Nakupování na internetu je pohodlné, rychlé a oblíbené. Mnozí ale netuší, že nepřevzetí objednaného balíčku nemusí být tak nevinné, jak se zdá. Pokud si zásilku nevyzvednete či nepřevezmete, můžete se dostat do potíží. A to jak právních, tak i finančních.
Pokud si zákazník nepřevezme zásilku, kterou si na internetu objednal a která je mu doručována, porušuje podle občanského zákoníku povinnost kupujícího, protože se objednávkou zavázal nejen zboží zaplatit, ale i věc převzít.
Prodejce pak může účtovat účelně vynaložené náklady – například poštovné nebo náklady na vrácení balíčku. V některých případech dokonce hrozí i předžalobní výzvy k úhradě nebo záznam u inkasní agentury,
uvádí web Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v rámci praktických rad pro spotřebitele.
Právo odstoupit, ale jak správně postupovat?
Spotřebitelé mají ze zákona možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží, pokud bylo objednáno přes internet. To znamená, že je nutné zásilku nejprve převzít a až poté prodejci oficiálně oznámit, že od smlouvy odstupujete.
Pokud se rozhodnete balíček nepřebrat, přesto byste měli:
- Ihned kontaktovat prodejce – e-mailem nebo přes zákaznickou podporu, ideálně písemně.
- Uvedete, že odstupujete od smlouvy.
- Uschovejte si veškerou komunikaci, potvrzení o e-mailech i zprávy od přepravce.
Většina solidních obchodníků pochopí situaci a účtuje maximálně náklady na dopravu. Pokud však e-shop odmítne odstoupení přijmout, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo spotřebitelské organizace.