Sick day jako zaměstnanecký benefit je mezi zaměstnanci velice oblíbený. Zaměstnanci ho mohou využít v případě náhlé nevolnosti bez nutnosti návštěvy lékaře a vystavení neschopenky.
Má zaměstnavatel právo na to prověřovat, zda si vzal zaměstnanec opravdu volno kvůli zdravotnímu stavu? A co se stane, když benefit zneužije?
Co je vlastně „sick day“?
Sick day není definován zákoníkem práce. Jedná se o dobrovolný benefit, který zaměstnavatel nabízí nad rámec zákonných povinností. Slouží jako pojistka pro případ, kdy se zaměstnanec necítí dobře, ale jeho stav ještě nevyžaduje lékařskou péči. Zaměstnanec nemusí dokládat potvrzení od lékaře ani čelit kontrole ze strany České správy sociálního zabezpečení.
Může vás během sick day zaměstnavatel kontrolovat?
Zaměstnavatel nemá možnost zaměstnance během čerpání sick day kontrolovat. Na rozdíl od pracovní neschopnosti, kdy jsou stanoveny povolené vycházky a mohou přijít kontroly ze strany sociálky, u zdravotního volna žádné takové mechanismy neexistují.
Čerpání tohoto benefitu je postavené na důvěře mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Je tedy důležité, aby zaměstnavatel jasně stanovil pravidla pro jeho využívání, například počet dní ročně, oznamovací povinnost nebo způsob evidence.
Co když někdo sick day zneužije?
I když zaměstnavatel nemůže přímo kontrolovat důvod nepřítomnosti, může při důvodném podezření na zneužití vyvodit důsledky v rámci interních pravidel. Pokud zjistí zneužití tohoto benefitu, může jeho čerpání v budoucnu omezit.