Českým e-shopům dochází trpělivost s Českou obchodní inspekcí (ČOI), která podle nich hledá u malých tuzemských obchodů chyby v detailech, zatímco porušování zákonů ze strany zahraničních e-commerce tržišť ignoruje.
Inspekce je ohledně Temu a spol. pasivní, vadí e-shopům
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) kritizuje ČOI, že ignoruje porušování zákonů zahraničními online tržišti a nečiní v této oblasti dostatečné kroky a zastává spíše pasivní postoj k řešení těchto problémů. U českých e-shopů naopak inspekce podle APEK při kontrolách stále zvyšuje své nároky a hledá chyby v detailech, které pro spotřebitele nehrají žádnou roli. Česká obchodní inspekce dlouhodobě nedostatečně řeší spotřebitelské podněty na chování přeshraničních tržišť. Zákazníci, kteří mají problém s reklamacemi, bezpečností výrobků nebo nedodržením právních povinností ze strany zahraničních prodejců, se pak obracejí na nás,
uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK
Nedostatečná aktivita ČOI se projevuje v případech uvedených v podkladech zaslaných spotřebiteli, například v těchto:
- Konstatování možného porušení zásady transparentnosti informování spotřebitelů o nákladech na dopravu, avšak následné nezahájení kontroly ze strany ČOI.
- Konstatování možného porušení povinnosti informovat spotřebitele o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, avšak následné nezahájení kontroly ze strany ČOI.
- V případě některých transakcí na „platformách“ je zjevné, že jde pouze o obcházení evropských regulací a schovávání se za nedohledatelné „prodejce“, aby přeshraniční platformy nemusely dodržovat platné evropské i české zákony.
Jak upozorňuje APEK, zahraniční tržiště tím, že obcházejí evropská a česká pravidla, získávají neférovou konkurenční výhodu oproti tuzemským e-shopům, které dodržují přísné zákonné požadavky. Když srovnám požadavky, jaké musí plnit české e-shopy s tím, co vidíme u některých zahraničních tržišť ze třetích zemí, vnímám to jako opravdu nefér. Naše APEK Vzorové obchodní podmínky, které poskytujeme internetovým obchodům volně ke stažení, nyní obsahují například čtyři strany textu vztahujícího se jen k právům z vadného plnění! Postupně je neustále rozšiřujeme v souladu s požadavky, které ČOI v rámci svých kontrol u e-shopů průběžně navyšuje. Má to ale pro spotřebitele opravdu nějaký přínos?
ptá se Jan Vetyška a dodává: Je jistě správné v souladu s platnou legislativou vyžadovat po e-shopech informace o způsobu zajištění zpětného odběru výrobků po ukončení jejich životnosti a chtít na daňovém dokladu odděleně informaci o nákladech na zpětný odběr od ceny elektrozařízení. Ovšem pokud tyto informace chceme od našich obchodníků, musíme je přece o to více požadovat po těch zahraničních. Jenže ti velmi často takové poplatky vůbec nehradí a odpadem si hlavu nelámou,
dodává Vetyška.
APEK proto vyzývá Českou obchodní inspekci k důraznějším krokům a aktivnější spolupráci s relevantními institucemi na národní i evropské úrovni. Server Podnikatel.cz oslovil s žádostí o vyjádření i Českou obchodní inspekci, ta ale uvedla, že se vyjádří až v pondělí.