EXPO 2025: České firmy míří do Japonska s tradičními i moderními produkty

7. 4. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

EXPO 2025 v japonské Ósace
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Už za necelý týden začne v japonské Ósace světová výstava EXPO 2025. Česká republika na ní nebude chybět a bude tak mít možnost předvést nejen své tradice.

EXPO 2025 otevře své brány v neděli 13. dubna a potrvá až do 13. října 2025. Česko by se na výstavě mělo prezentovat například českým sklem, ale také nejrůznějšími inovacemi.

Co se dozvíte v článku
  1. Pavilon od zkušených architektů
  2. Nové horizonty sklářství
  3. Sklo a porcelán s tradicí
  4. Typický regionální produkt
  5. Unikátní stolní hra

Pavilon od zkušených architektů

Teprve před pár dny byl zkolaudován český národní pavilon. Za jejím designem stojí vítěz anonymní architektonické soutěže, studio Apropos Architects. Jedná se o architektonické studio působící v Praze, Curychu a Haagu, který tvoří tým architektů s mezinárodní zkušeností. Ateliér založili v roce 2016 Michal Gabaš, Tomáš Beránek a Eva Gabaš Rosenová a dnes už se rozrostli o další členy týmu.

Je nám ctí být autory vítězného návrhu ?? českého pavilonu pro světovou výstavu EXPO 2025 v Ósace. Konceptem pavilonu je téma “sochání vitality”, odkazující ke kulturnímu bohatství, vynalézavosti a kreativitě jako základním stavebním kamenům síly a vitality českého národa, uvedli k pavilonu na svém Instagramovém profilu.

Jak je zmíněno na webu Česko na světové výstavě Expo, nosnou konstrukci stavby tvoří moderní dřevěné panely, fasádu pak umělecké sklo, které má v Česku několikasetletou tradici. V pavilonu se bude nacházet stálá expozice, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restaurace, CTP Lounge a před pavilonem bude pro návštěvníky k dispozici odpočinková zóna s výhledem na moře, dodávají.

Nové horizonty sklářství

Součástí pavilonu je také národní restaurace, kterou Apropos Architects navrhli tak, aby se v ní mohlo vydat až 2000 porcí jídla a 5000 piv. Její dominantou je křišťálová světelná instalace Preciosa Lighting od skupiny Preciosa. Jak firma uvádí, jejich designový koncept Crystal Grid je z ručně foukaných křišťálových trubic a vytváří geometrickou mřížku. Kolmé linie a minimalistické komponenty se skládají do pravidelné struktury, a dávají tak vyniknout čistotě a jasu křišťálu.

Skupina Preciosa složená ze společností společnosti Preciosa Lighting, Preciosa Components, Preciosa Ornela, Preciosa Beauty a Vinolok je předním světovým výrobcem křišťálových produktů. Navazuje na několikasetletou tradici sklářství v Křišťálovém údolí. Lucie Karlová, generální ředitelka Preciosa Lighting, k jejich účásti na EXPO doplnila, že téma ‚Talent a kreativita pro život‘ dokonale rezonuje s jejich posláním – rozvíjet odkaz generací sklářů a posouvat ho do nových horizontů.

Sklo a porcelán s tradicí

S restaurací souvisí další tradiční česká firma – Thun 1794. Na talířích od nich budou totiž servírovány pokrmy české kuchyně. Společnost do restaurace dodá 2800 kusů servírovacího nádobí. Konkrétně půjde o tradiční porcelánový soubor Bernadotte s bílou glazurou zdobený dekorem modrých jemných kvítků a porcelánovou kolekci ELLA. Generální ředitel Thun 1794 Vlastimil Argman vnímá účast na světové výstavě jako strategický krok k mezinárodnímu růstu a jedinečnou příležitost pro prezentaci typického českého řemesla v moderním pojetí japonskému publiku. Také věří v navázání nových obchodních partnerství.

Společnost Thun 1794 vznikla v roce 2009 odkoupením majetku a ochranných známek bývalého Karlovarského porcelánu a.s. Thun 1794 a.s. Je členěna do dvou provozů Nová Role a Concordia Lesov a její roční produkce dosahuje 3 500 až 4 000 tun porcelánu.

Podobně exkluzivní kolekci ručně foukaného křišťálového nápojového skla do českého pavilonu dodá společnost Květná 1794. Bude se jednat o více než tisícovku kusů exkluzivních sklenic z kolekcí Euporie a Telesto. S první kolekcí je spojená pavučinková kresba kombinující v sobě křehkost s mimořádnou odolností. Kolekce Telesto byla vytvořena ve spolupráci se znalci vín a je určena pro servírování bílého, červeného a šumivého vína.

