Hlavní navigace

Jak na přiznání skrze MOJE daně? Starý formulář má nové funkcionality

14. 4. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Pro podání daňového přiznání můžete letos využít online finanční úřad na portálu MOJE daně. Snadno se do něj přihlásíte například skrze bankovní identitu.

Portál vám pak umožní podat přiznání, aniž byste museli na úřad. Pro podnikatele je sice formulář stejný jako v dřívějším EPO, předvyplní vám však některé údaje a usnadní tak podání.

Jak se přihlásit do MOJE daně

Na konci února zprovoznila finanční správa online finanční úřad na portálu MOJE daně, skrze který lze podat přiznání elektronicky, a to i s předvyplněnými údaji. Do online finančního úřadu se můžete přihlásit hned několika způsoby. K dispozici je přihlášení přes tzv. e-Identitu. To je možné pomocí elektronického občanského průkazu s čipem, službou MojeID a také prostřednictvím bankovní identity.

Tu v současné době nabízí 5 bank:

• Česká spořitelna
• ČSOB
• Komerční banka
• Air Bank
• Moneta
Bankovní identitu si lze zřídit v internetovém bankovnictví banky.

Dále je možné se přihlásit skrze datovou schránku. Pokud si nevyberete ani jednu z možností, můžete si nechat vygenerovat osobní přístupové údaje přímo od finančního úřadu, které si následně na úřadu vyzvednete. Při ověření identity tak nebudete muset při podávání i placení daní cokoli dalšího prokazovat.

Pokud vyplníte své podání správně, obdržíte ještě potvrzení o úplnosti podání a informaci o nedoplatku či přeplatku na dani.

Co je DIS+ a co umožňuje

Jakmile se přihlásíte do portálu MOJE daně, musíte si aktivovat modernizovanou Daňovou informační schránku (DIS+). DIS+ slouží pro přístup k informacím finanční správy, které se týkají vašich daňových povinností (vybrané informace shromažďované ve spisu apod.). Skrze DIS+ můžete i odesílat finančnímu úřadu svá podání (např. daňová přiznání), nahlížet na své osobní daňové účty a do personalizovaného osobního daňového kalendáře či provádět nastavení notifikací událostí.

Oproti původní Daňové informační schránce z roku 2008 umožňuje DIS+ přístup k vybraným informacím ze spisu vedeném správcem daně a osobním daňovým účtům. V DIS+ navíc můžete využít funkcí pro výchozí vyplnění vybraných položek formulářů, případně si je můžete jako rozpracované v DIS+ uložit nebo můžete prostřednictvím DIS+ podání přímo odeslat správci daně. Výhodou je také možnost ověření stavu podání nebo zobrazení platebních údajů včetně QR kódu přímo v DIS+.

skoleni_29_6

Anketa

Využijete letos elektronického podání přiznání a delší lhůty?

66 %
26 %
7 %
Odpovědělo 68 čtenářů.

Jak aktivovat DIS+

Pro aktivaci vlastní DIS+ se stačí přihlásit do portálu MOJE daně a kliknout na tlačítko „AKTIVOVAT OSOBNÍ DIS+“. Ihned po aktivaci DIS+ můžete přidělovat pověření přístupem do DIS+ další fyzické osobě, provádět nastavení uživatele, nastavovat notifikace stavů, vyplnit a odeslat podání.

Pokud jste měli aktivovánu původní DIS, jsou data v DIS+ dostupná ihned po provedení aktivace DIS+ a přiznání tak máte předvyplněno svými osobními údaji. V ostatních případech nejsou bezprostředně po aktivaci dostupná data daňového subjektu, jako např. osobní daňové účty, data osobního daňového kalendáře a přehled písemností. Tato data musí být nejprve v aplikaci správcem daně připravena pro zobrazení. K naplnění DIS+ výše uvedenými daty dojde zpravidla do 48 hodin od aktivace.

Jak podat přiznání skrze DIS+

Pokud chcete podat přiznání, vyberte tlačítko „ELEKTRONICKÁ PŘIZNÁNÍ“, kde vyberte požadovaný formulář. Pokud máte jen příjmy ze závislé činnosti, můžete přiznání vyplnit již v modernizované verzi. Jestliže máte příjmy z podnikání, přesměruje vás systém na původní verzi formuláře v EPO. Nicméně platí, že i v tomto formuláři máte předvyplněné osobní údaje a můžete jej podat skrze portál, aniž byste pak museli podání ještě nějak osobně na úřadě stvrzovat.

Na stránce „FORMULÁŘE“ v DIS+ pak máte přehled o ODESLANÝCH a také ROZPRACOVANÝCH formulářích. Systém umožňuje i načtení XML souboru z počítače uživatele, popř. z rozpracovaných formulářů, jejich odeslání a schválení nebo tisk a export formulářů do PDF souboru. Při načítání XML souboru lze zvolit načtení do formuláře pro aktuální zdaňovací období, popř. do formuláře pro období, ve kterém byl XML soubor připraven, pro odeslání následného či opravného podání.

Příklad a návod na přiznání vyplnit

Pan Novák měl loni příjmy z podnikání ve výši 500 tisíc, přičemž uplatňuje 40% paušál, živí se jako umělec. Má jedno dítě ve věku 12 let a platí hypotéku, z níž zaplatil za loňský rok úroky ve výši 20 tisíc korun.

