Stále častěji se objevuje trik, který může spotřebitele připravit o peníze, aniž by si toho všimnul. Jedná o tzv. nenápadné předplatné.
Na nekalou praktiku upozorňuje spotřebitelský server dTest.cz, na který se obracejí se zkušenostmi samotní spotřebitelé.
Chtěli udělat něco pro své zdraví, a tak si objednali doplněk stravy nebo vitamíny. Jenže místo jednorázové objednávky začalo zboží chodit pravidelně. A za pravidelné zásilky byly z účtu strhávány peníze.
Malá písmenka jsou problém
Klíčová informace o předplatném není zpravidla uvedena zřetelně. Často se objeví jen malým písmem v nákupním košíku. Spotřebitel si jí nemusí vůbec všimnout nebo musí aktivně zakliknout, že o předplatné nestojí.
To považujeme za agresivní obchodní praktiku,
varuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest.cz Eduarda Hekšová. Pokud se spotřebitel cítí takovým postupem poškozen, může do 90 dnů od uzavření smlouvy odstoupit. Prodávajícímu hrozí pokuta až 5 milionů korun.
Kromě pokuty si firmy mohou vážně poškodit pověst. A to je ztráta, kterou jim žádné krátkodobé zisky nenahradí,
doplňuje Hekšová.
Předplatné bez souhlasu je nezákonné
Ještě větší nebezpečí představují automatická prodloužení služeb a opakované platby, na které zákazník často ani není upozorněn. Zatímco u streamovacích služeb jako Netflix nebo Spotify je prolongace běžnou součástí služby, u různých internetových obchodů tomu tak být nemusí.
Pokud není spotřebitel o prodloužení jasně informován, nejlépe přímo ve smlouvě, není možné žádné další platby vymáhat. Jinými slovy, „přednastavený souhlas“ v košíku nestačí.
Informace musí být zřetelná
Obchodníci by měli přestat spoléhat na to, že si zákazník něčeho nevšimne. Informace o opakovaných platbách, poplatcích nebo závazcích musí být uvedeny srozumitelně a jasně, nikoliv na konci stránky v šedém fontu. Takový postup je nejen neférový, ale právně neplatný.