Ivo Toman: Vnitřní motivace vašich lidí musí být podobná v celé firmě

23. 3. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244086
Cíle podřízených i nadřízených se musí krýt s cíli firmy, to je ideální, ale také nedostižný stav. Dá se mu však přibližovat. Motivace vašich lidí musí být podobná v celé firmě, píše Ivo Toman.

Jak poznáte, že někdo v sobě má velkou vnitřní motivaci? U jiných lidí to poznáte překvapivě jednoduše. Stačí se zaměřit na dvě věci:

  1. Sledujte, zda v sobě mají energii. Zda by vás nějak ochránili, kdyby to bylo nutné. Opakem je „mouchy, snězte si mne“.
  2. Poslouchejte, co říkají. Podle jejich mluvy poznáte, zda jde o energické lidi, nebo ne.

Jak poznat energii a velikost vnitřní motivace u jiných lidí, probírám také na školení Základy vedení lidí. Tam dostanete návod, jak poznat, zda někdo má šipku a jak velkou. Psychologie sice není matematika, ve které platí, že 1 + 1 je přesně 2. U lidí se někdy spletete. S návodem, jak to měřit, se však většinou „strefíte“ správně.

U sebe to poznáte těžko, protože my lidé sami sebe vidíme lepšími, než ve skutečnosti jsme. Ale postupně to můžete poznat i na sobě. Jak? Půjdeme na to oklikou. Už víte, že to na vás poznají jiní lidé. Pak musíte poslouchat, co vám o vás říkají, a přemýšlet o tom. Poznáte to tak, že vám vaši známí říkají: Kam se furt ženeš? Nemáš už dost? Co tě žere? Pokud v sobě máte velkou vnitřní motivaci, pak se někam ženete. Sice nevíte proč? Často ani nevíte, kam se ženete? Vy jen víte, že prostě musíte. Znáte ten pocit: Vím, že vím, ale nevím, proč to vím. Prostě to vím!

A navíc vás to baví. Nemůžete s tím přestat. Máte v sobě nějaké neodolatelné svrbění, které vás stále nutí něco dělat. Být v pohybu. Čím větší nutkání, tím větší vnitřní motivace. A tím více dotazů ve smyslu „Kam se furt ženeš?“. Takto se ptají lidé s malou vnitřní motivací těch, co ji mají velkou. Neznamená to, že jsou nějak horší nebo zlí. Oni jsou jen jinak nastavení. Nerozumí směru a velikosti vaší vnitřní motivace (šipky). Oni to prostě nechápou, protože tu šipku nemají nebo ji mají malou a s jiným směrem.

Jak ještě poznáte, zda sami máte velkou šipku? Také tak, že se vědomě i podvědomě vyhýbáte lidem, kteří ji nemají. Nesedí vám. Také tím, že máte nějakého autopilota, který vás vždy k nějaké smysluplné činnosti nasměruje. Ti, co ji nemají, se často nudí. A ti s velkou šipkou zase nechápou ty, kteří se nudí. Nudíte se často? Pak máte malou šipku. A těžko můžete chápat ty, kteří se nikdy nenudí. Nezaměstnaní a ti, co se nudí v práci, nechápou podnikatele. A naopak.

Jste zaražení? Cítíte, že sami nemáte tu šipku? Že jste jako Evžen Oněgin „zbytečný člověk“? Tedy zbytečně na světě? Bez šipky, bez vnitřní motivace? To je tvrdé poznání. Protože: Velká šipka je nutná k úspěchu!

Kromě šílených výjimek (například že vyhrajete v loterii nebo někde vykopete zlato) v životě platí přímá úměra:

Velká šipka = větší pravděpodobnost úspěchu.

Malá šipka = větší pravděpodobnost neúspěchu.

Pamatujte ale, že tvrdá práce sama o sobě ještě velké výsledky nepřinese. Potřebujete také talent, štěstí a určité systémy nepohody.

