Zaměstnancům se může stát, že si během pracovní doby potřebují vyřídit nějaké soukromé hovory, například týkající se blízkých nebo lékařů. Může jim to zaměstnavatel zakázat? A jak se na mobilní telefony dívá zákoník práce?
Jak píšou Finance.cz, nezřídka kdy se stává, že zaměstnavatel zaměstnancům používání mobilního telefonu v pracovní době neumožňuje. Má na takové jednání nárok?
Přímo zákaz využívání mobilních telefonů zákoník práce neřeší. Upravuje pouze využívání techniky zaměstnavatele k soukromým účelům zaměstnance tak, jak je uvedeno v § 316.
Zaměstnanci nesmějí bez souhlasu zaměstnavatele užívat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele včetně výpočetní techniky ani jeho telekomunikační zařízení. Dodržování zákazu podle věty první je zaměstnavatel oprávněn přiměřeným způsobem kontrolovat.
Zároveň je povinností zaměstnavatele či vedoucích pracovníků vytvářet příznivé podmínky na pracovišti, kam bychom mohli zařadit i možnost využít mobilní telefon během pracovní doby. Mělo by však jít pouze o vyřízení neodkladné situace, která by souvisela s péčí o dítě, lékařskou informací či s informací od veřejného orgánu. Další soukromé hovory si může zaměstnanec vyřídit během pracovní přestávky.
Zákaz používání mobilních telefonů ovšem není v rozporu se zákoníkem práce, z toho důvodu by případný zaměstnanec nejspíše spor se zaměstnavatelem nevyhrál. (Finance.cz)