Česká e-commerce se vrací k růstu. Stojí za tím ochota především mladších Čechů nakupovat na internetu. Oproti loňsku se zvýšila také průměrná měsíční útrata jednoho nakupujícího.
Data z pravidelného měsíčního průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli ukázala, že chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška k tomu dodal, že od ledna sledují v meziročním srovnání téměř každý měsíc růst průměrných útrat zákazníků e-shopů.
Podle něj na internetu nejvíce utrácí mladší a střední generace, přičemž zákazníci z kategorie 25 až 34 let utratili jen v srpnu průměrně v e-shopech téměř 6 000 korun. U spotřebitelů starších 65 let to bylo jen lehce přes 3 100 korun. „Sledujeme samozřejmě i rozdíly v útratě mezi velkými městy a malými obcemi. Vlivů je celá řada. Pro českou e-commerce je ale letos vývoj opravdu pozitivní,“ shrnuje Jan Vetyška.
Zákazníci nejčastěji využívají výdejní boxy
Jan Vetyška uvádí, že procento nakupujících, kteří pro doručení svého nákupu využili výdejní box, roste každým měsícem. V srpnu si alespoň jednu objednávku nechalo tímto způsobem doručit 67 % nakupujících, zatímco před rokem to bylo 51 %. Na adresu si balíček nechalo dodat 42 % a do výdejny 35 %.
Co se týče plateb, nejčastější je platba kartou, ale stále stoupá počet uživatelů volících Apple nebo Google Pay. Konkrétně v srpnu alespoň jednou využilo Apple Pay 18 % nakupujících a Google Pay pak 20 %.