové (96 %), víc jak 90% podíl nakupujících na internetu mají i Nizozemci a obyvatelé Skandinávie. Nejméně aktivní v rámci EU jsou při nákupech Bulhaři a Rumuni.
Evropané na internetu nejvíce nakupují oblečení (46 %) a využívají služby rozvozu jídla (21 %). Ze spotřebního zboží následují nákupy kosmetiky, vybavení domácnosti a sportovních potřeb. Zájem roste také o online nákupy služeb, především v oblasti zábavy a turismu.
Vidět je také zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,
doplnil Tomáš Čupr.
E-shopy budou muset hledat nové cesty
V České republice působí zhruba 50 tisíc internetových obchodů, které se v této silné konkurenci potřebují odlišit. Podle zakladatele Webout.me Michala Orsavy se e-shopy budou muset zaměřit na nové způsoby komunikace a budou hledat nové cesty, jak být s klientem v užším kontaktu a vybudovat si s ním silný vztah. I v komunikaci bude stále větší roli hrát digitalizace a AI. Jedním z nejoblíbenějších trendů poslední doby v budování loajality je personalizované video, touto cestou se vydává stále víc malých i velkých e-shopů,
upřesňuje závěrem.