ČOI si posvítila na falešné spotřebitelské recenze. Jaké jsou výsledky?

Sdílet

30.4.25 (1x) Eshop, ecommerce, tablet Autor: Shutterstock
Ilustrační obrázek

Česká obchodní inspekce si v loňském roce posvítila na e-shopy a spotřebitelské recenze. Provedla celkem 77 kontrol e-shopů. Porušení právních předpisů zjistila ve více než 80 % z provedených kontrol. 

V rámci kontrolní akce se inspektoři ČOI zaměřili na to, jak prodávající uvádí informaci o tom, zda a jak ověřuje spotřebitelské recenze. Zkoumali také zkreslení recenzí.

Ve 32 případech prodávající poskytli přístup k hodnocení výrobku nebo služeb, ale neuvedli, zda a jak recenze ověřují a jaká přijali opatření k zajištění, aby zveřejněné spotřebitelské recenze skutečně pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu zakoupili nebo použili.

Ve čtyřech případech byly povinné informace týkající se recenzí spotřebitelům poskytnuty, ale nedostačujícím způsobem. Informace nebyla poskytnuta přímo u zveřejňovaných recenzí, ale pouze ve všeobecných smluvních podmínkách, říká František Kotrba, mluvčí ČOI.

Hyperpersonalizace má u e-shopů obrovský potenciál. Co to vlastně je? Přečtěte si také:

Hyperpersonalizace má u e-shopů obrovský potenciál. Co to vlastně je?

Inspektoři také prověřovali, zda nedochází ke zkreslování uveřejněných spotřebitelských recenzí monitorováním vlastních zadaných recenzí. V 7 případech nebyla tato recenze zveřejněna, prodávají totiž předkládali pouze pozitivní recenze a tím se zákazníci rozhodovali na základě neúplných informací o produktu.

Od roku 2023 přitom platí nová pravidla pro spotřebitelské recenze. Cílem novely zákona o ochraně spotřebitele bylo zabránit falešným recenzím. V případě, kdy prodávající zveřejňuje spotřebitelské recenze na svém webu, musí zároveň uveřejnit informace o tom, zda a jak recenze ověřuje a jaká přijímá opatření k zajištění, aby zveřejněná spotřebitelská recenze skutečně pocházela od zákazníků.

Odborný zdroj: Česká obchodní inspekce

Autor aktuality

Je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho hlavní doménou jsou rozhovory s odborníky. Zajímá se o sociální sítě, AI a další nástroje z pohledu byznysu.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).