Během života je důležité archivovat hned několik dokumentů, bez kterých se posléze neobejdete. Patří mezi ně například maturitní vysvědčení.
Na to, jak moc velký problém může způsobit ztráta takového dokladu, poukazuje aktuální případ, na který upozorňuje veřejný ochránce práv.
Ztracené maturitní vysvědčení
Žena se po letech rozhodla změnit zaměstnání. Měla dostatečnou kvalifikaci, zkušenosti i praxi, ale chyběl jí zásadní dokument. Maturitní vysvědčení. To se v průběhu života někam zatoulalo.
Nejednalo se přitom o banální situaci. Škola, kde maturitu skládala, dávno zanikla. A bohužel, nezanechala po sobě archiv. I přesto, že takovou povinnost měla. Protože nevznikla žádná nástupnická škola, dokumenty nadobro zmizely.
Naštěstí se jí od dřívějšího zaměstnavatele podařilo získat několik let starou kopii vysvědčení. Ombudsman ji doporučil obrátit se na krajský úřad. Krajský úřad našel vhodnou školu a o týden později už žena držela stejnopis vysvědčení v ruce,
uvádí v tiskové zprávě. Tamní odbor školství totiž dokázal najít školu s obdobným vzdělávacím programem. Ta nakonec vystavila stejnopis vysvědčení.
Jak řešit ztracený doklad o vzdělání?
V první řadě je žádoucí kontaktovat školu, kde jste studovali. Pokud již škola neexistuje, zjistěte, zda funguje její nástupnická instituce. Pomoci může krajský úřad nebo MŠMT.
Když neexistuje ani nástupnická škola, lze se obrátit na jinou školu se stejným oborem, případně na státní okresní archiv. Ideálně si uchovávejte kopie původního vysvědčení.