Zaměstnavatelé se musí připravit na důležitou změnu. Týká se způsobu komunikace se zdravotní pojišťovnou.
Od 1. ledna 2026 už nebudou moci odevzdávat přehledy o platbě pojistného nebo hromadná oznámení na pobočkách zdravotních pojišťoven v papírové podobě. Novela zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění a zákona o veřejném zdravotním pojištění počítá výhradně s elektronickou formou komunikace.
Je dobré se na změnu připravit
Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) začíná v těchto týdnech kontaktovat všechny zaměstnavatele, kterých se změna týká. Doporučujeme, aby na nový systém přešli co nejdříve a vyzkoušeli si práci s elektronickým podáváním už teď. Vyhnou se tak problémům po začátku roku 2026, kdy papírové podání přestane být možné,
uvádí pojišťovna v tiskové zprávě.
Základním nástrojem pro komunikaci je aplikace VZP Point. Ta umožňuje bezpečné odesílání dokumentů, jejich rychlé zpracování a okamžitou zpětnou vazbu. Zaměstnavatelé zde vidí všechny své přehledy a mohou sledovat, v jaké fázi se podání nachází. Systém zároveň kontroluje základní údaje, čímž minimalizuje chyby.
Co vše bude nutné řešit online?
Kromě přehledů o platbě pojistného nebo hromadných oznámení lze přes VZP Point vyžádat také potvrzení o bezdlužnosti, přehled pojištěnců či vyúčtování zaměstnavatele.
Povinná elektronická komunikace se tak stane novým standardem. Umožní rychlejší a přehlednější výměnu dat mezi zaměstnavateli a pojišťovnami a zároveň zcela nahradí papírové formuláře.