Papírové evidenční listy důchodového pojištění, které lidé dosud dostávali od zaměstnavatelů, skončí. Poslanci schválili zákon, který mění systém evidence a ruší povinnost listy v papírové podobě vystavovat.
Evidenční listy důchodového pojištění poskytují souhrnnou evidenci příjmů zaměstnance a počet odpracovaných dní za uplynulý rok. Kromě identifikačních údajů zaměstnavatele a zaměstnance se zde zejména uvádí druh výdělečné činnosti, doba účasti na důchodovém pojištění, doba důchodového pojištění, vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení, vyloučené doby.
Evidenční listy už jen elektronicky
Doposud je museli zaměstnavatelé každý rok předávat zaměstnancům i České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ). Jak informoval server Novinky.cz, to se brzy stane minulostí.
Od příštího roku budou listy k dispozici výhradně elektronicky na ePortálu ČSSZ. Zaměstnavatelé tím ušetří velké množství administrativy.
Po zavedení nového systému hlášení již nebude nutné, aby zaměstnavatelé pravidelně každoročně vyhotovovali za každého svého zaměstnance evidenční list, zasílali jej správě a stejnopis tohoto dokladu předávali zaměstnanci. Zachování této povinnosti by pro ně by bylo neudržitelné,
uvádí ministerstvo práce a sociálních věcí v důvodové zprávě.
Jak se k nim dostanete?
- Dokumenty bude možné stáhnout nebo do nich nahlédnout online prostřednictvím ePortálu ČSSZ
- Datová schránka nebo e-mail – na žádost budou zasílány i touto cestou
- Papírová verze na vyžádání – kdo elektronickou formu nechce nebo nemůže využívat, může si nechat list vytisknout na pobočce ČSSZ.
Česká správa soicálního zabezpečení si může od zaměstnavatele vyžádat list i nadále. Například pokud některé měsíční hlášení nebude podané nebo v něm budou nesrovnalosti.
Papírové evidenční listy budou k dispozici naposledy začátkem roku 2026, a to s údaji za rok 2025. Poté budou už jen v elektronické formě. Pokud budete žádat o důchod, potřebné dokumenty najdete na ePortálu ČSSZ, případně vám je správa vytiskne.