Dříve než začnete přiznání vyplňovat, je potřeba naskenovat všechny dokumenty, které úřady k přiznání požadují. V případě pana Nováka jde o potvrzení o příjmech a o potvrzení o zaplacených úrocích z úvěru na vlastní bydlení. Jakmile se dostane na stránku formuláře, máte nejjednodušší vybrat “Průvodce”, který vás celým formulářem provede.

Na první stránce průvodce musíte odškrtnout, která všechna data budete vyplňovat. Nezapomeňte především na slevy na dani a nezdanitelné částky, abyste na daních nezaplatili více, než musíte. Jakmile vše vyberete, klikněte na tlačítko “Další krok”.

Pan Novák na úvodní stránce průvodce vybral informace o poplatníkovi, příjmy z podnikání a jiné výdělečné činnosti a nezdanitelné částky a odpočitatelné položky (kvůli úrokům z hypotéky) a také daňové zvýhodnění podle § 35c zákona o daních z příjmů (zvýhodnění na dítě).

Na druhé stránce průvodce upřesníte, které konkrétní slevy a nezdanitelné částky uplatňujete, a také to, jestli využíváte výdajové paušály, vedete účetnictví, daňovou evidenci, nebo zda patříte mezi zvláštní skupiny osob (například spolupracující osoba nebo společník veřejné obchodní společnosti).

Pan Novák na této stránce vybral “uplatňování výdajů procentem z příjmů”, u nezdanitelných částek “údaje o výši úroků”. 

Na další stránce napíšete, kterému finančnímu úřadu jste povinni přiznání podat, a konkretizujete územní pracoviště. Nic jiného, pokud nejste cizinec a přiznání si děláte sám, nevyplňujete. Následně vyplníte DIČ, jestliže ho máte, a své rodné číslo. V dalším kroku doplníte své DIČ, jestliže jste ho dostali, a rodné číslo. Poté vepíšete do kolonek údaje o své maličkosti. Jedná se o příjmení, včetně rodného příjmení, jméno, státní příslušnost, případně titul a cizinci rovněž číslo pasu. V případě vyplnění přes MOJE daně máte skoro vše (až na státní příslušnost a kontaktní e-mail a telefon) už předvyplněné.

Jakmile vyplníte všechny nacionále, dostanete se na stránku (Adresa bydliště/trvalého pobytu/ k poslednímu dni kalendářního roku), která se vás týká pouze tehdy, pokud jste od loňského roku změnili adresu. Stejně tak, jestliže nejste cizinec, nepíšete nic ani na další stránku “Adresa pobytu na území České republiky”. V obou případech jen dejte “Další krok”.

Další stránka se již týká vašeho podnikání. Nejprve zadáte, v jaké oblasti jste podnikateli, a poté vyberete výši výdajového paušálu.

Pan Novák vybral “Uměleckou tvorbu” a vyplnil 500 000 Kč a 40% paušál.

Pokud využíváte výdaje paušálem, další list pouze odklikněte. Jestliže vaše podnikání trvalo celý rok, v dalším kroku vyplníte pouze poslední položku číslem 12.

Pak se dostanete na stránky, kde budete upřesňovat slevy na dani a nezdanitelné částky.

Pan Novák by vyplnil částku u úroků a informace ohledně daňového zvýhodnění na dítě. 

V případě, že jste neplatili zálohy na daň, ani jste neměli daň stanovenou paušální částkou, další list řešit nemusíte. Když vám vyjde přeplatek na dani, objeví se vám ještě stránka, kde zaškrtnete, že žádáte o přeplatek a napíšete číslo svého bankovního účtu.

Než přiznání pošlete, musíte ještě vložit přílohy a vyplnit jejich celkový počet. Na závěr ještě přiznání zkontrolujte pomocí tlačítka “Protokol chyb” a pokud jste vyplnili vše bez chyb, odešlete přiznání na úřad.

Dokdy přiznání podat

Už od začátku letošního roku platí novinka, že ti, kdo podají daňové přiznání elektronicky, mají lhůtu pro podání daňového přiznání prodlouženou o měsíc. Základní lhůta 1. dubna se tak pro elektronická podání pro letošek posunula na 3. května. Vláda navíc na začátku března posunula lhůtu pro přiznání pro všechny o jeden měsíc. Kdo tedy podá přiznání v papírové podobě, může tak letos beztrestně učinit až 3. května. Jestliže přiznání podáte skrze MOJE daně (či jinak elektronicky), můžete to letos udělat až do 1. června.

K prodloužení lhůt opět, stejně jako v loňském roce, došlo skrze prominutí pokut za pozdně podané daňové přiznání a také doplatek daně z příjmů. Pozor ale na to, že odpustek platí jen tehdy, pokud přiznání a doplatek stihnete v náhradním termínu podat a zaplatit. Pokud nikoli, sankce se vám budou počítat už od dubna. Nicméně platí, že kdo podá přiznání elektronicky, byť po termínu, případné sankce dostane až od původní lhůty pro elektronické podání, tedy od 3. května.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).