Jak jsme psali, Sklárna Květná byla postavena v roce 1794. Založil ji kníže Alois I. z Lichtenštejna. Sklárna zachovala výrobu i v období první poloviny 20. století. Po roce 1989 došlo k několika majetkovým a vlastnickým změnám. Mezi lety 2011 – 2018 patřila sklárna do společnosti Crystalite Bohemia, kterou v roce 2009 založil podnikatel Lubor Cerva, aby koupil a znovu uvedl do provozu sklárnu s automatickou výrobou skla ve Světlé nad Sázavou. V roce 2011 koupil i sklárnu v Květné, která po několik let synergicky doplňuje automatickou výrobu ve světelském závodě. 

Na sklonku roku 2023 se sklárna potýkala s dlouhodobým dopadem skokového růstu cen energií a uvažovala o uzavření provozu. K tomu nakonec nedošlo a novým majoritním majitelem se stává ryze český rodinný holding AF Group z Hodonína a společnost MHS & Partners, sklárna tak ve výrobě ručního skla úspěšně pokračuje, píší na webu sklárny.

Mezi další dodavatele skleněného nádobí patří Sklárna a minipivovar
Novosad & syn z Harrachova. Tato společnost je především ruční výrobce luxusního nápojového skla, dekorativního skla a lustrových komponentů. Od roku 2002 se věnuje také pivu. Jedná se o nejstarší nepřetržitě fungující sklárnu nejen v Čechách, ale s největší pravděpodobností i na celém světě. Její současná produkce je zaměřena na zakázkovou výrobu ručního luxusního nápojového skla a produkce tvoří přibližně 30 tisíc sklenic měsíčně. Většina výrobků je dovážena do Spojených států amerických a do Skandinávie.

Na EXPO dodá sklárna přibližně 1500 různých druhů sklenic a také originální sadu šesti sklenic na šest unikátních koktejlů. Sklenice v sobě spojují funkčnost s estetikou a za návrhem stojí dlouholetá firemní designérka Ivana Müllerová a oceňovaný barman Erik Lorincz. Společně tak navrhli tvary sklenic na míru nápojů, které budou v českém pavilonu podávány. Na výstavě v Ósace představíme Harrachov jako předního výrobce ručně tvarovaného skla a zároveň se japonským návštěvníkům chceme ukázat jako unikátní turistický cíl, v němž mohou proniknout do tajů historie i současnosti českého sklářství, potvrdil Petr Novosad, majitel Sklárny a minipivovaru Novosad a syn Harrachov.

České sklo dělá jméno ve světě a aspiruje na zápis do Guinnessovky Přečtěte si také:

České sklo dělá jméno ve světě a aspiruje na zápis do Guinnessovky

Typický regionální produkt

V nabídce restaurace i střešního baru v pavilonu jeho návštěvníci najdou pálenky ze známé české likérky Rudolf Jelínek. Firma byla založena v roce 1894 ve Vizovicích a navazuje na tradici výroby destilátů na Valašsku starou více než 400 let. První písemný doklad o existenci pálenice se nachází v urbáři vizovického panství z roku 1585. Ve vizovickém regionu se nejvíce daří především švestkám, ale mezi známé produkty patří kromě slivovice také hruškovice a další ovocné destiláty.

Pro tuto značku je ikonická také pětiletá košer slivovice a v nabídce baru v pavilonu bude kromě ní například Slovácká Borovička, Bohemia Apricot, Cherry liqueur nebo patnáctiletá Family Reserve Plum Brandy. Výroba alkoholu má v naší zemi dlouhou tradici. Ve světě je ale spíše známé české pivo. Česko toho v tomto ohledu ale může nabídnout mnohem víc, máme například skvělá vína, ale právě také špičkové destiláty, komentuje Ondřej Soška, generální komisař české účasti na EXPO 2025.

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Unikátní stolní hra

V Japonsku se představí unikátní akční soubojová hra s názvem Kenka Puppetgame. Je inspirovaná japonským loutkovým divadlem a děti si ji vyráběly z bambusu před objevem střelného prachu. Stojí za ní Petr a Radovan Vallovi a získala i několik cen. Hra má celodřevěné provedení, hrací stoly jsou vyrobeny z otestované překližky, upravené tvrdým voskovým olejem na dětské hračky. Hlavním herním principem je duel loutek a zabaví se u něj děti i dospělí.

Podle Ondřeje Sošky je Kenka Puppetgame příkladem českého talentu a kreativity, které jsou klíčovými pilíři naší prezentace v Ósace. Sám si hru vyzkoušel a věří, že návštěvníky pavilonu zaujme svou hravostí i poselstvím, které přináší. Řešení “sporů” pomocí zmenšenin reálného světa, jako jsou právě figurky, provází lidstvo po celou historii. I o tom nakonec EXPO je – o sbližování národů v dobách krize, které přispívá k vytvoření silnější společné budoucnosti, uzavírá.

Autor článku

Je redaktorkou Podnikatel.cz a zajímá se o příběhy drobných podnikatelů. Věnuje se také analýzám aktuálních témat.

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).