Pokud jde o týmovou práci, pak se musíte obklopovat lidmi:

  1. S velkou šipkou.
  2. Současně směr jejich šipky musí být podobný vašemu.

Pokud nesplníte obě podmínky, budete s nimi mít dříve či později vztahové problémy.

Pozor na špatný směr šipky

Někteří lidé jsou více hnaní motivací směrem k něčemu. Jiní jsou hnaní motivací směrem od něčeho. Směrem k něčemu znamená, že za něčím jdete. Jde o motivaci něco vyřešit. Například Paul McCartney si s Johnem Lennonem sedli a řekli: Tak a teď napíšeme písničku pro něco. Teď třeba pro bazén. Teď vyděláme na bazén. Oni zpočátku „vyráběli“ písničky na něco.

Často jsou lidé motivovaní spíše negativně – od něčeho. Například: Aby se od nás odstěhovala tchyně. Nebo: Abych už neměl dluhy. Abych už mohl opustit to hrozné zaměstnání… Jsem přesvědčený, že cesta k něčemu je jednoznačně lepší než motivace směrem od něčeho.

Někde jsem četl: Plane-li ve vašem srdci oheň, dokážete nemožné. Zní to hezky. Pozitivně. Jenže jen někteří lidé v sobě tento plamen mají, většina ho nemá. Pak je tu ještě jeden obrovský problém. Ano, musím napsat „problém“. Co když mám v sobě oheň, ale spíše mi to ubližuje, protože se ženu špatným směrem? Ta šipka má kromě velikosti také směr. A ten může být dobrý i špatný. Pozor tedy na směr šipky. Vezměte si Hitlera, ten měl jistě velkou motivaci. Ale také měl velmi špatný směr. Přitom v historii nebyl nikdo takový řečník jako on. On dokázal lidi opravdu strhnout. Zásadním problémem u Hitlera byl ten směr.

MM 26 balíček

Neexistují dva úplně stejní lidé, proto neexistují ani dva lidé s absolutně stejnými šipkami. Pokud jde o firmy či jiné organizace, směry šipek jednotlivých lidí v ní musí jít stejným nebo alespoň přibližným směrem. Jinými slovy, cíle podřízených i nadřízených se musí krýt s cíli firmy – to je ideální, ale také nedostižný stav. Dá se mu však přibližovat. Vaší snahou musí být neustálá snaha o co nejvíce podobný tvar šipek všech vašich lidí. Tvarem rozumíme směr i velikost. Motivace vašich lidí musí být podobná v celé firmě.

Co máte dělat, když zjistíte, že šipky vašich spolupracovníků jdou jiným směrem? Dospělí lidé své vzorce jednání už nemění. Naopak je stále opakují. Nejsou-li vnitřně motivovaní k práci, kterou vy po nich požadujete, pak to nebudou dělat ani kvůli vám. Vy jste pro ně cizí člověk – jste jen jejich nadřízený. V případě krajní nouze vás klidně „obětují“. Oni se kvůli vám nepřetrhnou. Raději tyto lidi vyměňte nebo odejděte. Zní to tvrdě, já vím. Ale takové mám zkušenosti. To prostě nezměníte.

Úryvek z knihy Motivace zvenčí je jako smrad. Více informací o knize: www.jak-vydelat.cz
Autor: Ivo Toman, podnikatel, školitel, zakladatel společnosti TAXUS International, která funguje jako marketingová laboratoř. Napsal sedm knih, ve kterých se zabývá marketingem, psychologií a motivací. Od narození trpí Touretteovým syndromem, který způsobuje viditelné i slyšitelné tiky. V šesti letech navíc onemocněl meningitidou a pravou stranu těla má méně vyvinutou.

Seriál: Komentáře
Ikona

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Nejnovější články, které vytváří kolektiv autorů redakce Podnikatel.cz. Pro více informací nás kontaktujte, nebo napište šéfredaktorovi

Kvíz týdne

KVÍZ: Pravda, nebo lež? Jak dobře znáte legendární československé retroznačky?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).