Řetězce stále obcházejí zákon a dostávají pokuty za falešné slevy

Sdílet

15.1.25 /2x/ Bič, supermarket, obchod Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E
Ilustrační obrázek

Pro obchodní řetězce platí povinnost počítat slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Potvrdil to na konci září Soudní dvůr Evropské unie. Počítání slevy z tzv. běžné ceny je tak porušením povinnosti.

ČOI stále pokutuje za falešné slevy

Za toto porušení pak padají pokuty. Kontrolu povinnosti i udělování pokut má na starosti Česká obchodní inspekce (ČOI) a ta svým zjištěním potvrdila, že řetězce dál slevy falšují. Jak píšou Novinky.cz, v posledním kvartále loňského roku rozdala ČOI celkem 54 pravomocných pokut dohromady za šest milionů korun. Největším hříšníkem byl řetězec Penny, kterému byla naposledy vyměřena pokuta ve výši 2,2 milionu korun. 

I když se částky zdají být vysoké, podle odborníků nejsou pokuty dostatečné. Určit přesně, jak by sankce měla být vysoká, k tomu nejsem kompetentní. Nicméně by se měla brát v potaz výše obratu firmy. Zaznamenal jsem doporučení, aby byla sankce ve výši 4 % z obratu společnosti, což už je pro řetězec samozřejmě citelná pokuta, uvedl v rozhovoru pro server Podnikatel.cz Václav Stříteský, proděkan Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické.

Řetězce falšují slevy záměrně. Měly by dostávat vyšší sankce, říká Stříteský z VŠE Přečtěte si také:

Řetězce falšují slevy záměrně. Měly by dostávat vyšší sankce, říká Stříteský z VŠE

Ten zároveň připomněl, že obchodník bude vždy srovnávat, kolik vydělá na nekalém jednání oproti tomu, jaká sankce mu za takové jednání hrozí. 

Chaos ve slevách měla napravit novela zákona

Chaos ve slevách měla napravit novela spotřebitelského zákona. Ta zavedla povinnost obchodníkům uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dnů. Cílem novely mělo být zvýšit transparentnost slevových akcí. Praxe však ukázala, že obchodníci našli v zákoně skulinu, kdy výpočet realizovali po svém, čímž vznikl ještě větší zmatek a chaos v zobrazování cen, čemuž měla zákonná úprava naopak zabránit.

Na obranu těch obchodníků je nutné také uvést, že interpretace zákona nebyla hned zpočátku jasně usazena, a proto řetězce záměrně hledaly skulinky v zákoně. V tomto případě mohla být dikce zákona přesnější, připomněl Stříteský. 

Jste ochotni za máslo zaplatit 90 korun a více?

  • Ano, pokud je máslo opravdu kvalitní.
    2 %
  • Ne, tuto cenu nebudu akceptovat.
    84 %
  • Ne, ale máslo potřebuji, tak ho za tu cenu koupím.
    14 %

Autor aktuality

Je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho hlavní doménou jsou rozhovory s odborníky. Zajímá se o sociální sítě, AI a další nástroje z pohledu byznysu.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).