Na vyřízená reklamace má obchodník 30 dnů. Kdy přesně ale lhůta začíná? Obchodníci si to většinou stanovují dle jejich libosti. A to je chyba.
Na problematiku upozorňuje spotřebitelský server dTest.cz. Dle jeho vyjádření se uplatněním reklamace myslí prvotní kontakt podnikatele s návrhem na reklamaci. Nikoliv například dopravením zboží na prodejnu však nelze, jak se mnohdy stává.
Hned jak se objeví vada zboží, je dobré ho okamžitě reklamovat. Reklamační lhůta počíná běžet od uplatnění reklamace. To znamená, že jakmile informujete prodejce o vadě zboží a požádáte o její odstranění, začíná běžet lhůta pro vyřízení reklamace,
vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Ten také nabízí praktický příklad, na kterém demonstruje vypočítání reklamační lhůty.
Paní Ema zavolala v pondělí 3. března prodávajícímu s tím, že se jí pokazil kuchyňský mixér. Reklamační lhůta počíná běžet následující den, po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Úterý 4. března je tedy první den reklamační lhůty a poslední den lhůty připadne na 2. dubna. Mixér tak musí prodávající opravit nejpozději do 2. dubna a zároveň o tom paní Emu informovat a umožnit jí si věc převzít.
Jakou cestou reklamovat?
Reklamaci lze uplatnit několika způsoby. Po telefonu, e-mailem, dopisem či osobně na prodejně prodávajícího. Prodávající pak musí reklamaci vyřídit do 30 dnů. Po uplatnění reklamace vás může prodávající vyzvat k dodání reklamovaného zboží,
uvádí Eduarda Hekšová a dodává: V takové chvíli se reklamační lhůta staví až do doby, než poskytnete tuto součinnost.
Podnikatel si nemůže reklamační lhůty upravovat dle libosti
Server dTest připomíná případ, který řešil v loňském roce Nejvyšší správní soud. Obchodník podmiňoval uplatnění reklamace doručením zboží a počítal běh reklamační lhůty až od jeho doručení. Požadavky vycházely z jeho obchodních podmínek.
K takovým ujednáním v neprospěch spotřebitele se však nepřihlíží. Znamená to, jako by v obchodních podmínkách toto ustanovení vůbec nebylo obsaženo,
upozorňuje Eduarda Hekšová.