Pozor na podvody s doplňky na hubnutí či imunitu. Jak na odstoupení od smlouvy?

Sdílet

10.10.25 4x/ Facepalm, šok, překvapení, smutek, vztek, hloupost Autor: Depositphotos.com
Ilustrační obrázek

Obchod se zdravím stále kvete. Prodejci, a to nejen v období podzimu, vydělávají na lidských obavách. V nabídce jsou zázračné pilulky, které zaženou všechny neduhy. 

Většinou je takové zboží nabízeno a prodáváno na základě nekalé praktiky. Ať už jde o klamavou reklamu nebo nepravdivé informace. A to se nyní ve velkém děje. 

Důležité ovšem je, že zákon v tuto chvíli vždy stojí na straně spotřebitele, který se nechal klamavou praktikou oklamat a zázrak si za nemalé peníze pořídil. 

Zázračné pilulky nepřinesou zázrak

Na problematiku upozorňuje spotřebitelský server dTest.cz, na který se obracejí samotní spotřebitelé, kteří byli oklamáni. Největší množství případů evidujeme u prodeje kloubních doplňků stravy či mastí. Doplňky na hubnutí či posílení imunity však také nejsou výjimkou, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Zdánlivě atraktivní nabídky se objevují zejména na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách.

Nenápadná past: Objednáte jednou, platíte každý měsíc a ani o tom nevíte Přečtěte si také:

Nenápadná past: Objednáte jednou, platíte každý měsíc a ani o tom nevíte

Kdy jde o nekalou obchodní praktiku?

Za nekalou obchodní praktiku se považuje například, když:

  • prodejce zamlčí důležité informace o výrobku,
  • vás nutí k okamžitému rozhodnutí,
  • vytváří dojem, že nabídka je „poslední svého druhu“,
  • používá falešná doporučení nebo tváře známých osobností.

Typicky se to týká online prodeje doplňků stravy, kosmetiky nebo zdraví prospěšných přípravků, které jsou prezentovány jako „zázračné řešení“ všech potíží.

Posílají seniorům doplňky stravy, které si neobjednali. Pak se dožadují peněz Přečtěte si také:

Posílají seniorům doplňky stravy, které si neobjednali. Pak se dožadují peněz

Lhůta na odstoupení je delší

Zatímco při běžném nákupu na internetu můžete od smlouvy odstoupit do 14 dnů, v případě, že byla uzavřena na základě nekalé obchodní praktiky, se tato lhůta prodlužuje.

Spotřebitel, který byl nekalým jednáním podveden, se může obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta jako dozorový orgán může zahájit šetření, a pokud dospěje k tomu, že se podnikatel takového pochybení dopustil, může být sankcionován. 

Jestliže Česká obchodní inspekce vyhodnotí, že jste zboží nakoupili pod vlivem nekalé obchodní praktiky, máte právo odstoupit od smlouvy, a to až do 90 dnů od jejího uzavření, potvrzuje Eduarda Hekšová.

To znamená, že pokud jste byli k nákupu přinuceni, zmanipulováni nebo uvedeni v omyl, máte až tři měsíce na to, abyste vše napravili a zboží vrátili.

Jak na odstoupení krok po kroku

  • Sepište oznámení o odstoupení od smlouvy – uveďte datum nákupu, své údaje a jasně napište, že odstupujete.
  • Zašlete ho prodejci – doporučeným dopisem nebo e-mailem, pokud to obchodní podmínky umožňují.
  • Uschovejte si doklad o odeslání.

Prodejce musí peníze vrátit do 14 dnů od obdržení odstoupení. Pokud máte podezření, že prodejce jednal nekale nebo odmítá odstoupení uznat, obraťte se na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo spotřebitelskou organizaci, jako je dTest.

Nechali jste se někdy oklamat zázračnou nabídkou?

Autor aktuality

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o aktuální dění a dopady novinek na podnikatele. 

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).